Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 Er det noen som har peiling på dette? Ja hvilke lagre bør en fylle opp? Karbohydrater og proteiner? Jeg vet alt for lite om dette og håper noen andre her har mer greie på det:-)
Wiggins Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Er det noen som har peiling på dette? Ja hvilke lagre bør en fylle opp? Karbohydrater og proteiner? Jeg vet alt for lite om dette og håper noen andre her har mer greie på det:-) Det er ikke bare dagen før, men dagene før konkurranse at du bør være spesielt bevisst på kostholdet. Pasta og havregrøt/havregryn er to gode karbohydratkilder. Hvor mye proteiner du trenger er avhengig av hva slags idrett det er snakk om, er det utholdenhetsidrett trenger du ikke all verdens proteiner. Kroppens evne til å absorbere proteiner er uansett begrenset, så overflødige proteiner blir bare merarbeid for nyrene. Du bør heller ikke trene steinhardt i dagene før konkurransen, ta det ganske pent, og dagen før pleier jeg å bare slappe av. Proffsyklister sykler så og si alltid en bra tur dagen før konkurranse, men de er da også veldig godt trent.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Hva slags konkurranse er dette da? Min far og hans kamerat drikker alltid så mye væske dagen før at urinen er blank. Og de springer alltid bra ;P og ja, mye karbohydrater spiser de og. Pasta etc.
Wiggins Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Hva slags konkurranse er dette da? Min far og hans kamerat drikker alltid så mye væske dagen før at urinen er blank. Og de springer alltid bra ;P og ja, mye karbohydrater spiser de og. Pasta etc. Det er viktig å være hydrert, men hvis man drikker mye rent vann kan man vaske ut så mye salter at man lett får krampe. Sørg derfor også å få i deg nok salt, men ikke for mye, siden det binder unødvendig mye vann og gjør deg tyngre. Jada, jeg ser at "nok men ikke for mye" er vanskelig å bedømme, det må man nesten finne ut av med erfaring.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mai 2010 #5 Skrevet 26. mai 2010 Det er en fysisk test til politiskolen. Så en skal svømme, ha noen styrkeøvelse så er det en kondisjonstest. Jeg tenkte å ikke trene siste uken for å virkelig være klar på den store dagen!
Wiggins Skrevet 26. mai 2010 #6 Skrevet 26. mai 2010 Det er en fysisk test til politiskolen. Så en skal svømme, ha noen styrkeøvelse så er det en kondisjonstest. Jeg tenkte å ikke trene siste uken for å virkelig være klar på den store dagen! 6-7 hviledager er litt i overkant, du risikerer å prestere dårligere. Jeg vil heller anbefale deg å trene lett på dag 4 og 3 før testen, så hviler du de siste to dagene.
Gjest *Maja* Skrevet 26. mai 2010 #7 Skrevet 26. mai 2010 Ikke spis for tunge måltider. Viktig at kroppen er lett og fin....ikke greit å ha for mye mat i magen. Spis kylling/fisk med en håndfull ris og grønnsaker. Knekkebrød med kjøttpålegg. Frukt og bær, gjerne smoothies.
Chanel.No5 Skrevet 26. mai 2010 #8 Skrevet 26. mai 2010 Her er noen artikler om dette; http://nhi.no/trening/kostrad/prester-bedre-med-riktig-kost/karbohydrater-for-trening-21290.html http://www.nif.idrett.no/files/%7B94ED58DD-43B0-48C3-B008-CCDBD5534A2C%7D.pdf http://www.kostogtrening.no/page14.php
Chanel.No5 Skrevet 26. mai 2010 #9 Skrevet 26. mai 2010 (endret) Ble visstnok en dobbelposting her. Endret 26. mai 2010 av Lotte28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå