AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #21 Skrevet 22. november 2010 Du skal dit når det er veldig varmt sier du? Når på året skal du dit? I moskeer vil du uansett få utlevert en kappe/dekkende plagg om du er for "avkledd". Har selv vært i Kairo og det er ikke det at man blir harselert med som er grunnen til at man velger å gå påkledd. Det er ut av respekt for menneskene der. Hvis du skal på steder hvor det ikke er turister så ville jeg valgt klær som dekket til under kneet, og som dekket overarmene. Du trenger ikke gå i bukse. En litt lang tynn kjole går fint. Også tar du med et tynt sjal som dekker skuldrene og som du kan bruke etter behov. De fleste steder er vanlige vestlige klær helt ok og brukes også av de lokale. Men du trenger ikke vise for mye hud. La oss si at jeg skal neste uke, jeg synes uansett 25 grader er varmt og svettende. Jeg eier ikke kjoler som går til under kneet, jeg er 1,85 så det er ikke så lett. Så jeg må da gå med bukse i Kairo? Klærne jeg går med er særdeles vestlige og om jeg så klarer å få tak i et langt skjørt før turen (som jeg aldri har sett i butikkene rundt meg på denne årstiden) så har jeg ikke nok til en toukers tur. Må jeg dekke meg til på ikke-religiøse museum og biblioteket i Alexandria og ved pyramider også? Jeg føler jeg får litt blandede signaler når du sier 'de fleste steder er vanlige vestlige klær helt ok' samtidig som jeg føler jeg må dekke meg til med en gang jeg går tre meter vekk fra charterturistene.
Bernina Skrevet 22. november 2010 #22 Skrevet 22. november 2010 (endret) La oss si at jeg skal neste uke, jeg synes uansett 25 grader er varmt og svettende. Jeg eier ikke kjoler som går til under kneet, jeg er 1,85 så det er ikke så lett. Så jeg må da gå med bukse i Kairo? Klærne jeg går med er særdeles vestlige og om jeg så klarer å få tak i et langt skjørt før turen (som jeg aldri har sett i butikkene rundt meg på denne årstiden) så har jeg ikke nok til en toukers tur. Må jeg dekke meg til på ikke-religiøse museum og biblioteket i Alexandria og ved pyramider også? Jeg føler jeg får litt blandede signaler når du sier 'de fleste steder er vanlige vestlige klær helt ok' samtidig som jeg føler jeg må dekke meg til med en gang jeg går tre meter vekk fra charterturistene. Som eksempel kan jeg nevne at da jeg var i Det Egyptiske Museumet i Kairo så hadde jeg tights som gikk under kneet og en tunika med 3/4 lang erm og sandaler. Helt greit. Det du bør unngå er lårkort og utringet. Du kan gå i vanlige vestlige klær - men ikke så utfordrende kledd. Også må du huske at selv om du ikke mener det er utfordrende så vil egypterne ha en annen vurdering. Det har ikke bare med det å gjøre at man skal inn på et religiøst sted. Det oppfattes som uhøflig å ikke være ordentlig kledd. På et museum, en restaurant osv. Ikke bare moskeer. Moskeer er forøvrig ikke noe problem, der har de uansett svære fotside tunikaer som du får låne om du ikke har klær som dekker deg til. (du kommer ikke inn uten) Jeg var i Kairo i slutten av oktober i fjor og da var det som en god varm sommer + i temperatur. Mer enn 25+ så du vil nok oppleve det som varmt ja. Endret 22. november 2010 av Bernina
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #23 Skrevet 22. november 2010 Det handler om å ikke gå med miniskjørt, singletter og slikt. Jeg gikk ved nickers, og t-skjorte.. Ikke stramt. På stranda på hotellet er det ikke noe problem. Men 1 utflukt gjør det vel ikke noe å ha på seg en bukse. I tillegg var det kaldere inne på museumet i Kairo, jeg frøys faktisk der selv om jeg hadde denne buksa på.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #24 Skrevet 22. november 2010 Jeg har aldri utringning, går for det meste i t-skjorter som ikke strammer noe spesielt. Men alle kjoler, skjørt og shortser jeg har er jo lårkort som i at de går langt over knærne, men jeg viser jo ikke rumpa akkurat. Tenker å gå med en cardigan i vesken hele tiden iallfall.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #25 Skrevet 22. november 2010 Jeg har aldri utringning, går for det meste i t-skjorter som ikke strammer noe spesielt. Men alle kjoler, skjørt og shortser jeg har er jo lårkort som i at de går langt over knærne, men jeg viser jo ikke rumpa akkurat. Tenker å gå med en cardigan i vesken hele tiden iallfall. Av respekt for befolkningen bør du ikke ikle deg lårkort utenfor turiststedene. Hjelper lite med en cardigan når man skal dekke til ben. Hør på rådene oflk har gitt deg ovenfor..
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #26 Skrevet 22. november 2010 hva med håret? spesielt for oss som har langt blondt hår. fikk dere noen gang lyst til å ta på dere en hijab som dekka håret bare for å få mindre oppmerksomhet? for noen år siden var jeg i en så vestlig by som barcelona, og selv DER fikk jeg lyst å dekke til å håret for å slippe slibrige kommentarer på gata...
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #27 Skrevet 22. november 2010 Av respekt for befolkningen bør du ikke ikle deg lårkort utenfor turiststedene. Hjelper lite med en cardigan når man skal dekke til ben. Hør på rådene oflk har gitt deg ovenfor.. Når folk sier at mange steder man kan kle seg vestlig så tenker jeg at jeg kan droppe buksa, bare.
Daniel84 Skrevet 22. november 2010 #28 Skrevet 22. november 2010 Vel, greia er at du er i et turistområde uansett, så de fleste går som de vil selv. MEN; for å vise respekt dekker man skuldre og knær. (Allthough, det er det lite turister som gjør) Bikinier å sånn går man jo med på stranden, men hvert hotell har en privat strand, så det er ikkeno problem.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #29 Skrevet 22. november 2010 Vel, greia er at du er i et turistområde uansett, så de fleste går som de vil selv. MEN; for å vise respekt dekker man skuldre og knær. (Allthough, det er det lite turister som gjør) Bikinier å sånn går man jo med på stranden, men hvert hotell har en privat strand, så det er ikkeno problem. Er hele Egypt et turistområde, altså? Det er ingen privat strand på hotellene våre i det hele tatt, og ingen bikinimuligheter (drar uansett ikke til Egypt for å bade). Tror jeg satser på en mellomting, hvis jeg enkelte dager får noen stygge blikk så ignorerer jeg dem, men skal gjøre mitt beste for å ikke vise for mye lår.
Daniel84 Skrevet 22. november 2010 #30 Skrevet 22. november 2010 Er hele Egypt et turistområde, altså? Det er ingen privat strand på hotellene våre i det hele tatt, og ingen bikinimuligheter (drar uansett ikke til Egypt for å bade). Tror jeg satser på en mellomting, hvis jeg enkelte dager får noen stygge blikk så ignorerer jeg dem, men skal gjøre mitt beste for å ikke vise for mye lår. Nei, men de plassene turistene drar, er det turistområder Og siden dere reiser med Ving (?) så drar jo de til turistområdene. På de fleste hotellene er det privatstrand så rart om dere ikke har, men ok
MonThe Skrevet 22. november 2010 #31 Skrevet 22. november 2010 Tror jeg satser på en mellomting, hvis jeg enkelte dager får noen stygge blikk så ignorerer jeg dem, men skal gjøre mitt beste for å ikke vise for mye lår. Hvorfor kle deg respektløs, når du på forhånd vet at det er det?? Du sier selv at du ikke skal reise på "typiske turiststeder", og da synes jeg du bør kle deg deretter! Rett og slett fordi at du er en gjest i deres land, og bør oppføre deg respektfullt ovenfor den kulturen og landet du gjester... 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #32 Skrevet 22. november 2010 Fordi jeg bare har bukser, og det kan bli for varmt.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #33 Skrevet 22. november 2010 Nei, men de plassene turistene drar, er det turistområder Og siden dere reiser med Ving (?) så drar jo de til turistområdene. På de fleste hotellene er det privatstrand så rart om dere ikke har, men ok Jeg reiser aldeles ikke med Ving, og skal på en historisk rundreise i Egypt.
MonThe Skrevet 22. november 2010 #34 Skrevet 22. november 2010 Fordi jeg bare har bukser, og det kan bli for varmt. Du kan ikle deg tights, evt. pratbukser, langt skjørt. Finnes en mellomting mellom lårkort short/skjørt og langbukse. Du lagde vel tråden for å spørre om råd??
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #35 Skrevet 22. november 2010 Du kan ikle deg tights, evt. pratbukser, langt skjørt. Finnes en mellomting mellom lårkort short/skjørt og langbukse. Du lagde vel tråden for å spørre om råd?? Det var retroxx som startet tråden - ikke anonym bruker. Og det var retroxx som skulle reise med Ving - ikke den anonyme.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #36 Skrevet 23. november 2010 Når det gjelder kleskode så tror jeg man må huske på at man skal kle se riktig for å vise andre respekt. Ikke for å unngå "stygge blikk". Fordelen med å vise respekt er jo at man unngår stygge blikk. Men det er altså respekt for den kulturen og det landet man velger å besøke som er viktigst. Ikke ens eget behag/ubehag. Jeg synes at holdingen "jeg kler meg som jeg vil og gir blaffen i stygge blikk" vitner om en egoistisk holdning. Skal man på en historisk rundreise så er man vel også interessert i kultur og vet å respektere kulturen i landet man reiser til også? På steder i Egypt hvor turismen ikke har gjort sitt inntog så viser man ikke masse hus, bein og lår! Ikke fordi man ikke skal bli antastet og beglodd. Men fordi det er normal høflighet å respektere kulturen der!! 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #37 Skrevet 23. november 2010 Jeg kler meg ikke som jeg vil, jeg skal som sagt gjøre mitt beste for å holde ut i bukse. Jeg har ikke råd til nye klær.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #38 Skrevet 24. november 2010 Jeg kler meg ikke som jeg vil, jeg skal som sagt gjøre mitt beste for å holde ut i bukse. Jeg har ikke råd til nye klær. Her har du værvarselet for Kairo.
MonThe Skrevet 25. november 2010 #39 Skrevet 25. november 2010 Jeg kler meg ikke som jeg vil, jeg skal som sagt gjøre mitt beste for å holde ut i bukse. Jeg har ikke råd til nye klær. Her har du værvarselet for Kairo. Skal sikkert gå bra og gå med bukse for Kariofareren da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå