Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 Til dere foreldre: Hvis dere reiser på ferie sammen med deres voksne barn, betaler dere fly og opphold for dem? Nå tenker jeg at barnet har flyttet hjemmefra og tjener egne penger, og ikke lenger er en del av den vanlige husholdningen. Og det samme til voksne "barn", betaler foreldrene dine for deg når dere ferierer sammen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 Jeg er 23 år gammel. Når familien er på ferie sammen, så betaler mamma og pappa fly/reise og mat/snacks, billetter til ulike ting osv. Samme med broren min. 'Goder' som jeg vil ha, det må jeg betale selv:)
Gjesten Skrevet 25. mai 2010 #3 Skrevet 25. mai 2010 Jeg i de tidlige tyveårene og når jeg drar på ferie med foreldrene mine betaler de fly, mat ute og slike ting.
Nalla Skrevet 25. mai 2010 #4 Skrevet 25. mai 2010 Nå har ikke jeg vært på ferie sammen med foreldrene mine siden jeg var 16 år, da jeg har jobbet hele sommeren når de har vært på ferie. Men planla en Londontur i fjor høst, og da var det meningen at jeg skulle betale flybillett og hotell selv (kjæresten skulle også være med). Med eksamener og diverse innleveringer gjorde at det ikke ble noe av desverre. Men var altså meningen å betale selv. Jeg er forresten 21 år nå, student men jobber deltid og jeg bor ikke hjemme. For meg er det nå naturlig at jeg betaler for fly og hotell selv. Grunnen til dette er at jeg tjener mine egne penger, og at jeg ikke hadde dratt på familieferie uten kjæresten og det blir feil at foreldrene skal betale for en 25-åring i full jobb. Men på den annen side betaler vanligvis svigerfar hotell-rom når vi er på skyting en helg. Han har det jo ikke stramt økonomisk, og tror han liker å spandere det på oss (men føler meg som en snylter de gangene..)
beeaatee Skrevet 25. mai 2010 #5 Skrevet 25. mai 2010 Jeg flytta hjemmefra da jeg var 16 år, og da jeg var 18 år og broren min 22år betalte foreldrene våre når vi dro på ferie for å besøke bestemor i Spania en jul hun bestemte seg for å være der nede. Men jeg gikk på videregående, så hadde ikke flust med penger, så ferieturen ble julegavene våre. Kanskje litt mer naturlig å bli spandert på ferietur i den alderen. Ellers spanderte mamma og pappa sydentur på meg og samboeren min nå i vinter sammen med de. Jeg er nå 24 år, og har bodd hjemmefra i 8 år, og klarer meg selv. Men var jo absolutt hyggelig at de ville ha oss med den ene uka, og da betalte de fly og hotell og mat. Jeg og mamma har også vært på jentetur i New York. Da stilte jeg med lommepenger og flybillett og hun stod for hotell og middager. Jeg spanderte kaffe :-P Da var jeg 22 år. Så vanlig og vanlig? Det kommer sikkert helt an på. Det er vanlig blant mine venninner iallefall, kanskje ikke hvert år, men jeg tror samtlige har blitt spandert på ferietur av foreldrene sine i vosen alder. Samboeren min sier det ikke er vanlig, så jeg tror det kommer an på hvor god råd familiene har, og hvem som tar initiativet til ferieturen. Mamma drømmer om å ha med storfamilien på tur, så kanskje det blir en ferietur eller to når barnebarna kommer?
rosaprosa Skrevet 25. mai 2010 #6 Skrevet 25. mai 2010 Jeg ville si at det er vanlig at foreldrene spandere tur på sine voksne barn ja, det er jo ofte grunnen til at barna gidder å være med (eller jeg kan jo bare snakke for meg selv da).Jeg hadde nok ikke giddi å blitt med på family tur hvis ikke, da hadde jeg heller dratt med samboeren ett annet sted dit jeg ville. Samboer betaler selv på familie tur da..
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #7 Skrevet 25. mai 2010 Nå er vi (jeg over 30) bare blitt invitert med på ferier- og har da fått sponset alt (fly, hotell, mat etc). Hadde vi derimot planlagt ferie sammen i utgangspunktet så ville det vært naturlig om vi i utgangspunktet skulle betalt for oss selv. Nå skal det være sagt at jeg har foreldre som "sitter godt i det" (mens jeg er eneforsøger og søsken er nyutdannet), og de uttrykker at de heller vil bruke penger på at vi skal kunne gjøre koselige ting sammen nå, enn at de skal stå å rente seg på konto til den dagen de er gått bort. Når vi er på disse feriene pleier vi (søsken og jeg) å insistere på å betale for den siste "finmiddagen" som en takk for alt vi har fått. Må vel inrømme at jeg/vi er generellt veldig "bortsjemte". Jeg er for tiden i en tøff økonomisk situasjon. Mine foreldre tar oss (meg og barn) med på lørdagsrunder for klesskjøp/kosemat/utstyr o.li. De ser på det som en ren glede å kunne hjelpe og kjøpe litt "luksus" som jeg ellers ikke ville tatt meg råd til for tiden. Til gjengjeld bruker jeg mye fritid hos dem. Steller hage (stor), vasker, pusser vindu etc ect. Overbetalt som bare rakkern sånnsett, men da får jeg da i allefall vist litt takknemmelighet og gitt noe tilbake.
Gjest Iah Skrevet 25. mai 2010 #8 Skrevet 25. mai 2010 Jeg har vært på en ferietur med mamma etter at jeg flyttet hjemmefra, da betalte hun fly, opphold og mat under ferien. Lommepenger og forsikringer sto jeg for selv.
Gjest Marlo Skrevet 25. mai 2010 #10 Skrevet 25. mai 2010 Jeg og min samboer er 30, og når mine foreldre har invitert oss med på turer (Kiel, Latvia, Paris etc), så har de betalt fly og opphold, mens vi selv har stått for lommepenger. Vi har som regel betalt annenhver kveld vi er ute å spiser, men det er bare fordi jeg insisterer - pappa vil som regel betale alt.
marylinm Skrevet 25. mai 2010 #11 Skrevet 25. mai 2010 mine har ikke betalt noe for meg siden jeg fylte 16 (var da jeg flytta ut)
Gjest Pet Skrevet 25. mai 2010 #12 Skrevet 25. mai 2010 Det kommer an på om foreldrene inviterer "barna" med på ferie eller om man blir enige om å dra på ferie sammen. Inviterer man, spanderer man turen.
Gjest Elisa Skrevet 25. mai 2010 #13 Skrevet 25. mai 2010 Er 23 år og foreldrene mine spanderer aldri reiser på meg. Sluttet å hjelpe meg økonomisk da jeg eksaminerte vgs. Det kjennes godt å være økonomisk uavhengig og la dem slippe å betale for meg!
Konstantin Skrevet 25. mai 2010 #14 Skrevet 25. mai 2010 Min mor og meg var på jentetur til London når jeg var 19, men denne turen var for å ferie at jeg hadde fått førerkort og hadde gått ut fra vgs! Og at min mor hadde gått ned i vekt å klart å slutte røyke! Men uansett, hun betalte alt da. Jeg hadde selvfølgelig med egne penger til shopping osv, selvom hun brukte en del penger på klær til meg. Utover dette har jeg fått beskjed om at så lenge jeg ikke bor hjemme lenger får jeg ikke gratis syden tur osv. Da mister jeg de privilegiene sier mamma! Selv er jeg 20, og flyttet ut når jeg var 18. Men før dette var alle turer osv betalt for meg.
Gjest najki Skrevet 25. mai 2010 #15 Skrevet 25. mai 2010 Det kommer veldig ann på, faktisk. Vi skal på tur sammen nå i sommer, da betaler jeg selv. Turen kommer seg på oppunder 10 000 per pers, og jeg synes det er rimelig å betale dette selv. Mamma og jeg har vært på jenteturer sammen, og da er det stort sett hun som har betalt. Foreldrene mine betaler imidlertid middager o.l. når vi er på tur sammen. Reising er egentlig en liten hobby, så det inngår i budsjettet, men sier ikke nei takk til sponsing heller...
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2010 #16 Skrevet 25. mai 2010 Til dere foreldre: Hvis dere reiser på ferie sammen med deres voksne barn, betaler dere fly og opphold for dem? Nå tenker jeg at barnet har flyttet hjemmefra og tjener egne penger, og ikke lenger er en del av den vanlige husholdningen. Og det samme til voksne "barn", betaler foreldrene dine for deg når dere ferierer sammen? Nei, det gjør de ikke. Jeg har såpass selvrespekt for meg selv at jeg heller ikke hadde tatt i mot en ferie fra mine foreldre, eller mine svigerforeldre. Jeg har og takket nei til slike ting når det er blitt tilbudt. De som tar i mot syntes vel kanskje det er greit, men jeg syntes det hadde vært flaut å "snylte" på den måten og unngå å ta konsekvensen av mine egen økonomi og mine egne valg. Om jeg ikke har spart meg opp penger til ferie det året, så kan jeg ikke dra på ferie det året, sånn er det jo bare.
Gjest xx Skrevet 25. mai 2010 #17 Skrevet 25. mai 2010 De siste årene har jeg ikke reist på noen tur med resten av familien, og har dermed betalt alt selv. I år skal jeg og sambo reise med famililen min. Mamma dekker min flybillett, men ikke sambos, slik at vi har en billett å betale selv Oppholdet er gratis da vi eier leiligheten der... Når det kommer til alle aktiviteter, shopping og alt utenom vanlig mat som vi lager hjemme, så dekker jeg dette selv Jeg er 23 år og er på siste året i min mastergrad. Jobber lite ved siden av studiene pga at arbeidsmengden på skolen. Hadde jeg jobbet mer sånn som jeg gjorde f.eks. på bachelorgraden, så hadde jeg nok betalt iallefall en del av flybilletten selv også
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #18 Skrevet 25. mai 2010 Nei, det gjør de ikke. Jeg har såpass selvrespekt for meg selv at jeg heller ikke hadde tatt i mot en ferie fra mine foreldre, eller mine svigerforeldre. Jeg har og takket nei til slike ting når det er blitt tilbudt. De som tar i mot syntes vel kanskje det er greit, men jeg syntes det hadde vært flaut å "snylte" på den måten og unngå å ta konsekvensen av mine egen økonomi og mine egne valg. Om jeg ikke har spart meg opp penger til ferie det året, så kan jeg ikke dra på ferie det året, sånn er det jo bare. Tar du ikke i mot gaver av prinsipp?
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2010 #19 Skrevet 25. mai 2010 Det kommer an på om foreldrene inviterer "barna" med på ferie eller om man blir enige om å dra på ferie sammen. Inviterer man, spanderer man turen. Om vennene dine inviterer deg med på hytte venter du å få bensinpenger og gratis mat av dem når du kommer fem da eller? Det er ikke slik at når noen inviterer en med på noe så er det gitt at en skal slippe å betale for det selv. Jeg inviterer støtte og stadig folk med på middag, kino osv, uten at det betyr at jeg kommer til å betale for dem.
Jerle Skrevet 25. mai 2010 #20 Skrevet 25. mai 2010 (endret) Det kommer jo veldig an på situasjonen spør du meg. Jeg sluttet å være med foreldrene mine på ferie den sommeren jeg var 15 år. Men har siden vært på mange ferier i lag med de, men da sammen med min familie(mann og 2 barn.) Da har vi selvfølgelig betalt selv. Mine foreldre betaler alltid for en middag eller ti og mener gjerne at de skal betale for barnebarna på aktiviteter vi gjør på ferien feks. Men det er bare fordi de har mer penger enn oss, og liker å gjøre slikt. Det går ikke en gang an å diskutere. Men, hadde situasjonen vært slik at de ba oss med på en ferie, altså en de planla og ikke vi sammen, feks i forbindelse med et jubileum eller så. Så hadde de nok betalt for turen og oppholdet. Om det er vanlig at det er slik det vet jeg ikke, vi er voksne nå og har derfor god nok økonomi til å betale slikt selv. Endret 25. mai 2010 av Jerle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå