Gå til innhold

Hvilke plikter har barna dine ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, jente 13 og gutt 8. De er vant med å gjøre plikter og hjelpe til i huset. Av faste plikter har jente 13 vaske bad, bretter sine egne klær og legger på plass, tømmer oppvaskemaskin, og må fylle i, dersom den ikke er tømt når den skal...(en konsekvens av å sluntre unna). Gutt 8, går ut med boss, rydder en gang, setter sko på plass og koster/støvsuger gangen. Pappa hjelper han med å brette klær...Gutt 8 legger dem på plass.

Ellers må begge rydde rommene sine, og hjelpe til iblandt med andre ting, feks koste/rydde ute sammen med oss foreldre. De rydder også selvfølgelig etter seg selv, når de har spist, eller ting de har brukt. Dersom de ikke kan gjøre pliktene sine når de skal, er det lov å ta ansvar og bytte med en voksen...hun kommer selv med forslag for å vise at hun tar ansvar. Ellers tilrettelegger vi til at de skal føle felleskap også når det gjelder å hjelpe til med ting, ikke bare når vi koser oss sammen.

Etter det jeg vet gjennom andre foeldre er det lite ungene dems gjør hjemme. Mangen har ikke plikter i det hele tatt. Jeg vet at jeg oppdrar selvstendige unger som lære å tenke på andre, og ikke bare seg selv. Jeg er stolt !

Hvilke plikter gjør dine barn ? Hvor gammel er de?, og hvilket kjønn ? Går begge foreldre forann som et godt eksempel, eller henger det tradisjonelt igjen med at kvinnen i huset står for matlaging og huslige syssler ? Er dere pappaer bevisst på at dere lærer at guttene deres at husarbeid er like mye for gutter og jenter ?

Hilsen en Pappa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...