kosejentaa Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 Jeg har alltid vært slank, men glad i mat. Har alltid vært fornøyd med kroppen min, men i det siste har jeg gått opp litt og fått litt større mage. Nå har jeg veldig lyst til å ta kroppen min på alvor, og begynne med et sunnere kosthold, trene regelmessig og kutte helt ned på alkoholen. Men syns det er så mange muligheter i "sunnhets-jungelen", at jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne! Er det noen av dere som kan gi meg noen gode råd om mat og trening, uten at jeg må bli helt febrilsk og telle kalorier på alt jeg spiser? Og hva gjør dere motivert til å spise sunt og holde dietten?
Wiggins Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 (endret) Jeg har alltid vært slank, men glad i mat. Har alltid vært fornøyd med kroppen min, men i det siste har jeg gått opp litt og fått litt større mage. Nå har jeg veldig lyst til å ta kroppen min på alvor, og begynne med et sunnere kosthold, trene regelmessig og kutte helt ned på alkoholen. Men syns det er så mange muligheter i "sunnhets-jungelen", at jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne! Er det noen av dere som kan gi meg noen gode råd om mat og trening, uten at jeg må bli helt febrilsk og telle kalorier på alt jeg spiser? Og hva gjør dere motivert til å spise sunt og holde dietten? Det kan sies så enkelt som dette: Jeg antar at du vet hva som er vanlig sunn mat. De aller, aller fleste som legger seg på et ekstremt kosthold klarer ikke opprettholde det over tid, så det er mye bedre å ikke prøve på noe ekstremt, bare spise normal sunn mat i passelige mengder og mosjonere. Det er mye viktigere å bevege seg litt hver dag enn å trene steinhardt 1-2 ganger per uke. Ta trapper i stedenfor heis, gå eller bruk sykkel til skole/jobb etc. Akkurat som mange ikke klarer å opprettholde et ekstremt matregime, så er det mange som ikke klarer å opprettholde et ekstremt treningsregime. Velg treningsformer som du synes er gøy, da blir det lettere å motivere seg. Endret 26. mai 2010 av Lance
kosejentaa Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2010 Tusen takk for svar! Ja, enig! Det enkle er jo ofte det beste! Skal rett og slett kutte ut små søtsaker hele tiden i uka, og prøve å spise regelmessige og sunne måltider uten å prøve for hardt!
Mia- Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Hei, Jeg opplevde ca det samme som deg... Jeg var for tynn før og gikk sakte men sikkert opp en del i vekt etter at jeg ble sammen med samboeren min. Bestemte meg rett og slett for; spise mindre og bevege meg mer! Og etter noen måneder hadde jeg gått ned 7 kilo!
Chanel.No5 Skrevet 26. mai 2010 #5 Skrevet 26. mai 2010 Her kan du lese deg til litt mer kunnskap; http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/overvekt/sunt-kosthold-1148.html http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00006/IS-1259_6467a.pdf http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel599.asp
usynlig Skrevet 26. mai 2010 #6 Skrevet 26. mai 2010 ikke tell kalorier, for all del. det er hysterisk. spis mat som du liker, men vær fornuftig. spis noe grønnsaker til hvert eneste måltid. som mellommåltid kan du prøve tørket frukt som snacks. kjempegodt og sunt! se etter en med minst mulig tilsetningstoffer. mango er til anbefaling fra meg husk også å drikke masse vann. vann er viktig! du er ikke nødvendigvis nødt til å trene steinhardt hver eneste dag. sett deg fornuftige mål. et forslag er alltid å ta trapper i stedenfor heis, gå av et busstopp tideligere eller rett og slett sykle til og fra jobb. det er utrolig hvor mye kroppen trener på slike hverdagslige ting. sett deg også som mål å gjøre litt ordentlig trening også. start rolig. det beste er kanskje å drive med en treningsform der du faktisk ikke tenker på t du trener. yoga er et bra alternativ. ellers så finnes jo vanlig jogging også lykke til.
kosejentaa Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 26. mai 2010 Hei, Jeg opplevde ca det samme som deg... Jeg var for tynn før og gikk sakte men sikkert opp en del i vekt etter at jeg ble sammen med samboeren min. Bestemte meg rett og slett for; spise mindre og bevege meg mer! Og etter noen måneder hadde jeg gått ned 7 kilo! Wow! Det er jo kjempe bra! :D Det er jo ikke så mye som skal til alltid heller.. Jeg og min kommende samboer har nå et ganske usunt kosthold når vi er sammen.. Vi ser mye på film og sånt, og da kommer det et behov for noe kos til å ha ved siden av.. merkelig det der. Men skal gjøre akkurat det samme som deg, og prøve mitt beste! Jeg vil jo ikke være flau av magen min.. og ettersom jeg er relativt ung enda, vil jeg danne et godt grunnlag til jeg blir eldre!
kosejentaa Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. mai 2010 Og tusen takk for svar alle sammen! Ja, jeg har gått på yoga i flere år, men sluttet. Utrolig dumt av meg, har lyst til å begynne igjen! Elsker også å jogge, fordi da føler jeg at jeg blir ordentlig sliten og svett! Deilig! Da er det vel bare å stå på videre!
Gjest *Maja* Skrevet 27. mai 2010 #9 Skrevet 27. mai 2010 Jeg spiser iallefall hver tredje time for å holde blodsukkeret stabilt. Spiser sjeldent noe mellom måltider og blir det noe, så går det i frukt eller litt nøtter. Jeg trener powerwalk 3-4 gamger i uka og lett styrke. Kombinert med sunt kosthold har jeg iallefall fått en kropp jeg er fornøyd med.... Lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 ikke tell kalorier, for all del. det er hysterisk. Hvorfor er det hysterisk ? jeg tror det er flere sider av kaloritelling. Noen teller fordi de er helt desperate etter å holde seg under 800 kalorier og ender opp med spiseforstyrrelser. Så har du også kaloritelling for folk som meg, som vil passe på at jeg ikke gafler meg opp i kalorier, fordi det er det som har ført til at jeg gikk 15 kilo opp. Jeg spiste og spiste, og jeg ønsker ikke å være her lenger, derfor får hjelp ved at jeg fører kalorier. Fører ikke hver eneste lille, men sånn at jeg har generell kontroll på hvordan jeg ligger an i løpet av dagen. Noen dager teller jeg, andre dager ikke. Dette for at jeg skal lære meg at jeg ikke skal fråtse. Jeg synes det er urettferdig at du sier det.
bergans Skrevet 27. mai 2010 #11 Skrevet 27. mai 2010 Hvorfor er det hysterisk ? jeg tror det er flere sider av kaloritelling. Noen teller fordi de er helt desperate etter å holde seg under 800 kalorier og ender opp med spiseforstyrrelser. Så har du også kaloritelling for folk som meg, som vil passe på at jeg ikke gafler meg opp i kalorier, fordi det er det som har ført til at jeg gikk 15 kilo opp. Jeg spiste og spiste, og jeg ønsker ikke å være her lenger, derfor får hjelp ved at jeg fører kalorier. Fører ikke hver eneste lille, men sånn at jeg har generell kontroll på hvordan jeg ligger an i løpet av dagen. Noen dager teller jeg, andre dager ikke. Dette for at jeg skal lære meg at jeg ikke skal fråtse. Jeg synes det er urettferdig at du sier det. Egentlig så synes jeg at dett emed kaloritelling opp og ned i mente er en uting, ihvertfall når det ikke er snakk om ekstremer som må opp/ned i vekt. Det er uhyggelig vanskleig å telle kalorier ut, og skal man ha det like nøyaktig som kalorier i mat telles, så må det på med gassmålere, slanger og innsamling av urin+fæces. De aller, aller fleste tenker også på slanking som noe som har med mindre mat å gjøre, enn mer bevegelse å gjøre. Og de aller, aller, aller flste vet om de spiser store porsjoner og dette hyppig. Men, jeg forstår godt at de som ikke har en halv peiling på hva mat er og består av, kan ha nytte av dagsmenyer som utgjør 1500-1800-2000-2500 kcal. Slik får de en bedre presentasjon av hvor mye kjøtt som skal til, hvor mye grønt bør ligge på tallerkenen osv. Men at vanlige folk skal måle opp gram brød og telling av salatblader, nei det fører alt for lett til detaljstyring og et tvangsmessig forhold til mat. Nytelsen og gleden blir lett borte, og er det noe vi bør nyte så er det god mat. Porsjonskontroll, og det å lære seg å si nei takk til noe, og ja takk til litt mindre, er noe vesten ennå har til gode. Og at fokus blir mer på bevegelse og ikke piller, pulver og protein.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå