Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier; hva kan man ønske seg til ei jente til navnedag/dåp?

Besteforeldrene spør og vi kommer ikke på noe "fornuftig". Vi har liksom det meste til henne og kunne tenkt oss noe annet enn smykker.

Skrevet

Jeg fikk penger i dåpsgave fra mine besteforeldre på 80-tallet, regner med det er ganske vanlig i dag og. Ville synes det var litt feil å foreslå det for andre gjester, men akkurat besteforeldre synes jeg det er greit å ønske seg penger av. Ble åpnet egen konto i forbindelse med dåpen som de sparte opp til meg på i diverse anledninger og som jeg fikk når jeg var 18 (ikke faste overføringer, men litt her og der, konfepenger osv).

Når det gjelder andre gjester synes jeg eventyrbøker og sangbøker er koselige gaver :) Ellers fikk jeg klassiske gaver som sparegris (spareand) i sølv, smykkeskrin i sølv, sølvskje, sølvkopp... Og smykker da, men skjønner at dere ønsker dere noe annerledes :)

Hadde selvfølgelig vært fint med et "varig" minne fra besteforeldrene, men jeg syntes det var ganske koselig å tenke på at de hadde spart opp litt her og der til meg fra jeg var baby :)

Ellers synes jeg barneservise eller pledd med navnet brodert inn er kjekke dåpsgaver :) Men jeg aner jo ikke i hvilken størrelsesorden besteforeldrene har tenkt å gi gaver heller da :) (om de synes disse forslagene blir litt lite... Går jo an å kombinere med et beløp på sparekonto om de vil gi en ting også)

Skrevet

Hvor mye penger har de tenkt å legge i gaven?

Jeg vet mine foreldre bruker å legge i ganske mye, så herifra, når den tid kommer, så kommer ønsket om en tripp trapp stol, matbrett fra stokke og lignende ting.

Selv ville jeg aldri ønsket meg noen sølvting. Min erfaring er at det blir liggende bakerst/nederst i en skuff...

Vet mange bruker å samle på bestikk til ungene, eller kanskje en bunadsølje? Ellers synes jeg sparing til barna er en grei ting fra besteforeldre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

trodde dåp var den anledningen hvor det ikke var vanlig å ha ønsker. Gaven er jo til barnet og det får jo ikke ønsket seg så mye.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye penger har de tenkt å legge i gaven?

Jeg vet mine foreldre bruker å legge i ganske mye, så herifra, når den tid kommer, så kommer ønsket om en tripp trapp stol, matbrett fra stokke og lignende ting.

Selv ville jeg aldri ønsket meg noen sølvting. Min erfaring er at det blir liggende bakerst/nederst i en skuff...

Vet mange bruker å samle på bestikk til ungene, eller kanskje en bunadsølje? Ellers synes jeg sparing til barna er en grei ting fra besteforeldre.

Tripptrappstol og matbrett? Hva slags dåpsgave er det? Det er ikke du som skal ønske deg ting, de som gir gaver skal gi noe til barnet som det skal ha glede av senere i livet som et minne om dåpen.

Skrevet

En tripp trapp stol vil vare livet ut, om så :)

Og jeg vil heller at mitt barn skal få "fornuftige" gaver enn en kopp i sølv... Synes det er nok fokus på forbruksvarer som aldri blir brukt, og ønsker heller at gaver skal være noe som barnet har bruk for. Mange barn som får en malt stol i dåpsgave. Er det også tull??

Og nei, det er ikke jeg som skal ønske meg ting, men kan barnet gjøre det? Og kan ikke barnet ha glede av en tripp trapp stol som varer i mange, mange år?

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ingen ønsker på vegne av dattera, men hun fikk jo likevel mye fint. Ulike bøker, barne-CDer, smykker, sølvskjeer, bunadsøljer, smykkeskrin og sølvlysestake til dåpslyset. Og noen hundre kroner.

De som skal gi gave har sikkert en tanke om det skal være noe "varig", om penger er OK eller om det helst skal være noe barnet har glede av som liten. Etter min mening finnes det en del helt ubrukelige ting (særlig fra gullsmed) som noen liker å gi, f.eks. beholder til dåpsattesten... Da har jeg mer sans for bruksting som tripp-trapp-stol, bæremeis eller andre tur-ting.

Skrevet

Her var det mange fine forslag! Er for noe som varer og ikke blir putta innerst i skapet eller kasta etter en stund.

Tripp trapp stol synes jeg er helt topp, og har gitt det til mine nieser og nevøer. Selv har vi en brukt.

Jeg har tenkt på sølje, men skal vi ønske oss barnesølje eller vanlig?

Vi har forresten ikke satt opp "ønskeliste", men besteforledrene spør hva vi ønsker oss. Forventer ingenting, men får sikkert masse

fint! Jeg vet ikke hvor mye de har tenkt å bruke, og synes vi har fått mye fint av dem allerde (smykke, babygym og penger).

(Jeg har også den spareanda! Er "gamle" sparepenger på den enda... :fnise: )

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Her var det mange fine forslag! Er for noe som varer og ikke blir Jeg har tenkt på sølje, men skal vi ønske oss barnesølje eller vanlig?

En hals-sølje som kan brukes av barnet både på den første barnebunaden og på en voksenbunad er nok det jeg ville gått for. Dette kommer selvsagt litt an på hva slags bunad som eventuelt blir aktuelt for barnet når det vokser opp, og hva slags sølv som kan/skal brukes til denne bunaden. Hvis de "voksne" halssøljene ikke er egnet som barnesølje, ville jeg ønsket meg en som kan brukes i barndommen.

Endret av Spinell
Skrevet

trodde dåp var den anledningen hvor det ikke var vanlig å ha ønsker. Gaven er jo til barnet og det får jo ikke ønsket seg så mye.

Vi fikk mange spørsmål om hva "vi" ønsket oss.. Vi gjorde det rett og slett bare klart at vi ikke ønsket noe som vi måtte pusse på :fnise: Så det hun fikk av sparebøsser, smykkeskrin osv er i børstet stål.. Og jeg er vel en av de få som ønsket en dåpsattestholder.. Da vet jeg nøyaktig hvis jeg har både fødseles og dåps attesten...

Da synes jeg at "min første tann" og hårlokk er mer bortkastet.. Man tar vel ikke vare på den første tannen som faller ut? Æsj...

Skrevet

Det pleddet var kjempefint!

Hårlokk-og tannkopp er jo ganske teit!

Kom på at en pen ramme til bilde av barnet fra dagen/takkekortbildet er en fin gave.

Skrevet

Vår fikk en Berganssekk på 10 l, med termos og matboks, som skal brukes i barnehage eller på tur i navnefesten vår. Vi ønsket oss dette til han, og syns det var helt supert.

Ellers så er "aschehougs store...." samling kjempefine, med både eventyrbok, sangbok, gonattfortellinger osv.

Han fikk en inngravert babyramme som var veldig søt, og inngraverte armbånd. Fine de også, men er litt usikker på når de kommer til å bli brukt.

Det ble også opprettet en konto med penger fra besteforeldrene, og penger som vi kommer til å spare til han opp igjennom årene. De får han vel til konfirmasjonen eller 18-årsdagen.

Album og sparebøsser er også klassiske og fine dåpsgaver.

Er enig med de over som sier at babyutstyr ikke hører hjemme i en dåp. Syns det er mer bursdags-gave.

Skrevet

Vi ga beskjed til de som spurte at sølv ikke var så ønskelig, da det ikke ville bli brukt så mye.

Derimot ønsket vi "de store hvite bøkene", et ordentlig barneservise, bruksbestikk til barn, og litt andre småting.

Nå skal vi ha en til, og lista er vel ennå litt lik. Bortsett fra at vi ikke har behov for så mange av de store hvite, for det fikk vi en del av. (Og de er veldig mye brukt.)

En god barnehage/tur-ryggsekk evt. med matboks og termos hadde blitt satt stor pris på. Det samme hadde en stol til barnet, av typen barnestol eller tripp-trapp. (Vi har min tripp-trapp til største barnet, men det er jo mange år før den blir vokst ut av.)

Et teppe hadde nok kanskje ikke vært så spennende hos oss. Men vi får også hjemmestrikket teppe av et oldeforeldresett til hvert barn ved fødsel. (Noe som blir veldig verdsatt, og de teppene blir brukt mye!)

Vet venner har begynt å samle sølv til barna ved dåpen. Og det er jo også greit, om det er noe slikt besteforeldre ønsker å gi til alle større anledninger fremmover. (Det bør jo kompletteres i stor grad før barnet er voksent...)

Gjest Spinell
Skrevet

Henger meg på Susan SH og Vibi når det gjelder ryggsekk. Vi har gitt en liten Bergans-sekk (Nordkapp Jr) og en liten ståltermos til en hel del dåpsbarn etterhvert, og de er blitt veldig populære hos "våre" mottakere, i alle fall.

Annonse
Skrevet

Glemte å skrive noe av det vi faktisk har brukt aller mest: barneservise (skål/tallerken, koppene er ikke brukt ennå).

Skrevet

Jeg synes eventyrbøker og sangbøker er fine gaver som man kan ha i mange år.

Skrevet

Når den tid kommer at lillegutten skal døpes, og folk spør oss hva vi ønsker oss kommer jeg og til å svare at vi vil ha ting vi kan bruke.

Enig med mange over her, at sparebøsser, album, bøker, barnebestikk osv, er fine gaver.

Bundadssølje hadde ikke vært noe for oss da ingen at oss er bunadsmennesker. Skal man gi vekk en sånn syns jeg nesten man bør avklare med foreldrene om de ønsker at barnet skal få bunad når det blir større, ellers er det jo en "bortkastet" gave..

Sølvskjeer, sølv-ender/bamser/biler og den slags ender opp stuet vekk i en skuff likevel. Det må da være mye mer hyggelig for de som gir gaver at det er noe som foreldre/barnet får nytte av.

Og det er sikkert mange som kjøper disse tingene fordi de rett og slett ikke vet at det går an å kjøpe "nyttige" ting i dåpsgave og.

Det eneste jeg har å tilføye er at små smykker/armbånd er fine gaver syns jeg, så lenge det ikke blir for mye av de. Jeg har fremdeles 3 pittesmå armbånd og et smykkeanheng fra da jeg ble døpt.

Skrevet

Som overskriften sier; hva kan man ønske seg til ei jente til navnedag/dåp?

Besteforeldrene spør og vi kommer ikke på noe "fornuftig". Vi har liksom det meste til henne og kunne tenkt oss noe annet enn smykker.

Vi fikk blant annet sånne skikkelige eventyrbøker. De gamle gode klassikerene i ordentlig innbinding. Det satt i hvertfall jeg kjempestor pris på! Gleder meg til å lese for henne når hun blir stor nok :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...