marylinm Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 når begynte dere å gi barna deres oppgaver i hjemmet,og lommepenger? nå er mine barn bare snart 4 og 5 år.og de er veldig fornøyde med lørdagsgodt bare. men jeg tror de ville syntes det var "stas" å få penger de kunne spare til noe de ønsket seg foreksempel. når begynner man å gi dem penger? hvor mye? har dere forslag til lette oppgaver? hvor mye bør man forvente av dem? de hjelper allerede med enkle ting når dem har lyst. som dekkker på bordet,rydder,legger klær i vaskemaskinen ol.. jeg vet de er små, men de har lært at man må jobbe for penger, og jeg vil ikke att de skal bli bortskjemte å tro at man får alt her i livet uten å gjøre noe
miss_universum Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Når de er så små så syns jeg heller at det er viktigere å lære de at man skal hjelpe til hjemme, uansett om man får penger for det eller ikke. Tror ikke man skal forvente all verden av de, men de oppgavene de har nå høres jo helt ok ut. Har de egne rom så mener jeg at de burde lære seg å holde litt orden der inne, pluss at man skal rydde opp leker o.l etter seg i andre rom. Hvis de ikke er så interessert i penger nå, så kan vel lørdagsgodtet være "ukelønnen" ? Eller kanskje de har andre ting de er interessert i som kan være små belønninger hvis du vil gi de det =)
Stor&Sterk Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Når de er så små så syns jeg heller at det er viktigere å lære de at man skal hjelpe til hjemme, uansett om man får penger for det eller ikke =) Kjempebra ! Akkurat sånn som jeg tenker... og en fin plikt (eller vanlig høflighet) er at de rydder etter seg når de har laget mat eller spist. Fint å lære at ikke andre skal plukke opp etter de resten av livet.
Gjest regine Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Jeg har aldri satt likhetstegn mellom oppgaver og lommepenger. Som en annen påpeker - husarbeidet MÅ faktisk gjøres, og barn må lære at dette er del av bidraget til fellesskapet. 4-5 åringer kan egentlig gjøre ganske mye, og de syns fortsatt det er gøy. Supert utgangspunkt for å gi de litt faste plikter, og også å ta de med på mer "ad hoc" pregede ting. Samt å lære de og rydde opp etter seg (henge jakken på plass i gangen, sette skoene på plass, ta matboksen ut av sekken etc). man skal ikke undervurdere barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå