breiflabb Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 (endret) Drømmer om og kjøpe meg et speilreflekskamera Men hva er egentlig forskjellen på speilreflekskamera og vanlig digitalt kamera? MÅ vel uansett kjøpe programvare for å redigere bilder? Tenkte og kjøpe ett til under 4000 i såfall. Takk for svar Endret 25. mai 2010 av breiflabb
Roadrunner Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 Etter mange år med kun vanlig lommekamera har jeg kjøpt meg speilrefleks. Og nå bruker jeg begge to, siden de har litt ulike bruksområder. Lommekameraet har jeg alltid med meg, det ligger i veska og brukes til øyeblikksbilder og ved sosiale sammenkomster. Speilreflekskameraet har jeg i egen fotobag, med et par ekstra objektiver, ekstern blits etc. Speilreflekskameraet gir gjerne litt bedre bilder, så fremt jeg er flink til å stille det inn og bruke riktige objektiv. Mer muligheter med speilrefleks! Tror det lureste du kan gjøre, er å definere ditt behov, og utfra det se hva du trenger mest. Jeg ga nærmere 10.000 for mitt speilrefleks med kitobjektiv for et par år siden, og har i ettertid kjøpt litt mer utstyr. Og mer vil det nok bli.. Det hender det følger med enkle redigeringsprogam, andre kan lastes gratis ned fra nettet, eller du kan kjøpe feks Adobe Photoshop Elements, som er en rimeligere og litt enklere variant av Adobe Photoshop.
estrella Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Sier det samme som Roadrunner. Det er veldig kjekt å ha et speilrefleks, men det er mye å sette seg inn i, det er dyrere (jeg merker iallefall at det ikke er godt nok å kun ha kameraet som det kommer, en må ha ekstrautstyr osv..men det er jo selvfølgelig indivduelt). Et vanlig digitalkamera er veldig kjekt å ha i de øyeblikkene du ikke gidder å drasse et speilreflekskamera rundt forbi. Men for all del, jeg elsker speilreflekskameraet mitt Veldig kjekt!
malinpe Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Forskjellen er kjempe stor. For det første får bildene MYE bedre kvalitet. Du har mange flere muligheter til å stille inn kamera slik at du får den effekten du selv vil ha. Det er faktisk også lettere å ta bilder med et slik kamera enn et lite kompaktkamera. Hvis du liker å ta bilder, og du bruker mye tid på det, da anbefaler jeg virkelig å kjøpe et speilreflekskamera. Jeg er i alle fall utrolig glad i mitt kamera.
ninaballerina Skrevet 29. mai 2010 #5 Skrevet 29. mai 2010 (endret) Drømmer om og kjøpe meg et speilreflekskamera Men hva er egentlig forskjellen på speilreflekskamera og vanlig digitalt kamera? MÅ vel uansett kjøpe programvare for å redigere bilder? Tenkte og kjøpe ett til under 4000 i såfall. Takk for svar Med speilreflekskamera kan du stille inn alle de tekniske innstillingene selv og bytte mellom ulike objektiver. Det er en utrolig frihet som du ikke får med digitalkamera Med speilrefleks kan du også velge om du vil ta bilder i jpg eller raw. Raw-format lar deg redigere det meste etter at bildet er tatt. Jeg vet ikke om dette går an på digitalkameraer? Hvis du tar bilder i raw-format må du ha Photoshop for å redigere dem. Speilrefleks anbefales, men det tar en del tid å lære seg alle innstillingene, så ha tålmodighet når du begynner Innlegget er endret iht reglene Bond, mod Endret 29. juni 2010 av Bond
gullhjerte Skrevet 30. mai 2010 #6 Skrevet 30. mai 2010 Min erfaring med speilreflekskamera er at du må være interessert i å ta bilder, og du må være klar for å sette deg godt inn i hvordan det fungerer. Jeg hadde et vanlig kompaktkamera som gikk dukken, og jeg hadde fått prøve et speilreflekskamera til å ta bilder, og jeg var helt sikker på at sånn MÅTTE jeg ha.. Jeg synes det er fint å ta bilder, men har ingen interesse av å ta bilder for annet enn å huske ting som har skjedd. Jeg er heller ikke interessert i lyssetting, hvitbalanse og alt det der. Likevel investerte jeg 4000 kr i et Olympus speilreflekskamera, og satte i gang.. Og det ble til at det rett og slett bare ble liggende! Jeg forsøkte å lese i fotografibøker, blader osv, men jeg skjønte ingenting. Interessen var ikke der. Dessuten var det stort og upraktisk å ta med seg, og for meg som har vansker med å huske på et lite kamera når jeg skal ut, glemte hvertfall vesken med speilrefleksen. Og når jeg først husket på det, hadde jeg ikke gode nok kunnskaper om instillinger, så når jeg fant meg et fint motiv så ville ikke dustekameraet ta bilder.. :gjeiper: Det endte med at jeg tok det med på julebord for å ta bilder, men når jeg da måtte sitte å passe på det dyre, store vidunderet i en veske som absolutt ikke matchet klærne mine (kunne ikke gå i fra det, kunne ikke ta det på meg for å danse, kunne ikke tvinge noen andre til å ta vare på det heller.. ) så la jeg det ut på finn, og en hyggelig dame kjøpte det i julegave til datteren sin. Jeg fikk tilbake litt over halvparten av pengene, og brukte de til å kjøpe et godt kompaktkamera. Jeg er så utrolig fornøyd med det valget!! Jeg tar like gode bilder med det som jeg gjorde med speilrefleksen. (Fordi jeg ikke klarer å benytte meg av alle de gode egenskapene til et speilrefleks) Så jeg synes du må se på hva du skal bruke vidunderet til. Hvis du elsker å være kreativ når du tar bilder og vil lære deg mye om fotografering, så er jo speilrefleks midt i blinken. Men, hvis du skal ta ett og annet bilde av vennene dine, av sosiale sammenkomster, og ting som ikke krever god detalje-gjengivning så holder et godt komptaktkamera i massevis Lykke til med fotograferingen
Gjest fireflies Skrevet 30. mai 2010 #7 Skrevet 30. mai 2010 Min erfaring med speilreflekskamera er at du må være interessert i å ta bilder, og du må være klar for å sette deg godt inn i hvordan det fungerer. Enig med deg i dette. Det er ingen vits i å kjøpe et speilsrefleks hvis man ikke har særlig stor interesse for foto. Det finnes så mange bra og rimelige digitalt kameraer, at bildekvalitetn for vanlige "fotoalbum bilder" vil være mer enn bra nok. Hvis det er slik at du interesserer deg for foto, og kunne tenkt deg å drive med det på hobbybasis, så er det klart at det er mye morsommere med et speilrefleks, men da burde du også ha tid og vilje til å sette deg inn i funksjonene, ellers vil du sannsynligvis ikke ha særlig stort utbytte av det. Et fint nybegynner kamera er Nikon d40, da dette er et av de mest brukervennlige speilrefleksene for nybegynnere.
Zzyzx Skrevet 30. mai 2010 #8 Skrevet 30. mai 2010 (endret) Hvis du tar bilder i raw-format må du ha Photoshop for å redigere dem. Det må man ikke ha, nei. Det finnes flere redigeringsprogrammer som kan behandle RAW-bilder. sitat endret Bond, mod Endret 29. juni 2010 av Bond
Aloeman Skrevet 30. mai 2010 #9 Skrevet 30. mai 2010 God kveld Jeg er også på jakt etter ett kamera men vet ikke hva enda. Fordelen jeg ser med digitalt kamera er at man kan filme. Det går vel ikke ann på speilreflekskamera? Men sammtidig ønsker jeg meg gode bilder som jeg kan printe ut i a4 eller a3 størrelse, har 2 barn så kjekt å få bilder av de på veggene. har sett på kamera rundt 2800kr og de ser meget bra ut. og speilreflekskamera til ca 3500? eller er det for kjipe speilr.kamera ? og hvordan er mulighetene til å kjøpe ekstrautstyr til slike rimelige speilreflekskamera? Takker for svar.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #10 Skrevet 30. mai 2010 Mange DSLR har også filmmulighet, f.eks canon 550d.
Aloeman Skrevet 30. mai 2010 #11 Skrevet 30. mai 2010 Mange DSLR har også filmmulighet, f.eks canon 550d. takk for svar, rart jeg ikke har fått med meg at de også har video.. den du snakker om ligger på ca 6,500,- og har fått god omtale. http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article557186.ece. Men hva med speilreflekskamera med video i hd til 4000kr?` og lit utenom tema for de som kan svare. Bør man ha slik "dumhetsforsikring" som elkjøp selger? greit å ha hvis man mister det i bakken og det blir knust? eller blir slikt dekket av andre forsikringer? (da uten at man mister bonuser etc) Takk for svar og ha en fin kveld.
Gjest Coarvi Skrevet 30. mai 2010 #12 Skrevet 30. mai 2010 Med speilreflekskamera kan du stille inn alle de tekniske innstillingene selv og bytte mellom ulike objektiver. Det er en utrolig frihet som du ikke får med digitalkamera Med speilrefleks kan du også velge om du vil ta bilder i jpg eller raw. Alt dette, untatt å skifte objektiv (vel, på noen går det også) er mulig med et kompaktkamera, hvis du bare kjøper riktig type. Skal man kjøpe speilrefleks skal man være helt sikker på at fotointeressen er stor, og at man er villig til å investere noe penger i det. Ikke vits å bruke penger på det hvis man skal spasere rundt med kit-objektivet i årevis, da vil man heller ta mye, mye bedre bilder med et kompaktkamera. Å ha speilrefleks som man utnytter til sitt fulle er faktisk en ganske dyr hobby, og vil man ikke investere så mye i det så bør man holde seg unna. Det finnes veldig mange gode kompaktkameraer i dag, så ikke la bildekvalitet stå i veien. Men, på den annen side, har man fotointeressen på plass er det virkelig gøy med speilrefleks! Ser man for seg at man gidder å sette seg inn i alt, at man vil bruke penger på objektiver og at man orker å skifte objektiv til forskjellige anledninger så er det en flott investering som kan gi deg mange gode opplevelser!
Safira Skrevet 30. mai 2010 #13 Skrevet 30. mai 2010 takk for svar, rart jeg ikke har fått med meg at de også har video.. den du snakker om ligger på ca 6,500,- og har fått god omtale. http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article557186.ece. Men hva med speilreflekskamera med video i hd til 4000kr?` og lit utenom tema for de som kan svare. Bør man ha slik "dumhetsforsikring" som elkjøp selger? greit å ha hvis man mister det i bakken og det blir knust? eller blir slikt dekket av andre forsikringer? (da uten at man mister bonuser etc) Takk for svar og ha en fin kveld. Ja, 550D har fått bra omtale. Du får flere speilreflekskameraer til 4000 kr sjekk her. Du får riktignok ingen til 4000 kr som kan filme. Nå skal jeg ikke si det for sikkert men reiseforsikringer dekker vel ofte all skade som skjer så fort du går ut av huset hvertfall. Jeg ville ikke kjøpt en slik forsikring fra elkjøp.
