Gå til innhold

Hva er dine kriterier til en dagmamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er ferdig utdannet som allmennlærer til jul, mangler bare 30 studiepoeng. De siste poengene skal jeg ta nettbasert, som deltid - fordi det ikke tilbys noe annen ordning på høgskolen min. Så for å ikke få altfor mye tid til lediggang (lediggang er jo som kjent roten til alt vondt.. :lur: ) ønsker jeg meg en jobb, og leker litt med tanken på å etablere meg som dagmamma, for eksempel for 2 eller 3 barn. Så mine spørsmål er:

Hva slags kvaliteter, erfaringer og utdannelse ville du ønsket at en dagmamma for nurket ditt har? Er det helt utopi for meg å ta vare på tre barn samtidig, eller vil jeg ha hendene fulle med 2 stykker? Jeg tenker jo litt på inntekt, selv om den ikke er hovedsaken - jeg finner mer glede i å være med barn dagen lang, samt den erfaringen jeg vil få. Jeg lurer også på hvilke krav dere ville stilt til dagmammaen sin bolig?

Og ikke minst, hvordan kan man egentlig gå frem for å bli dagmamma? Lager man seg en annonse og venter spent på svar?

Takk for alle konstruktive tilbakemeldinger :)

PS, min inspirasjon fant jeg i dagmamma-tråden under her. Har du vært dagmamma? Har jeg muligens litt for rosenrøde tanker om yrket?

Endret av gullhjerte
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det kan være vanskelig å få jobb som dette nå, da det nærmest er full barnehagedekning rundt om i landet... Det er kun de som ikke er fylt 1 år før 1. september som ikke har krav på en barnehageplass.

Så det er mulig du kan være dagmamma for noen som er rett under 1 år. Da vil jeg tro du vil få nok å gjøre med 2 hvis du er alene med de.

Det at du snart er utdannet allmennlærer ville jeg sett på som veldig positivt.

Ellers må en dagmamma ha erfaring med barn, kunne oppgi referanser på tidligere barnevakt jobber, gjerne ha en hage/ park i gå avstand så barna får vært ute...

Lykke til :)

Skrevet

Takk for gode svar :) Jeg tror jeg heller skal vende snuten mot andre arbeidsplasser, feks som vikarlærer eller pedagog etterhvert, men det var morsomt å leke med tanken :) I mitt hode virker en dagmammajobb veldig idyllisk, MEN jeg tror jeg kunne fort gått på en kjempesmell og oppdaget at det ikke er bare bare :) Å ta vare på andre sine barn.. Det er ikke bare-bare..

Takk igjen :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt dagmamma til jenta vår, men da bare mens vi venter på plass i den barnehagen vi ønsker.

Det er full bhgdekning, ja, men når man får bhg i andre enden av kommunen, som i tillegg er feil vei i forhold til jobb for oss begge, vil vi helle har henne hos dagmamma så lenge ;)

Det kan nok være litt slitsom innimellom, men om man liker å jobbe med barn så er det nok også veldig hyggelig.

Personlig ville jeg nok ikke hatt mer enn to barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...