Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 Heia! Jeg har lyst til å lage egne krydderoljer, og er på utkikk etter tørkede? krydderkvister, altså hele, ikke oppmalt, noen som vet hvor man finner dette? Trenger ihvertfall timian og rosmarin. Noen som har prøvd dette selv? Synes det er en fin gaveidê til noen som er glad i å lage/marinere mat
kontorstol Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 Kan du ikke kjøpe en krydderplante og tørke selv eventuelt....? Bare en tanke..
Pusella Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Krydderkvistene er stort sett bare "pynt", men du kan tørke dem selv hvis du kjøper krydderplanter på butikken. Det kreves mer enn et par kvister for å sette smak på oljen. Husk også at den må stå ganske lenge før smaken setter seg i oljen. Jeg lager ofte krydderolje med tørket chili, og den står i minst 4-5 uker før den er ferdig. Den blir sterk og god, veldig bra på bl.a. pizza. Har også laget endel som venninnegaver til jul, og slenger da gjerne med en rosmarinkvist ope i flasken slik at det skal se finere ut. Men den setter ikke så mye smak. Kjøp krydderblandinger (eller lag selv) og fyll opp med mye krydder i flasken. Hell på god extra vergin olje, og la stå i minst 3-4 ker. Så kan du evt. sile av krydderblandingen, og legge en kvist eller to i oljen for at det skal se litt fint ut.
stjernekyss Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Jeg tar bare masse krydder fra krydderhyllen min og blander sammen med olivenolje. Har oppi frisk chili, og frisk hvitløk. Sitron og sennep. Rosmarin, timian, oregano, brennesle, etc. Det jeg finner. Begynner å bruke den med en gang, og når den begynner å gå tom fyller jeg på med olivenolje. Etter en stund heller jeg ut krydderrestene i bunn, vasker flasken og starter på nytt. Visste ikke at det skulle være noe hokus pokus bak
pulverheksa Skrevet 28. mai 2010 #5 Skrevet 28. mai 2010 Jeg lager krydderoljer med ferske urter, har ikke prøvd med tørka urter. Lager stort sett basilikumsolje, hvitløksolje og chiliolje. Da har jeg bare rikelig med ferske urter i mild rapsolje eller olivenolje og lar det stå 2 uker før jeg begynner å bruke oljen. Etter det oppbevarer jeg oljene i kjøleskapet. Jeg lager mest kryddereddiker som jeg bruker i dressinger og av og til rett på salaten. Min favoritt er bringebæreddik, hvor jeg fyller et passende glass med bringebær og heller på hvitvinseddik. Lar det hele stå i vinduskarmen i 2 uker, før jeg siler av bærene og heller eddiken på rene flasker og oppbevarer i mørkt skap. Har nå tre årganger i skapet og de blir bare bedre med tiden.
vanilja Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 Jeg lager krydderoljer med ferske urter, har ikke prøvd med tørka urter. Lager stort sett basilikumsolje, hvitløksolje og chiliolje. Da har jeg bare rikelig med ferske urter i mild rapsolje eller olivenolje og lar det stå 2 uker før jeg begynner å bruke oljen. Etter det oppbevarer jeg oljene i kjøleskapet. Lar du det stå ute i 2 uker først? Fjerner du urtene etterhvert eller lar du de være der? Jeg lager mest kryddereddiker som jeg bruker i dressinger og av og til rett på salaten. Min favoritt er bringebæreddik, hvor jeg fyller et passende glass med bringebær og heller på hvitvinseddik. Lar det hele stå i vinduskarmen i 2 uker, før jeg siler av bærene og heller eddiken på rene flasker og oppbevarer i mørkt skap. Har nå tre årganger i skapet og de blir bare bedre med tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå