Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 Pusen min er en såkalt "aktiv jeger" - dvs hun tar MYE mus, med det resultat at hun er mye plaget av orm. Jeg hadde rutine på å gi henne kur hver 3. måned, men oppdaget alltid mark på henne mellom hver gang (sånne "riskorn" i pelsen bak på henne). Etter avtale med dyrlegen får hun nå ormekur hver 4. uke de månedene hun tar mest mus (ca april - oktober), i tillegg til en gang i løpet av vinteren. Dette har fungert greit synes jeg, har ikke oppdaget mark hos henne etter at jeg startet. Nå er det ganske nøyaktig 14 dager siden sist hun fikk kur, men i går kastet hun opp tidenes største hårball - etterfulgt av en diger klase med levende orm. Jeg vet at kuren (hun får Profender i nakken) kun tar det hun har i kroppen der og da, at neste gang hun tar en mus kan hun være i gang igjen. Jeg er redd for å gi henne kur oftere enn jeg gjør, i fare for at hun skal bli immun (hun fikk ny kur i går, og så er planen å gi henne ny om fire uker igjen). Det er så guffent at hun kan gå rundt med så mye orm i seg som jeg så i går, og jeg lurer veldig på hva det gjør med henne. Gjør ormen skade på innvollene hennes for eksempel? Heldigvis er hun frisk og sunn ellers, normalvektig og spiser anbefalt dose med tørrfor, verken mer eller mindre.
Bollaen/78 Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 Kjedelig med orm. Og så ekkelt når man ser ting i oppkasten. Innvoldsorm kan virke inn på immunforsvaret til pus. Kan også virke inn på fordøyelsen til katten.(Oppkast og diare) for det er jo også snakk som snyltere dette her. Og så er det jo så håpløst at det ikke finnes ormekur som virker forebyggende - det ønsker jeg meg, siden jeg har to stk katter som jakter og som også spiser byttet sitt. Og så høres det ut som du gir ormkur ofte, og oftere enn det du gir høres skummelt ut ang å bli immun. Hadde nok bestilt en time hos dyrlegen og tatt en helsekontroll av pus og hørt ang ormer og kurer, for er jo litt riski å gå pus enda oftere ormkur enn det du gjør nå. Eller spørre en gang for mye enn for lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå