Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke jeg får helt dreisen på kjøttkaker. :tristbla: Jeg bruker potetmel som bindemiddel og sper med melk og bruker krydder etter innfallsmetoden, bruner dem og lar dem trekke i ca 10 minutter. Når jeg har kikket på oppskrifter på nettet er det noen hvor man skal bruke egg i stedet for potetmel og væske, noen skal bare steke og ikke trekke. Hva er forskjellen på smaken? Jeg synes mine har en tendens til å bli litt tørre/harde. Noen som har en bankers oppskrift også, kanskje?

:spise:

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/491936-forskjell-p%C3%A5-kj%C3%B8ttkaker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vætet loff og en slunk med øl gjør alltid susen.

Iallefall i svenske kjøttbullar :)

Den var ny! Får prøve den neste gang. I dag skal jeg enten bruke potetmel og melk som jeg pleier, eller egg. Og så skal jeg enten brune og trekke dem, eller bare steke dem. Og ha i løk og krydder. Jeg lurer egentlig på hva som er forskjellen på disse framgangsmåtene sånn smak- og konsistensmessig mtp det ferdige produktet (selveste kjøttkaka). Men takk for tips, skal huske på det! :)

Jeg har ingen oppskrift, men bruker egg som bindemiddel og sper rett og slett med vann. Lager farsen ganske løs, ellers blir bollene harde. Noen ganger tilsetter jeg litt griljermel, det gir en litt annerledes og god smak. Men ellers ingen mel. Salter og krydrer etter smak og steker de mer enn jeg trekker. Ikke alltid vi har saus til heller, 2/3 av familien liker de best stekt på panna med smeltet smør, potet og grønnsaker.

Jeg har ingen oppskrift, men bruker egg som bindemiddel og sper rett og slett med vann. Lager farsen ganske løs, ellers blir bollene harde. Noen ganger tilsetter jeg litt griljermel, det gir en litt annerledes og god smak. Men ellers ingen mel. Salter og krydrer etter smak og steker de mer enn jeg trekker. Ikke alltid vi har saus til heller, 2/3 av familien liker de best stekt på panna med smeltet smør, potet og grønnsaker.

Den skal vel ikke være så løs så kjøttkakene flyter utover i panna og blir flate? Og steker du de bare, har dem ikke i væske i det hele tatt?

Annonse

Gjest SmallTalk

Jeg bruker potetmel og vann, og av alle ting så får jeg porøse og fine kjøttkaker. Ihvertfall ikke noe kompakte sprettball-greier.

Lager farsen ganske bløt, og former kjøttkakene relativt runde. Er ikke helt stø på det enda. Steker dem til de blir brune og fine, og har dem enten over i saus eller serverer de uten saus. Saftige blir de uansett. :)

Jeg tror oppskriften jeg bruker er sånn ca denne:

1 pk kjøttdeig (400 g)

2 ss potetmel

1,5 dl vann.

0,5 ts salt

Samt krydder etter eget ønske.

Bruker du kjøttdeig (altså ikke karbonadedeig)?Kjøttkakene trenger litt fett for ikke å bli tørre... Det er også viktig å ikke steke kakene for hardt. Jeg pleier å steke de i litt smør på middels varme til de blir jevnt brune og fine, men de er fremdeles litt rå i midten, trekker de så ferdig i sausen (NB! Skal IKKE koke - da blir de litt sprettballaktige synes jeg). Pleier å lage stor porsjon når jeg steker opp kjøttkaker, de vi ikke skal spise samme dag fryser jeg ned. De kan puttes frosne i nylaget saus ved senere anledning, og trekkes ferdig da.

Farsen lager jeg ved å røre kjøttdeig og salt, så tilsetter jeg pepper, muskat, litt ingefær og potetmel (2 ss pr halvkilo kjøtt), sper med ca 2 dl vann. Et kjempetips er å blande inn litt bakepulver i farsen (1/2 ts pr halvkilo er nok), da blåser de litt opp og blir lette og fine.

Den skal vel ikke være så løs så kjøttkakene flyter utover i panna og blir flate? Og steker du de bare, har dem ikke i væske i det hele tatt?

Joda, den skal være så løs at alt flyter utover og blir flate som pannekaker :ironi:

Nei, det skal være en ganske løs farse, men selvsagt ikke løsere enn at det blir kjøttkaker av det. Man må prøve seg frem.

Noen ganger steker jeg dem bare, andre ganger trekker de i saus den siste tiden. Når jeg ikke serverer de i saus, har jeg smeltet smør til, veldig godt! :)

Annonse

Mine beste kjøttkaker/boller lages ved å tilsette litt revet, kald potet, finrevet løk, nykvernet pepper og muskat. Vann til passe konsistens.

Dersom jeg ikke har kalde poteter bruker jeg potetmospulver som får svelle i litt melk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...