Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøpe hus for første gang, og vi har sett på noen, og det er ett som frister, men vi har ikke noen venner og familie her som kan være behjelpelige med gode råd. Vi aner rett og slett ikke hvor mye oppussing koster!

Det huset vi tenker på, er 16 år gammelt, og i prospektet fra eiendomsmegleren har juset tilstandsgrad 1 (TG 1) på det meste, bortsett fra vinduer, som er TG 2. Hvor mye koster det å få skiftet et vindu?

Vegg-til-vegg-tepper må pga. allergi ut raskt, dette gjelder soverommene. Hvor mye koster det å legge parkett? Hva med laminat? Jeg vet at det selvsagt er avhengig av størrelse og kvalitet, men et rom er f.eks 12 kvadratmeter, og vi velger en helt gjennomsnittlig kvalitet, ikke billigste fra IKEA, men ikke noe dyrt og eksklusivt heller.

Trappen bærer preg av bruk. Ikke noe som haster, men hvor mye arbeid er det å pusse opp en furutrapp (små hakk, litt slitt) og hva kan det komme til å koste?

Håper noen kan dele erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Furutrappa er ikke noe problem. Bare pussing, grunning og maling..

Ellers kommer det jo an på om dere velger å gjøre alt selv, eller at andre gjør det for dere.

Laminat er veldig kaldt å gå på, men veldig positivt om du har hund (riper i gulvene)

Parkett er godt å gå på, fint å se på og ligger ikke så alt for høyt i pris heller.. (se opp for tilbud på montèr/byggmakker)

Eneste uting er vel at det riper litt fort. =)

Så er dere litt handy'e selv, kommer dere godt ut av det.

Skrevet

Vanskelig å si hva det vil koste å skifte et vindu da det er forskjellige størrelser på et vindu. Velger du to lags eller tre lags glass? Trenger du ny ramme eller ikke? Skal du gjøre det selv eller få en fagmann til å gjøre det?

Laminat koster fra 100-400,- per kvm.

Parkett koster fra 150-1200 per kvm.

Angående trappen så spørs det jo om hakkene er så dype at det ikke går an å pusse ned. Da må planken skiftes.

Hvis hele trappen må byttes så koster det store summer å få en bedrift til å gjøre det.

Skrevet

Vegg-til-vegg-tepper - fjerner du selv, kjøp en maske, og litt verktøy så slipper du de kostnadene. mulig du må slipe gulvene, men det anbefaler jeg at du leier folk til å gjøre.

Hvor mye koster det å legge parkett? Hva med laminat? som du sier kommer det helt ann på kvalitet, hvor du kjøper det osv.

Trappen bærer preg av bruk. Ikke noe som haster, men hvor mye arbeid er det å pusse opp en furutrapp (små hakk, litt slitt) og hva kan det komme til å koste? den trappa ville jeg malt, gjør ingen ting om det er noen hakk i den, er bare koselig det.

jeg anbefaler deg å spørre en snekker om å ta en titt på vinduene. det bør du ikke gjøre selv. snakk med flere å gå for det beste anbudet.

Skrevet

Du kan jo også snakke med byggkjedene, for å få tips og råd. Der er det ofte flere som har god peiling, og kan gi deg et kostnadsoverslag.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøpe hus for første gang, og vi har sett på noen, og det er ett som frister, men vi har ikke noen venner og familie her som kan være behjelpelige med gode råd. Vi aner rett og slett ikke hvor mye oppussing koster!

Det huset vi tenker på, er 16 år gammelt, og i prospektet fra eiendomsmegleren har juset tilstandsgrad 1 (TG 1) på det meste, bortsett fra vinduer, som er TG 2. Hvor mye koster det å få skiftet et vindu?

Vegg-til-vegg-tepper må pga. allergi ut raskt, dette gjelder soverommene. Hvor mye koster det å legge parkett? Hva med laminat? Jeg vet at det selvsagt er avhengig av størrelse og kvalitet, men et rom er f.eks 12 kvadratmeter, og vi velger en helt gjennomsnittlig kvalitet, ikke billigste fra IKEA, men ikke noe dyrt og eksklusivt heller.

Trappen bærer preg av bruk. Ikke noe som haster, men hvor mye arbeid er det å pusse opp en furutrapp (små hakk, litt slitt) og hva kan det komme til å koste?

Håper noen kan dele erfaringer.

dette vil jeg ikke kalle store greiene, sålenge dere har en liten buffer å ta av.

som andre her sier, prisen varierer - og fordelen er at du selv kan velge materiale. gulv legger dere fint selv dersom dere får hjelp av en litt handy person. (da gjerne klikk laminat e.l)

noen er lettere å legge enn andre, google litt og finn ut. har hørt endel positivt om alloc(hvis jeg husker riktig....).

vinduet kan dere fint vente med litt, og kanksje spare opp til. det som gjerne koster er håndverkere, og nøyaktig pris kan du få ved å ringe til litt ulike fagarbeidere i nærheten.

men så er det disse variable kostnadene da: skal dere også male flater? det er fort dyrere enn man tror.

husker godt når min mor påstod at det bare kostet maks et par tusen å male stuen - men siden vi måtte fjerne tapet/sparkle/legge tapet og så male, ja så kostet det plutselig litt over 7000 kr med utstyr og maling.......

helsparklet en liten gang og malte den med sensemaling, det kostet 2000 inkl malekoster etc.

Gjest Mikako
Skrevet

*mine innlegg* :)

Skal til å kjøpe hus selv :)

Skrevet

Det å bytte farge på rom er ikke dyrt. Å skifte gulv er heller ikke så ille, men litt mer. Bare stikk innom noen byggvarebutikker og sjekk prisen pr kvadratmeter. Lett å gjøre selv er det også om man er nevenyttig. Bytte kjøkken er dyrt! Bad er enda dyrere! Bytte vinduer og arbeid knyttet til dette kostre også en god del. Det er svært mye å tjene på å bruke litt tid på å sjekke rundt og slå til på de gode tilbudene. Sjekk også alle fagforeningavtaler, borettslagsavtaler, forsikringsavtaler m.m. for hvilke prismoderasjoner du har. Jeg har spart mange titusener, når jeg har pusset opp hus, på å benytte meg systematisk av prisfordeler jeg hadde gjennom medlemsfordeler i en og annen forening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...