Gå til innhold

Veltrent men vektoppgang

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er mange tråder her inne om mennesker som ønsker å legge om kosthold og livsstil til det sunnere og bedre. Og alle skal de spise mindre og bevege seg mer..kjempebra er jo det! Men, hva med en person som allerede er veltrent og som plutselig går opp i vekt? Her er det lite ekstra som kan gjøres..jeg kan ikke spise mindre og jeg trener 4-5 ganger i uken, ca 60-90min og har ikke mulighet til å trene mer.

Hva skjer når jeg bytter jobb og ikke har mulighet til å trene mer enn 2-3 ganger i uken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!:) Jeg er ivrig på treningsfronten, og regner med at jeg kan gi deg et ganske så fornuftig svar på det du lurer på. 2-3 ganger i uken med trening er jo u utgangspunktet nok i massevis, med mindre du vil noe helt spesielt med treningen din, eventuelt ha veldig stor fremgang. Da må du nok planlegge treningen din mer, slik at du oppnår ønsket behov for treningen! Spesielt viktig at du ikke dropper noe på planen når du trener 2-3 ganger i uken, og hvertfall ikke hvis du kun trener 2! Men er du flink på treningen og gjør som du skal, så vil du fortsette å ha fremgang, men det vil derimot ta litt lengre tid :) Du vil nok heller ikke gå hverken opp eller ned i vekt om du spiser det samme. Det kommer helt an på intensiteten på treningen din og hvordan du periodiserer treningen!

Lykke til =)

Skrevet

Men man får jo større apetitt desto mer man trener, så da er det jo naturlig at du ikke trenger eller føler behov for like mye mat når du kutter ned på aktiviteten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hvis du fortsetter å gå opp i vekt selv om du har samme kosthold og treningsnivå, så bør du ta en tur til legen for å sjekke blant annet stoffskifte(snakket da om langt mer enn mer par tre kilo)

det kan også tenkes at du har kjørt litt for hardt på forbrenningen, og at du kommer til å gå opp noen kilo uansett som kroppens måte å balansere seg selv på. jeg vet ikke hva du mener med veltrent, men de som lever på slankeren vil tilslutt komme til et nivå hvor kroppen begynner å stritte veldig imot ytterligere nedgang/unaturlig opprettholdelse av lav vekt.

du kommer ikke til å gå mye opp i vekt dersom du kutter litt ned på treningen, dersom du opprettholder kostholdsvanene.

du kan eksempelvis begynne å bruke sykkelen til jobb istedetfor noen treningsøkter.

men generelt sett vil jeg si at de som lever i skrekk for å gå opp rundt 5 kilo pluss minus kanskje bør ta en titt på sitt eget selvbilde og fokus i livet.

så få kilo har ingen betydning, spesielt ikke når man er aktiv.

Skrevet (endret)

Nå i det siste har det blitt litt mindre trening på meg grunnet litt psykisk stress og mindre problemer på det psykiske plan, som sagt.. Dette har resultert at jeg har gått ørlittegran ned i vekt, noe som også gjør at jeg har mindre trykk på trening kontra da jeg veide litt mer. Er bare snakk om 2 kg max, men dette er da væske-tap og litt fett, i og med at jeg har vedlikeholdt treningen min. Men når man har vært oppe på for eksempel 90 kg og går ned 2kg, så vil man gå opp igjen de 2 kiloene på bare en uke med litt ordentlig spising og væske:) Ikke bekymre deg du. Dette kommer helt sikkert til å gå kjempe bra.

Når du skifter jobb, kan det hende du ikke har den samme energien til å trene som før, men når du blir vant til overgangen, så kommer motet tilbake og energien strømmer igjennom kroppen! :) Vanesak assa!

Endret av sivilen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...