Gå til innhold

Erfaringer med Bjølsen skole (Oslo)?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg er ikke på flyttefot helt ennå, men har begynt å orientere meg litt. Et område som peker seg ut som svært aktuelt ut fra så og si alle punktene på lista over hva vi ønsker der vi skal bo, er Bjølsen. Jeg er imidlertid usikker på skolen der. Mange rynker på nesa og ber oss sjekke skolen nærmere, forteller at det har vært en problemskole tidligere etc, men ingen har noe håndfast å komme med.

Datteren min begynner i 1. klasse om to år, så dette er et viktig punkt når det kommer til hvor vi skal bo. Noen som kjenner skolen og kan gi litt mer konkret input?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg gikk på Bjølsen skole i ni år, gikk ut i 2001. Den gangen, som nå, var skolen preget av mangfold. Dette aspektet alene gjør meg veldig glad for å ha gått der. Til skolen kommer barna fra de kommunale blokkene (bydelen har flest av dem i byen), de rike barna fra trehusbebyggelsen i Maridalsveien, barna fra arbeiderklassen og i stigende grad barn av ressurssterke folk som betaler mye for flotte leiligheter i området.

Som barn så jeg mange skjebner hjemme hos folk, som var veldig lærerikt. Man lærer tidlig respekt for alle, uansett bakgrunn. Skolen har vel omtrent 50/50 minoritets/majoritetsspråklige. Skolen har utrolig gode lærekrefter! De gode, gamle stabile lærerne er fantastiske, og skolen har satset stort på å ansette flinke, nye folk. Jeg tror ca. halvparten av dem jeg gikk i 10. klasse med holder på med høyere utdanning nå, mens resten begynte på yrkesfag på vgs/ begynte å jobbe.

Alt i alt - en veldig god skole. Jeg ville ikke vært bekymret for å sende barnet mitt dit! Sist skolen hadde en problembølge var vel tidlig 90-tall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Tusen takk for svar!

Mangfold er positivt. Vi flytter fra et område med sosialt mangfold og langt høyere minoritetsandel, så det i seg selv skremmer meg ikke så lenge skolen faktisk klarer å håndtere mangfoldet. Jeg ser at skolen scorer under snittet på læringstester, men det i seg selv sier ikke alt. Mest av alt er jeg ineteressert i miljøet der og at de har motiverte lærere. Noe du bekrefter at de hadde da du gikk der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...