Gjest Agurkolat Skrevet 2. juni 2010 #14 Skrevet 2. juni 2010 De må vera klar over at live view på speilrefleks IKKJE funkar like raskt eller bra som på eit vanleg kompaktkamera, så da beste er ¨å ta bilete gjennom søkaren, noko som veldig mange har vendt seg av etter at dei digitale kamerane kom. Filmmodusen er bra, men viss du vil ta film, kjøp eit filmkamera. Du må bruka manuell fokus, noko som kan vera tungvint. Tenk på da. Viss du ikkje brenn for foto, ikkje gjer da. Då vert da berre liggandes. Har du ikkje ein venn/vennina som har dSLR som du kan prøva? Har sjølv kjøpt kamerautstyr for over 30 000 pengar dei siste 4-5 åra, og alt har vore verdt da, for eg har den lidenskapen.
ninaballerina Skrevet 4. juni 2010 #15 Skrevet 4. juni 2010 De må vera klar over at live view på speilrefleks IKKJE funkar like raskt eller bra som på eit vanleg kompaktkamera, så da beste er ¨å ta bilete gjennom søkaren, noko som veldig mange har vendt seg av etter at dei digitale kamerane kom. Sony har live view som fungerer utrolig bra, akkurat som på kompaktkameraene
Gjest Agurkolat Skrevet 5. juni 2010 #16 Skrevet 5. juni 2010 Sony har live view som fungerer utrolig bra, akkurat som på kompaktkameraene Sony har vel laga sitt eige Quick AF live view, viss eg ikkje huskar feil, men dei fleste andre har treig AF når da kjem til LV. Har sjølv Nikon D300s og LV er ein ting eg nesten aldri brukar, utanom når eg tek macro bilete, med kamera på stativ. Lettare i forhold til manuell fokus då Men, viss ein skal kjøpa dSLR og kun bruka LV, bør ein heller investera i eit superzoom kamera, noko som er like bra, eller endå betre enn eit dSLR i amatørklassen med eit plastik objektiv
breiflabb Skrevet 7. juni 2010 Forfatter #17 Skrevet 7. juni 2010 Skal ut og kjøpe meg kamera i morgen! Men hvilket kamera skal jeg gå for? Canon eller nikon? Husker ikke helt hva de heter. men lurer på om det er eos1000 og d3000
Gjest Agurkolat Skrevet 7. juni 2010 #18 Skrevet 7. juni 2010 Breiflabb: Les litt meir om dei ulike kamera, og om du faktisk treng eit dSLR. Da er både stort og klompete, og da er overhodet ikkje et fett kva objektiv/linse du har forann på da. Eit dSLR er ikkje sko. Viss du ikkje er sikker, vent med å kjøpe.. Trur du hadde fått meir utbytte av f.eks eit super-zoom kamera. Dei er som oftast betre optisk, i alle fall viss du velger å kjøpa med kit objektivet til dSLRen, for da er berre plastikk..
charlott Skrevet 11. juni 2010 #19 Skrevet 11. juni 2010 Hvis du tar bilder i raw-format må du ha Photoshop for å redigere dem. Det finnes gratis alternativer som gjør konverteringsjobben til jpeg (evt annet format) like bra som Photoshop. Bl a DPP (Digital Photo Professional) som følger med alle Canon speilreflekskameraer.
Flaneur Skrevet 18. juni 2010 #20 Skrevet 18. juni 2010 Det beste fra 2 verdener: Hei. Har speilrefleks (Sony)som jeg er meget fornøyd med, men på diverse turer kan et speilreflekskamera med tilbehør bli masse å drasse på. I vinter kjøpte jeg meg Canon G11 som er et kompaktkamera med tilnærmet speilrefleksfunksjoner. Den er liten og nett og det er masse rom for eksprimentering da man kan kjøre alt manuelt. I tillegg er automatikken såpass bra at man ikke trenger å tenke for mye Etter mange år med fotografering har jeg gått over til Canon pga G11. Har alltid vært en Konica mann. Konica ble etter hvert til Konica-Minolta og nå tilslutt Sony... Sverger fortsatt til speilrefleks men alt til sin tid: På ferie og sammenkomster er det utrolig deilig med et kamera som går rett i lomma og som enkelt kan vippes fram Tips: Skal du kjøpe speilreflekskamera så er det smart å kjøpe kamera med Liveview funksjon og bakdisplay som kan vippes ut!! Er budsjettet rundt 4000 så ville jeg se etter slike funksjoner- kvalitetsforskjellen er ikke så stor på rimelige kameraer Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå