Gå til innhold

Vasketeknikker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden tok jeg ekstravakter i hjemmetjenesten. Jeg var ganske fersk på området og hadde nesten aldri tatt i en mopp siden jeg bodde hjemme med mamma. En av de oppgavene jeg fikk i HT var å vaske hos en pasient. Jeg var med en voksen dame til "opplæring".. Resultatet ble at når jeg kom tilbake neste gang så ville hun ha meg ut av huset hennes og jeg fikk visst aldri komme tilbake igjen til henne. Vi hadde altså vasket så elendig dårlig, og jeg skjønte ingenting av hva som gikk så galt :sukk: Var dritflaut. Var en ny dame som var med meg nå og hun sa at denne pas. hadde en tendens til å blåse opp ting, men likevel...

Så.. etter den gang så har jeg fått utrolig dårlig selvtillit på vasking og tenker alltid at jeg ikke vasker bra nok. Ironisk jobb har jeg fått meg jobb som stuepike på et pasienthotell der jeg har vært i tre år. Det triste er at gulvet (parkett) er så ødelagt og nedslitt at det visst aldri blir skikkelig rent. Store sprekker i mellom parketten der det samler seg masse dritt. Å skure mellom hver eneste er det ikke nok tid til. Dermed blir det vanskelig å sjekke hvor bra jeg har vasket..

Hvordan er deres vasketeknikker på gulv, toalett, støvtørking o.l? Noen måter å dobbeltsjekke hvor rent det er?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er deres vasketeknikker på gulv, toalett, støvtørking o.l? Noen måter å dobbeltsjekke hvor rent det er?

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg brukar fuktig mikrofiberklut som eg vaskar på 60 grader utan skyllemiddel. På golvet går eg først over med ein spray på flekkar, fjernar flekken mde mikrofiberklut og moppar etterpå alt med lett fuktig mikrofibermopp.

På toalettet brukar eg ein "gammal" klut oppå og rundt som eg hiv rett i vask etterpå. Under sjølve ringen og på porselenskanten brukar eg handklepapir som eg har såpevatn. I skåla ein eller annan domestos-variant.

Når det gjeld eldre og bedømming av vasking så trur eg du skal ta det med ei klype salt. Dei lærte å vaske med grønsåpe og mykje vatn, moderne forskning på reinhald viser at det er ein vaskemetode som "produserer" møkk. Såpa legg seg att i krikar og krokar, og skit som set seg fast i såpa vert vanskeleg å fjerne. Flekkfjerning og tørr-/lett fuktig mopping er mykje meir effektivt for å fjerne bakteriar og smuss.

Eg har ei som vaskar for meg no, som vaskar "vått", altså på gamlemåten. Når ho har gått kan eg ta ein tørr mopp på golvet, og fjerne ting som ligg att etter hennar vaskemetode. (Eg brukar henne fordi ho vaskar OVERALT, det orkar ikkje eg å gjere. Har snakka med henne om tørre metodar, men ho er "old school", og meiner det ikkje blir reint...)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For å få en god finish synes jeg det er viktig å unngå skjolder. På parkett er det lurt å moppe i plankeretningen, ikke tvers over plankene, for å unngå skjolder. Bruk lyset fra vinduene til å inspisere gulvet etterpå, det skrå dagslyset som treffer gulvet er superbra for å fremheve små flekker etc. Bøy deg i ulike vinkler og flytt deg rundt for å inspisere større deler av gulvet, og ikke bare akkurat der lyset treffer hvis du står stille.

Ikke bruk for våt mopp, da blir det lettere skjolder. Samme med støvtørking, bruk bare en lett fuktig klut.

Hvis det er sprekker i parketten, kommer det dritt innimellom. Ikke noe å gjøre med det.

• 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Jeg prøvde å moppe i samme retning som parketten lå, men det ble faktisk noen skjolder likevel. Parketten er jo ganske smal (ca 4 cm?) og det skal godt gjøres at det ikke kommer litt på skrått noen ganger. Syntes også det hjalp med mindre såpe;) Der jeg har deltidsjobb bruker vi støvkost. Selv synes jeg dette er uhygienisk og støvet blir bare flyttet på. Er det noen andre måter som er bedre og like enkel? Har hørt en lett fuktet klut tiltrekker seg støvet, men det er mer arbeid?

Skrevet

Bruker zalo når jeg vasker laminat for å unngå skjolder. Vet ikke om det blir samme på parkett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...