Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

leser på forskjellige reiseguider at man skal ha respekt for at man er i et muslimsk land og dermed gå med dekkende klær her og der. betyr dette at jeg ikke skal pakke me lårkorte shorts og singletter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, da jeg var i Tunisia så var det ikke noe problem å gå i singlet og shorts, men dette var innenfor turistområdene. Reiser man derimot utenfor til f.eks landsbygda skal man kle seg mer dekkende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Neida, ta med shorts og singletter. Regner med at du skal oppholde deg stort sett i et turistomtåde og der kan man bruke vanlige sommerklær.

Jeg var der nede for ikke lenge siden, og jeg brukte bikini i bassengområdet på hotellet og på stranda.

Men ta med noe i tilfelle du beveger deg utenfor allfarvei. Et stort, tynt sjal som du kan vikle rundt deg gjør som oftest nytten. Eller en skjorte eller jakke med ermer, som man likevel trenger hvis det er kjølige kvelder.

Skrevet

Hei hei

Som yvonne sier også.. jeg har selv vært 2 ganger i Tunisia og 1 gang i Egypt, men alle ganger har vi vært i turist-steder og derfor går det greit. Folk bader i bikini, men folk som bodde der fast badet gjerne i ...burka heter det vel. Jeg gikk med knelangt skjørt og singlet/t-skjorte/bluse hver kveld vi skulle ut og spise. Det var ikke noe problem. Om dagene hvis man går f.eks inn i havnene der det er trangt osv, og ofte må snike seg forbi små butikker kan det være en fordel å ha på bukse; mannfolkene kan bli litt sprø i nøtta av "damer fra vesten med skjørt", og drar gjerne litt i deg for at du skal se på ting osv.

Ikke vær redd! jeg har normalt sett med meg 1 3/4 linbukse, resten skjørt, mange topper/bluser/skjorter, og har aldri hatt problemer.

Skrevet

Da jeg var i Marokko bodde jeg i en landsby hvor de var ganske konservative. Der valgte jeg å gå kledd i bukse og heldekkende genser. Reiste vi utenfor denne landsbyen gikk jeg mer lettkledd, f.eks i kortebukse og singlet.

Skrevet

okei, takk for hjelpen=)

Skrevet

va me sikkerheten for turister? tenkte å ha en skulderveske me kamera og mobil i, er dette trygt? jeg reiser jo sammen med typen så tror jo ikke jeg blir rundstjålet, men er ikke vits å jørs på heller.

er det god mat?:D

Skrevet

Jeg lurer på om jeg heller hadde kjøpt meg en rumpetaske (trenger ikke å se så jævli ut som det høres, hehe :gjeiper:) bare for å føle at jeg har mer kontroll over kamera, penger og mobil.. Er så lett å bare lure hånda ned i en veske. Hvis ikke ville jeg hatt med en veske med glidelås og klaff over, slik at det ikke er mulig å ta noe uten at du merker det i feks store folkemengder :)

Skrevet (endret)

Egypt er helt fantastisk! Det med bekledning er jeg enig med de over, det "værste" jeg opplevde var at vi fikk ropt "lucky man" etter oss når jeg og kjæresten gikk i gatene og jeg hadde på skjørt/shorts og singlet.

Ellers så brukte kjæresten sekk på ryggen med alle tingene våre (mobil, penger, solbriller, kamera osv) og det var ikke noe problem. Vi hadde selvfølgelig ikke alle pengene og bank/kredittkortene med oss hele tiden, men det gjør vi aldri når vi er i syden. Ingen som stjelte noe fra oss. På kvelden brukte jeg vanlig veske. Husk at det kan føles kaldt på kveldene på grunn av ørkenklimaet.

Kos deg masse! :)

Endret av Rosa Pute
Skrevet

Er ikke så veldig god mat. Den er helt ok. Litt dvassen pizza, uten så mye krydder, litt slapp i fisken. Ikke like mye smak på ting som i andre land.

De har mye bakeri-varer til frokost. Alt mulig rundstykker, med sukker, glasur, ja.. you name it! =) Det er veldig godt.

Skrevet

jeg tenker også på andre turoperatøren enn gjennom ving som vi reiser med. er det trygt å bestille tur gjennom byråer vi finner på gata? tenker sånns om i tyrkia hvis noen har erfaringer med det. vil gjerne oppleve alt som er å oppleve i egypt og er redd for at ving ikke kan tilby alt=)

Skrevet

Jeg ville spurt på hotellet og ving-ansatte, de vet som oftest hvilke du trygt kan bruke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er lite tjuveri i muslimske land, så veskenapping og slikt er lite vanleg. Mykje meir vanleg i Roma...

Skrevet

jeg tenker også på andre turoperatøren enn gjennom ving som vi reiser med. er det trygt å bestille tur gjennom byråer vi finner på gata? tenker sånns om i tyrkia hvis noen har erfaringer med det. vil gjerne oppleve alt som er å oppleve i egypt og er redd for at ving ikke kan tilby alt=)

Normale turer fra reisebyrå er:

1. Reise til Kairo, se pyramider etc

2. Reise til Valley of Kings

3. Reise ut i ørkenen og bo over hos nomader for en natt f.eks etc folk som bor der. Kjøre på 4-hjuling og ri på kamel

4. Dykkerturer, siden det er utrolig flott å dykke der!=)

Du kan jo sende en mail til reisebyrået for å høre hva slags turer de tilbyr. Som regel er det folk som går rundt på strendene som driver med ulike aktiviteter der du kan bli med osv. F.eks seilbrett, og.. hva heter det.. sånn man flyr i lufta etter en båt osv.

Skrevet

Hvor i Egypt skal du? Det er et hav av forskjell mellom for eksempel Sharm El Sheikh og Kairo. Angående tyverier er det slik som noen nevnte ovenfor. Mister du lommeboken kan du nesten garantere at noen kommer løpende etter deg med den (i alle fall i turistområdene). I Kairo måtte imidlertid den egyptiske guiden vår jage vekk noen kvinner som holdt på å fjerne smykker fra kroppen min. Den eneste "svindelen" jeg har vært borti i turistområder er overprising av billig ræl. Det er påbudt å prute :) .

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg skal til Egypt når det er veldig varmt der. Jeg er en ung jente, men reiser sammen med noen eldre. Vi skal ikke til et eneste turiststed, men reise litt rundt på mer historiske steder.

Kan jeg gå med shorts og t-skjorte og litt korte kjoler? Jeg er ikke akkurat redd for å bli harselert når jeg reiser med flere voksne menn, og tanken på å gå i bukser i 30 grader får meg til å svette her jeg sitter. Vi skal altså ikke på en strand eller på vestligdominerte hoteller, men jeg har ikke tenkt til å gå i bikini akkurat. Jeg har ikke klær som driver og fremhever pupper og rumpe, men jeg kommer jo til å vise mye ben.

Kan noen være så grei og fortelle meg at jeg kan kle meg akkurat som under en norsk sommer?

Vi skal ikke inn i noen moskeer så vidt jeg har fått med meg, da ville jeg selvsagt fulgt strenge regler for bekledning den dagen.

Skrevet

Jeg skal til Egypt når det er veldig varmt der. Jeg er en ung jente, men reiser sammen med noen eldre. Vi skal ikke til et eneste turiststed, men reise litt rundt på mer historiske steder.

Kan jeg gå med shorts og t-skjorte og litt korte kjoler? Jeg er ikke akkurat redd for å bli harselert når jeg reiser med flere voksne menn, og tanken på å gå i bukser i 30 grader får meg til å svette her jeg sitter. Vi skal altså ikke på en strand eller på vestligdominerte hoteller, men jeg har ikke tenkt til å gå i bikini akkurat. Jeg har ikke klær som driver og fremhever pupper og rumpe, men jeg kommer jo til å vise mye ben.

Kan noen være så grei og fortelle meg at jeg kan kle meg akkurat som under en norsk sommer?

Vi skal ikke inn i noen moskeer så vidt jeg har fått med meg, da ville jeg selvsagt fulgt strenge regler for bekledning den dagen.

Du skal dit når det er veldig varmt sier du?

Når på året skal du dit?

I moskeer vil du uansett få utlevert en kappe/dekkende plagg om du er for "avkledd".

Har selv vært i Kairo og det er ikke det at man blir harselert med som er grunnen til at man velger å gå påkledd. Det er ut av respekt for menneskene der. Hvis du skal på steder hvor det ikke er turister så ville jeg valgt klær som dekket til under kneet, og som dekket overarmene. Du trenger ikke gå i bukse. En litt lang tynn kjole går fint. Også tar du med et tynt sjal som dekker skuldrene og som du kan bruke etter behov.

De fleste steder er vanlige vestlige klær helt ok og brukes også av de lokale. Men du trenger ikke vise for mye hud.

Skrevet

Hvor i Egypt skal du?

Skrevet

Jeg har vært i Tunisia, Tyrkia, Egypt og Marokko rundt 15-20 ganger. I Marokko har jeg aldri vært i turistområder, så da må jeg ha noe litt "lengre". Litt lang t-skjorte går greit, og en shorts som går litt lengre ned på lårene. Stranda var det eneste området hvor jeg kunne gå veldig lettkledd.

I de andre landene har jeg vært i turistområder, og da har jeg gått litt kortere. Men alikevel kan du bli beglodd av de som bor der..

På stranda, ved bassenger og lignende går det selvfølgelig an å gå i bikini, men ikke f.eks gå gjennom resepsjonen på hotellet i bikini, hvis du må gjennom den for å komme til rommet. Å ikke gå fram stranda til hotellet i bikini, heller. Det kan bli dårlig tatt i mot.

Så vil jeg også si at når du er med kjæresten din, så unngår du masse uønsket oppmerksomhet, og det er veldig deilig. Kos deg masse på ferie:)

Skrevet

kommer ann på hvor du reiser. Har vært på turiststeder i Egypt 3 ganger i vanlig beach wear.

I Kairo er det fullt oppmed langt skjørt og lengermet genser i lin. Selv da følte jeg meg gjennomboret og avkledd. Likte meg ikke i Kairo by, møkkete og ekkel.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...