thirteen Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 Har dere erfaringer med kattemat fra dagligvarebutikk? Er den så mye dårligere, eller er det helt ok å gi katten sin det. Med tanke på saltinnhold o.l, jeg så på maten i dag og det står ingenting om det på pakken. Dessuten, hvordan er det å gi slik mat til en kastrert hannkatt? han fikk landlord för før jeg fikk han, og jeg har kjøpt på dyrebutikken til han. (han var ikke kastrert når jeg fikk han, og han er 2 år) Bare lurer for jeg går snart inn i en periode med litt trangere økonomi, og han har faktisk vist større interesse for "billig" maten som moren min gir sine katter, enn for den maten jeg gir han. Er det en risiko for at han legger på seg eller ikke får i seg næringstoffene han trenger, så er det ikke aktuelt å bytte for til han, men er det ikke spesiell stor forskjell så ser jeg ikke noe galt i å gi han en mat som han liker bedre og jeg kan spare penger på...
Green Lady Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 Så vidt jeg har skjønt, så er det et mye høyere saltinnhold i kattemat fra dagligvarebutikk. I tillegg så er ikke maten så "snill" mot tennene, og kattene kan fort få meget dårlig ånde og kan utvikle tannråte/dårlig munnhygiene. Dette foret skal også gjøre pelsen matt. Jeg foret min katt på Friskies da jeg fikk han, og jeg skal si jeg så forvandlingen da jeg byttet over til Royal Canin Men dersom det er snakk om å bruke dagligvarekattemat for en periode, vil katten neppe ta skade av det. Men jeg ville ikke gjort over et helt liv.
Shade Skrevet 25. mai 2010 #3 Skrevet 25. mai 2010 Nå husker ikke jeg alle detaljene jeg har lest om saken men skal prøve så godt jeg kan Det er for mye fyllstoff i butikkmat, katter trenger ikke mais, korn, ris, grønnsaker eller lignende de putter oppi. Det er noe de gjør for å spare penger på å produsere foret men det gjør at kattene må ha mer av butikkforet for å dekke næringsbehovet enn de må av dyrebutikk(db) eller dyrelege for. Det er heller ikke dyrere å kjøpe mat på dyrebutikk enn i matbutikk, kattene trenger som sagt mindre av db foret. Sjekk også kiloprisen i butikk i forhold til de store 10 kilosekkene på db, du vil bli overasket! Kastrerte hannkatter har veeeeldig lett for å legge på seg og bør ha mat som er tilpasset denne gruppen. Og en bonus jeg opplevde når jeg byttet til db mat, pelsen ble mye finere og kattene røytet mindre!
Gjest Cho Skrevet 25. mai 2010 #4 Skrevet 25. mai 2010 Jeg kan bidra med at katten til en venninne av meg blir til en gigantisk gassballong hvis han får butikkmat. Greit, han har ømfintlig mage, men den blir ikke trigget av dyrebutikkmat, kun den fra dagligvare.
Djungelvrål Skrevet 25. mai 2010 #5 Skrevet 25. mai 2010 Våtforet fra dyrebutikk har like lite kjøtt som den man får i butikken. Rundt 4 prosent.
Shade Skrevet 25. mai 2010 #6 Skrevet 25. mai 2010 Det vet jeg ingenting om Bruker ikke våtfor for det er ikke bra for tennene deres
rosaprosa Skrevet 25. mai 2010 #7 Skrevet 25. mai 2010 Vi bruker tørrfor fra butikken. Ja det er sikkert mindre mettende og sånn, men vi har tre friske og fine katter. Ingen tannproblemer eller andre helse problemer, de har fått det i 4 år...
Thorn Skrevet 25. mai 2010 #8 Skrevet 25. mai 2010 Som noen før meg sier, du sparer ikke nødvendigvis noe særlig på billigforet. Det er faktisk ikke altfor stor forskjell på kilopris på butikkfor og dyrebutikkfor, og etter min erfaring varer maten fra dyrebutikk mye lenger. Min katt vil heller ikke lenger spise mat fra matvarebutikk, bortskjemt som han er med Royal Canin... Når det er sagt, han er tredje katten i vår familie, og den eneste som har fått dyrebutikkfor. De andre levde på vanlig butikkfor og restemat av fisk og kjøtt. Ingen av dem hadde noen problemer som gjorde seg gjeldene før vi mistet dem.
~white lady~ Skrevet 25. mai 2010 #9 Skrevet 25. mai 2010 Vi begynte med å gi våre katter butikkfor, men det resultat at de ville ha mat hele tiden, de hadde voldsomt med luft i magen og begge slet med diarè. Prøvde flere forskjellige merker, men ingen bedring. Så gikk vi over til for kjøpt på dyrebutikk, et litt eksklusivt merke jeg ikke husker hva heter, som inneholder avokado og gir fin og blank pels. Og litt av en forandring! Nesten over natta kom de seg, ble bra i magen og fikk normal avføring, det holdt å mate de to ganger til dagen, og de ble mett av mye mindre. I tillegg så de mye friskere og blankere ut i pelsen- så her er det ingen tvil om hva som funker! Prismessig går det nesten opp i opp, med tanke på at de blir mett av mye mindre.
thirteen Skrevet 25. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 25. mai 2010 Hvis det ikke er stor forskjell på kiloprisen må jeg ha handlet virkelig feil. For jeg har spurt om hjelp i dyrebutikken og fikk beskjed om å kjøpe et för som koster 350,- for 3 kg, og her er i nærbutikken er det eneste tørrföret til katt man får kjøpt 29 ,- per kg...
Thorn Skrevet 25. mai 2010 #11 Skrevet 25. mai 2010 Jeg betaler 580 for en sekk med 10 kg RC-for. Til sammenligning koster 1 kilo Whiskas 45 kroner på min nærbutikk. Med de prisene sparer jeg faktisk penger på å kjøpe RC
Shade Skrevet 26. mai 2010 #12 Skrevet 26. mai 2010 Forrige svære sekk (sikkert en 10 kilos) vi kjøpte kostet mellom 500 og 700 (husker ikke helt nøyaktig) den varte i over tre måneder til to katter så selv om det er en større sum der og da er det egentlig ikke noe særlig dyrt over tid Men det er også greit å være obs på at man sparer mer på å kjøpe de største sekkene i forhold til de mindre
Djungelvrål Skrevet 26. mai 2010 #13 Skrevet 26. mai 2010 Jeg betaler 580 for en sekk med 10 kg RC-for. Til sammenligning koster 1 kilo Whiskas 45 kroner på min nærbutikk. Med de prisene sparer jeg faktisk penger på å kjøpe RC Hvis en kg whiskas koster 45 og en 10 kg sekk koster 580 sparer du vel ikke penger?? 45x10=450.
Gjest Cho Skrevet 26. mai 2010 #14 Skrevet 26. mai 2010 Hvis en kg whiskas koster 45 og en 10 kg sekk koster 580 sparer du vel ikke penger?? 45x10=450. 1 kg. RC varer lenger enn 1 kg. whiskas. Foreksempel.
Gjest Elfrida Skrevet 26. mai 2010 #15 Skrevet 26. mai 2010 Min erfaring er at det går mindre av maten fra dyrebutikk = mindre bæsj = mindre forbruk av kattesand
Gjest Huffsa Skrevet 26. mai 2010 #16 Skrevet 26. mai 2010 Hvis en kg whiskas koster 45 og en 10 kg sekk koster 580 sparer du vel ikke penger?? 45x10=450. Katten må spise MYE mer billigmat enn ordentlig mat for å bli mett og få det den trenger hver dag.. Akuratt som at selv om du blir mett av en bigmac er du sulten etter en halvtime. Spiser du deg mett på fisk, grønnsaker og poteter tar det et par timer. Det går greit å spise en bigmac nå og da, men det er ikke optimalt i lengden. Såklart, det går jo ann, gamlepusen ble 18år og levde på friskas/smart hele livet.Men hun utviklet nyreproblemer. Selv om hun klarte seg greit på det, får mine katter Royal Canin fordi det er best. Og kun det beste er bra nok for mine søte små.
Shade Skrevet 27. mai 2010 #17 Skrevet 27. mai 2010 Min erfaring er at det går mindre av maten fra dyrebutikk = mindre bæsj = mindre forbruk av kattesand Det er og sant, jeg er jo en av de som tidligere ga butikkmat, har også en gubbe jeg måtte overbevise om at dyrebutikkmat var bedre, så jeg har sett og notert meg en del positive forandringer etter at vi begynte. Finer pels, mindre røyting. Mindre avføring, slipper å plukke ut av kattekassen så ofte Maten varer mye lenger, det er egentlig ikke dyrere
Djungelvrål Skrevet 27. mai 2010 #18 Skrevet 27. mai 2010 1 kg. RC varer lenger enn 1 kg. whiskas. Foreksempel. Jeg kjøper begge deler og pusen min glefser i seg like mye av hver. Når det gjelder avføring vet jeg ikke da hun gjør fra seg ute. Har ikke merket forskjell på pels med eller uten dyrebutikk-for. Hun har skinnende og myk pels uansett
Kikimora Skrevet 27. mai 2010 #19 Skrevet 27. mai 2010 Katten min elsker Purina ONE og hun vil spise bare det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #20 Skrevet 27. mai 2010 Det er mye mindre kjøtt i matbutikkfôret mot "ordentlig fôr". Kjøper aldri annet enn Eucanuba til min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå