Gå til innhold

pappaperm rett etter fødsel og røde dager/ferie

kiri

Anbefalte innlegg

Når barnet blir født har far rett til 14 dagers permisjon fra jobb. Jeg mener disse er de første 14 dagene og ikke blir forlenget om det feks er røde dager i løpet av perioden. Stemmer det?

Men hvordan er det med selvbestemt ferie dersom den skulle inntre samtidig med disse 14 dagene? Får man feriedagene da tilgode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forstått det slik at en uke er en uke av permisjonen, om det er røde dager i den eller ikke. Jeg har en kollega som prøvde å sy permisjon og ferie sammen slik at han tok ferie de ukene det var røde dager og permisjon i de andre, men når NAV hadde fått sagt sitt, så ble ikke permisjonen så lang som han hadde beregnet. På jobben til mannen min sa de også at det ikke spilte noen rolle hvilke uker vi hadde ferie og hvilke uker vi hadde permisjon, for de røde dagene ble slukt av permisjonen likevel.

Når det gjelder planlagt ferie som sammenfaller med 14-dagers-permisjonen, så vil jeg jo tro at mannen får de feriedagene til gode, men vet ikke helt hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å sette meg litt inn i dette, ettersom min man må ta ut disse 14 dagene nå i sommer, og muligens inne i ferien sin.

De 14 dagene MÅ taes ut senest fra den dagen mor og barn reiser hjem fra sykehuset.

Men man kan begynne dem allerede den dagen ungen blir født.

Disse to ukene er to uker, selv om det er helligdager inne i perioden.

Om man har planlagt ferie når disse ukene må taes ut, får man ferien tilgode, fordi man ikke har lov å ta ut permisjon og ferie samtidig.

Når det gjelder ferie og røde dager, så har jeg hørt litt både og, så der aner jeg ikke hvordan dette telles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at en uke er en uke av permisjonen, om det er røde dager i den eller ikke. Jeg har en kollega som prøvde å sy permisjon og ferie sammen slik at han tok ferie de ukene det var røde dager og permisjon i de andre, men når NAV hadde fått sagt sitt, så ble ikke permisjonen så lang som han hadde beregnet. På jobben til mannen min sa de også at det ikke spilte noen rolle hvilke uker vi hadde ferie og hvilke uker vi hadde permisjon, for de røde dagene ble slukt av permisjonen likevel.

Når det gjelder planlagt ferie som sammenfaller med 14-dagers-permisjonen, så vil jeg jo tro at mannen får de feriedagene til gode, men vet ikke helt hvordan det fungerer.

Disse ukene har ikke med NAV å gjøre - det er arbeidsgiver som "tilbyr" dem (hvis jeg har forstått det rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer fikk 10 arbeidsdager fri fra sin arbeidsgiver, da sier det jo seg selv at røde dager kom i tillegg. Han startet permisjonen på en mandag, og begynte på jobb en onsdag siden det var to røde dager i løpet av de to ukene. Forøvrig tror jeg ikke NAV har noe med fødselspermisjonen å gjøre? Vi har hvertfall kun ordnet det gjennom arbeidsgiver. Man har krav på fri, men arbeidsgiver velger jo selv om de vil betale ut lønn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Vi sjekket det opp med mannens arbeidsgiver (siden vi kunne tjent noen ekstra dager her), men det var to uker uansett! :) Hadde han hatt ferie i disse to ukene hadde den blitt utsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok an på arbeidsgiver, om de er "greie" eller bare følger et fast opplegg som ikke tar hensyn til røde dager.

Vi fikk unge i mai, og mannen fikk hele 13 dager perm med lønn, 17 dager med helg. Han fikk fri da fødselen var i gang, men arbeidsgiver regnet ikke denne dagen inn i de to ukene, for dagen for fødsel er noe helt eget mente de. Neste dag var 1. mai, og da hadde han jo fri uansett, så det telte heller ikke med i de to ukene mente arbeidsgiver. Mandagen to uker etterpå skulle han egentlig begynne, men arb.giver mente det var viktig med en ekstra dag slik at det ble myk start.

Luksus. Men slik jeg oppfattet det var dette bare ansattpolitikken deres, og ikke noe de var pålagt å gjøre (bortsett fra fem+fem dager perm uten lønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så er disse 14 dagene i forbindelse med fødsel noe som er en ulønnet permisjon fra arbeidsgiver. Fra NAV er disse ukene forbeholdt mor, etter hva jeg har skjønt.

Det er frivillig fra fars arbeidsplass om de vil betale lønn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiri, jeg tror at din man bare må høre med sin arbeidsgiver, siden det tydeligvis er ulik praksis fra sted til sted. Den eneste regelen jeg har hørt, er at disse 14 dagene må være tatt ut innen 14 dager etter at mor og barn har kommet hjem fra sykehuset.

Når det gjelder foreldrepermisjon (altså den "vanlige" permisjonen) blir den regnet i hele uker, uansett om det er røde dager inni eller ikke. Jeg skal ta ut ferie alle uker med røde dager, og tjener derfor inn noen dager å forlenge permisjonen med. Dette fordi ferie telles i DAGER, ikke UKER. Men det kan vel være ulikt fra sted til sted, kanskje? Det må din mann spørre sin arbeidsgiver om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Slik jeg har forstått det så er disse 14 dagene i forbindelse med fødsel noe som er en ulønnet permisjon fra arbeidsgiver. Fra NAV er disse ukene forbeholdt mor, etter hva jeg har skjønt.

Det er frivillig fra fars arbeidsplass om de vil betale lønn eller ikke.

Om det er en privat arbeidsplass er det frivillig - er det en statlig bedrift har alle fedre rett på sånn omsorgspermisjon (tror det er det de kaller det). Og denne permisjonen har ikke noe med NAV og gjøre i det hele tatt for etter deres regler er disse ukene forbeholdt mor. Det er for at begge skal være hjemme (far skal ha omsorg for mor og barn ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

Alle fedre har rett på omsorgspermisjon ved fødsel (jf. arbeidsmiljøloven § 12-3).

§ 12-3. Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

Det som er opp til arbeidsgiver er om det vil være ulønnet eller lønnet permisjon :fnise: Tror det er avhenging av hva som står i Tariffavtalen på arbeidsplassen.

Staten er pliktet til å gi lønnet omsorgspermisjon! :gjeiper:

Her har man begynt diskusjonen med arbeidsgiveren som ikke skjønner noen ting! Blir litt oppgitt :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...