Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 Min venninne har en 18 årig jente, vg skole elev, fornuftig og hyggelig, bor hjemme. Har tenkt å spørre om hun vil sitte litt barnevakt på kveldstid, har en jente på 5 1/2 år. Hun legger seg kl 1930, og jeg ser for 2 - 3 timer fra kl 19 en gang i uka, samt en hel fredagskveld eller lørdagskveld i ny og ne. Det blir en enkel jobb, barnet sover jo mesteparten av tiden, og barnevakten kan se tv, bruke pc, gjøre lekser eller hva hun vil. Jeg setter fram litt drikke og noe å bite i. Jeg vil ikke være kjip på betaling, men samtidig vil jeg gjerne ha "råd" til å ha henne f. eks 6 ggr i mnd... Hva bør jeg tilby? (vi bor sentralt i en større by, vil anta at ungdommene her i byen har et ganske høyt forbruk, siden det er mange tilbud, muligheter, butikker osv).
Grønt blad Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Aner ikke hva man pleier å betale, men siden hun er over 18, så bør du gi henne betalt deretter. 120-150 kroner timen, kanskje?
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Aner ikke hva man pleier å betale, men siden hun er over 18, så bør du gi henne betalt deretter. 120-150 kroner timen, kanskje? Haha det er jo mer enn hva man får betalt i en "skikkelig jobb" når man er på den alderen. Jeg tenker kanskje 100 kr timen. Det er jo ikke så mye arbeid om ungen sover hele tiden og jenta kan gjøre hva hun vil i denne tiden, samt får mat/drikke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Aner ikke hva man pleier å betale, men siden hun er over 18, så bør du gi henne betalt deretter. 120-150 kroner timen, kanskje? Ville du vikelig betalt noen så mye?!? Jeg er 20år og har 123kr timen + kvelds og helge tillegg. Men hadde aldri forventet så mye forå være barnevakt! 80-100kr timen eller noe høres jo greit ut?
Surresola Skrevet 26. mai 2010 #5 Skrevet 26. mai 2010 100 kr i timen ville jeg gitt. Eller en fast sum per kveld? Kommer jo ann på hvor lange "vaktene" er..
Grønt blad Skrevet 26. mai 2010 #6 Skrevet 26. mai 2010 (endret) Ifølge denne oversikten så får man som 18-åring 124,49 kroner timen på dagtid. Gjelder riktignok de som organiserte, men oversikten gir likevel en pekepinn. I tillegg jobber hun bare 2-3 timer, noe som ikke er så mye. Men igjen, jeg aner ikke hva som er normalt. 100 kroner timen er jo ikke dårlig det heller... Endret 26. mai 2010 av Grønt blad
Gjest Hege Skrevet 26. mai 2010 #7 Skrevet 26. mai 2010 Hei ! Eg er 18 år og jobber som servitør i helgene, da tjener eg 121 kr i timen. Eg sitter også barnevakt av og til for tre søte små Eg får vel ca 100 kr i timen. Viss eg sitter fra kl 9 til kl 2 så er eg fornøyd med 400/500 kr.. altså, det eneste eg gjør er å legge ungene viss ikke de allerede er lagt, og eg får mat og drikke.. så sitter eg å ser på tv. Tror ikke noen forventer å få så mye mer enn 100 kr i timen som barnevakt. Vertfall tenker ikke eg det. Håper det hjalp litt
Gjest Squill Skrevet 26. mai 2010 #8 Skrevet 26. mai 2010 Hundre kroner per time eller 500 kroner for en lang fredags- eller lørdagskveld er standard hos oss. Argumentet om at "barnevakten koser seg og gjør jo bare det hun ville gjort hjemme uansett" holder ikke. De fleste 18-åringer er sosiale om kvelden. Du gir vedkommende en jobb med ansvar.
Gjesten Skrevet 26. mai 2010 #9 Skrevet 26. mai 2010 Hundre kroner per time eller 500 kroner for en lang fredags- eller lørdagskveld er standard hos oss. Argumentet om at "barnevakten koser seg og gjør jo bare det hun ville gjort hjemme uansett" holder ikke. De fleste 18-åringer er sosiale om kvelden. Du gir vedkommende en jobb med ansvar. Joa, men det hun gjør er jo å se på TV. 18 åringer flest er ikke sosiale hver eneste kveld, og jeg synes 100 kr timen holder i massevis, spesielt hvis hun også får drikke og snacks som TS sa. Klart det er et ansvar, men i realiteten er det ikke mye som skal gjøres. Det er mange 18åringer som bruker kveldene til å se på TV også.
Grønt blad Skrevet 26. mai 2010 #10 Skrevet 26. mai 2010 (endret) Fant dette på et annet forum, fra 2006: Lønn til barnevakt er nok alltid en utfordring. Jeg jobber mye som barnevakt. Og har satser etter hvor lenge jeg sitter... Jeg skal uansett alltid ha 150 kroner. Det er start. Deretter tar jeg 80 kroner timen for alle timer uansett hvor lenge i helger. På hverdager er det 80 for 1-3 timer og 70 for 4-8 og avtale ved mer. Dette er vel og merke min deltidsjobb, men jeg anbefaler at du betaler henne en fin sum hvis du trives med henne. Da vil hun ogs fortsette. Rund alltid av oppover :-) Dette er fra en barnepikes synspunkt og hva jeg er vant til da. Men nå er jeg over 20 og har massevis av erfaring. Men jeg ville nok alltid gitt minst 70 og aldri mindre enn 150. Kanskje et lignende system kunne vært noe? Endret 26. mai 2010 av Grønt blad
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #11 Skrevet 26. mai 2010 Jeg syntes en 200-lapp + litt snacks og eventuell kjøring hjem er passende sum for 2-3 timer en kveld. Tror det var det jeg fikk da jeg satt barnevakt som 18 åring. Vi regnet aldri sånn veldig på det. Men fikk vel sånn gjennomsnittlig 80 kr timen.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2010 #12 Skrevet 26. mai 2010 Joa, men det hun gjør er jo å se på TV. 18 åringer flest er ikke sosiale hver eneste kveld, og jeg synes 100 kr timen holder i massevis, spesielt hvis hun også får drikke og snacks som TS sa. Klart det er et ansvar, men i realiteten er det ikke mye som skal gjøres. Det er mange 18åringer som bruker kveldene til å se på TV også. Ser for meg at securitas bruker argumentasjon "de ser jo bare på tv uansett" for å gi nattevekterne dårlig betaling...
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #13 Skrevet 26. mai 2010 Jeg syntes en 200-lapp + litt snacks og eventuell kjøring hjem er passende sum for 2-3 timer en kveld. Tror det var det jeg fikk da jeg satt barnevakt som 18 åring. Vi regnet aldri sånn veldig på det. Men fikk vel sånn gjennomsnittlig 80 kr timen. Hvor lenge er det siden du satt barnevakt og hvor gammel var du?
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #14 Skrevet 26. mai 2010 Ser for meg at securitas bruker argumentasjon "de ser jo bare på tv uansett" for å gi nattevekterne dårlig betaling... Securitas har litt mer ansvar enn bare å være til stede for en sovende unge også da. Dessuten har de relevant opplæring, og de betaler skatt. Arbeidsgiveer betaler neppe mat og snacks for dem heller.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #15 Skrevet 26. mai 2010 Securitas har litt mer ansvar enn bare å være til stede for en sovende unge også da. Men her har jo faktisk jenta ansvar for et barn. For det mest dyrbare TS har.. Om det er 100% sikkert at det ikke skjer noe, så kan jo like godt ungen være hjemme alene.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2010 #16 Skrevet 26. mai 2010 Jeg ville begynt med å gi henne 80 kr timen, og i tillegg får hun jo snacks og drikke. Kanskje du kan gi henne litt ekstra innimellom når du føler du har råd, og hun har vært ekstra flink. Hun kan jo prate i tlf, se på tv og gjøre lekser, da får man gjort mye fornuftig. Viss hun hadde jobbet i en barnehage eller noe, så hadde jo ting vært annerledes. Hun trenger jo ikke betale skatt av pengene heller. Så er det annerledes å få penger av en privatperson, enn av kommunen og staten. Vanlige folk tjener jo ikke så mye at de kan lønne en annen person i tillegg med full timelønn. Etter hvert som du ser hvordan ting blir, så kan du øke timelønnen litt etter litt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #17 Skrevet 26. mai 2010 Jeg ville begynt med å gi henne 80 kr timen, og i tillegg får hun jo snacks og drikke. Kanskje du kan gi henne litt ekstra innimellom når du føler du har råd, og hun har vært ekstra flink. Hun kan jo prate i tlf, se på tv og gjøre lekser, da får man gjort mye fornuftig. Viss hun hadde jobbet i en barnehage eller noe, så hadde jo ting vært annerledes. Hun trenger jo ikke betale skatt av pengene heller. Så er det annerledes å få penger av en privatperson, enn av kommunen og staten. Vanlige folk tjener jo ikke så mye at de kan lønne en annen person i tillegg med full timelønn. Etter hvert som du ser hvordan ting blir, så kan du øke timelønnen litt etter litt. Enig. Og hadde hun jobbet i barnehage hadde hun ikke tjent opp mot 150 kr som Grønt Blad foreslår. Som 18 åring uten relevant utdanning/erfaring ville hun vel knapt fått 120 kr timen, og dette skulle hun betalt skatt av. Pluss at der ville hun hatt ansvar for flere enn ett barn, som attpåtil sover mesteparten av tiden, OG hun ville ikke kunne sittet å gomlet snop og sett på TV hele tiden hun jobbet. Nei, hun kan ikke få mer betalt som barnevakt enn i en vanlig jobb folk på hennes alder har, det er tross alt mye lettere, selv om det innebærer ansvar for en unge. Ei heller like mye, da hun ikke betaler skatt, og har andre frynsegoder i tillegg til lønn.
Gjesten Skrevet 26. mai 2010 #18 Skrevet 26. mai 2010 Ser for meg at securitas bruker argumentasjon "de ser jo bare på tv uansett" for å gi nattevekterne dårlig betaling... Det er noe HELT annet. De i securitas som kun sitter og "ser på TV" følger med på et overvåkningskjerm med haukeblikk. De kan ikke ta øynene fra det, og de må granske nesten alle som dukker opp på skjermen. For ikke å snakke om at jobben deres kan være farlig. En barnevakt sitter og ser på det hun vil på tv/snakker i tlf/gjør lekser mens barnet ligger oppe og sover. Det eneste som kan få jobben hennes til å bli en jobb er hvis barnet en sjelden gang våkner. Jeg vet at barna er det mest dyrebare foreldrene har, men du kan virkelig ikke sammenligne det å sitte barnevakt 2-3 timer med det å jobbe i securitas.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #19 Skrevet 26. mai 2010 Kan du ikke bare spørre venninnen din hvor mye hun synes datteren bør få i betaling? Da er det moren hennes som har rådet deg, og datteren kan ikke føle seg snytt
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #20 Skrevet 26. mai 2010 Det er noe HELT annet. De i securitas som kun sitter og "ser på TV" følger med på et overvåkningskjerm med haukeblikk. De kan ikke ta øynene fra det, og de må granske nesten alle som dukker opp på skjermen. For ikke å snakke om at jobben deres kan være farlig. En barnevakt sitter og ser på det hun vil på tv/snakker i tlf/gjør lekser mens barnet ligger oppe og sover. Det eneste som kan få jobben hennes til å bli en jobb er hvis barnet en sjelden gang våkner. Jeg vet at barna er det mest dyrebare foreldrene har, men du kan virkelig ikke sammenligne det å sitte barnevakt 2-3 timer med det å jobbe i securitas. Jobben starter når hun kommer og slutter når hun drar. Selv om det er lite å gjøre i butikken jeg jobber i en dag, betyr ikke det at jeg ikke skal få betalt for de timene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå