Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en gutt som nylig har fortalt meg at han har en fortid som narkotika-misbruker. Hvor alvorlig det var vet jeg ikke, men han hadde visst møtt veggen, havnet på sykehus osv. Så det er hakket verre enn party-drugs. Hele skolegangen hans har blitt ødelagt av dette og han har ikke vgs.

I dag virker han som en oppegående fyr, hvis ikke hadde jeg ikke blitt sammen med han. Han fester innimellom, men ikke i store mengder. Sist han brukte narkotika var kort tid før vi ble sammen for noen måneder siden, siden det har han så vidt jeg vet om ikke rørt noe eller gitt uttrykk for at han vil (men vi er ikke med hverandre hver dag, så han kan ha gjort det, men jeg velger å stole på han)

Det som bekymrer meg litt er at flere i familien er innlagt på avrusing. Det skremmer meg! Skal jeg tenke en fremtid med barn med han osv, så vil jeg neppe at det skal havne med en slik slekt på farssiden:s

Selv har jeg aldri rørt noe som helst eller kjenner folk som har det. Er veldig fornuftig av meg, god utdannelse og "snill pike" på alle områder i livet. Vil ikke rote meg borti problemer!

Er det noe jeg bør bekymre meg for? Vil "slike" folk alltid ruse seg? Er de "ødelagte" fysisk eller psykisk av det? (mtp han startet i meget ung alder) Kan man bli ustabil eller mindre intelligent av å bruke narkotika?

Vet at det varierer fra person til person, men jeg er så totalt uvitende og er redd jeg går rundt som en naiv idiot. Spør fordi jeg vil lære (og beklager om jeg har virket dømmende i dette innlegget)

Videoannonse
Annonse
Gjest døgnvill;p
Skrevet

Hei :-)

Jeg er kun 20år, og er/har vært rusmisbruker selv. Og jeg vet at når man tidligere har vært avhengig av narkotika, så er man alltid det. Dette vil ikke si at man ikke kan slutte, men at en aldri noengang igjen kan ta det man var avhengig av, uten å være tilbake til start igjen. Men du ville helt definitivt merket om han gikk på noe igjen, hvordan humøret(og utseende) ville endret seg , selvom dere ikke ser hverandre hver dag. Så sant han ikke kun røyker seg ei bønne i ny og ne.

Og vil si en ting til, har rusa meg siden jeg var 12år gammel. vil jeg ikke si at jeg har vært nykter i mer enn kanskje 7mnd, tilsammen på disse 8årene. Men tror ikke jeg har blitt noe særlig mindre intelligent av den grunn. Men både psyikiske og fysiske skader, det har jeg fått.. er avhengig av amfetamin.. eller, jeg blir regnet som avhengig, selvom jeg selv mener at avhengighet(når det kommer til narkotika-avhengighet) er et begrep på en person som setter rusen framfor absolutt alt og alle. Er kynisk og kald, og har ingen grenser for hva den kan gjøre for å få tak i rusen. Og at slik er ikke jeg.

OG , det finnes både misbrukere og brukere,, en bruker er en som ikke tar noe regelmessig. men kanskje en sjelden gang iblant.

Forstår at dette må være vanskelig for deg.. En rusmisbruker , som er ordentlig avhengig av narkotika kan komme til å lyve, stjele, og ødelegge for sine nærmeste på de mest grusomste måter..

Rusmisbrukere som prøver å skjule sitt misbruk er som regel veldig snille, men manipulerende. Det kan være lett og overse tegnene på misbruk, men ikke gi opp før du kan vite det med garanti at han ikke lenger tar noenting.

Beste ønsker til deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Er han uføretrygdet? I så fall kan du neppe vente et godt økonomisk liv. Men det kan du vel neppe uansett..

De kan være paranoide, og utvikle andre alvorlige psykiske sykdommer. Også voldelige.

Gjest Gjest
Skrevet

Og ikke minst, dobbeltdiagnoser.

Uansett, det verste elementet er det "døgvill" nevner, sosiopater. De som sier og gjør hva som helst for å få sin vilje gjennom. De som gledelig utnytter andre kynisk, for å få sin tilfredstillelse. Og akkurat det er ikke noe de blir friske fra, om de så sluttet å bruke narkotika aldri så lenge.

Du skal alltid passe deg for slike som er psykisk syke, noe stoff-missbrukere er.

Du vet aldri hva slike finner på. (Nylig var det jo en fyr på noen og tjue som dro ut og drepte en annen etter å ha spilt dataspill, helt uten noen grunn)

Du vet aldri hvor du har psykisk syke eller hva de er kapable å finne på.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Virker sketchy. Folk er flinke til å skjule misbruk.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis han har vært dypt inne i det, og ikke har vært til behandling, så ville jeg vært skeptisk, spesielt hvis han har brukt nylig. Jeg kjenner en som havnet både i fengsel og på sykehus... men han havnet der flere ganger før han faktisk tok problemet sitt alvorlig nok til at han klarte å gjennomføre rehabilitering. Nå har han vært ren i flere år.

Skrevet

Mye bra i det døgnvill skriver. Men på en annen måte; du skal jo ikke bestemme hvordan resten av livet skal bli i dag. Hvis du er glad i denne mannen, og han virker ordentlig, så hvorfor ikke se det an? Forklar han nøye hvordan du føler det, og at du er litt usikker på situasjonen. Hvis han bryr seg om deg, og er glad i deg, tror jeg han vil respektere dette.

Det at han har åpnet seg og fortalt deg om fortiden, tolker jeg som om at han er ute av det - men synes du fortjener å vite det. Jeg personlig ser ikke noe poeng i å fortelle sånt til en ny kjæreste dersom man ikke mener det. Da tror jeg man heller hadde holdt misbruket skjult.

Mulig jeg er på ville veier nå, men jeg ville i alle fall sett an litt før jeg evt hadde kuttet han ut.

Skrevet

Du vil få mye bedre svar om du utdyper "narkotika" litt. Var det sniffing? Heroin? Speed? Reseptbelagte piller? Hasj?

Jeg vil iallefall gi deg forskjellige svar til forskjellige rusmidler, det er ikke nødvendigvis slik at all "narkotika" gir deg livslang karriere som narkis, en det er umulig å ha et seriøst kjæresteforhold til. Nemlig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Green Lady virker litt naiv, men det er nå meg! Jeg ville definitivt holdt meg unna!

(og ja, jeg kjenner til problematikken. kanskje ikke som kjæreste, men som familie!)

Skrevet

De er ofte litt "små-psykopatiske".

Det fordi dopet har ødelagt så mye av psyken deres, at de ikke vet hva følelser (og medfølelse) kan være.

Har en bekjent som rotet seg borti en eks-narkoman.

H*n har lidd et helvette uten like fra begynnelse, til slutt, og er nå ganske så langt nede.

Har og bekjente som har blitt (og er) rusmisbrukere, og felles for de er ofte dette med følelser. De kan det bare ikke, rett og slett.

Ikke alle selvsagt, men tror det gjelder ganske mange.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

De er ofte litt "små-psykopatiske".

Det fordi dopet har ødelagt så mye av psyken deres, at de ikke vet hva følelser (og medfølelse) kan være.

Har en bekjent som rotet seg borti en eks-narkoman.

H*n har lidd et helvette uten like fra begynnelse, til slutt, og er nå ganske så langt nede.

Har og bekjente som har blitt (og er) rusmisbrukere, og felles for de er ofte dette med følelser. De kan det bare ikke, rett og slett.

Ikke alle selvsagt, men tror det gjelder ganske mange.

Støttes! Det gjelder for øvrig ikke kun narkotika men også alkohol.

Gjest lisen
Skrevet

Det er et par måneder siden sist han brukte? Et par måneder, som i to? Han er jo ikke ferdig med greiene da? Jeg har ikke røyket tobakk på to måneder, men jeg vil ikke kalle meg ikkerøyker ennå.

Jeg har selv opplevd narkotika i nær familie og det eneste rådet jeg kan gi deg ts er å komme deg bort mens du kan.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Oi, må si jeg blir litt skremt av å lese svarene her. Visste ikke det var så alvorlig.

Når det gjelder hva han har brukt, har han sagt han har prøvd alt i perioder "først det, så det osv", men nå i det siste er det kokain som gjelder.

Jeg vet ikke i hvilken grad han har vært bruker eller misbruker, jeg har ikke turd å grave for mye i det. Jeg vet bare at han i sin ungdom har vært ganske langt inni dritten. (vi er begge rett over 20 nå om det har betydning)

Han sier selv han har sluttet, men som sagt er det 2 måneder siden sist han brukte kokain. Det sa han uten at jeg spurte. Det skremte meg litt, fordi han sa tidlig i forholdet at han hadde sluttet og komt seg bort fra det.

Jeg vil nok fortsette å være sammen med han, fordi jeg merker ingenting til rusmisbruket. Hadde aldri gjettet det om han ikke sa det selv. Han virker veldig god og snill. Men det er klart jeg skal være på vakt, man vet jo aldri 100% om en person er psykisk frisk etter å ha kjent vedkommende få uker og måneder. Jeg pleier å sense ustabile mennesker ganske kjapt, ser på meg selv som en jente som aldri kunne blitt i et usunt forhold. Ser ingen psykopat-trekk, men de kan jo komme frem ettersom tiden går...

Finner jeg utav at han bruker noe nå mens vi er sammen kutter jeg han ut på sekundet, men jeg føler meg dømmende om jeg skal kutte han ut på bakgrunn av at han har hatt en tøff ungdomstid.

Han har en midlertidlig vanlig jobb den dag i dag, men utdannelsesmulighetene er vel heller dårlige mtp manglende vgs. Men jeg velger ikke mann etter jobben, er snart ferdig utdannet selv og har da en trygg og greit betalt jobb:)

Kanskje jeg overdramatiserer og at han er en bra fyr, eller så er jeg en naiv og uvitende idiot :sukk:

Skrevet

Jeg hadde også holdt meg unna! 2 måneder er ikke lenge! Det er nok store sjangser for at han kan falle tilbake til gamle vaner, selvom det går kjempe bra nå!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også holdt meg unna! 2 måneder er ikke lenge! Det er nok store sjangser for at han kan falle tilbake til gamle vaner, selvom det går kjempe bra nå!

Huff, ja, jeg vet. Men han er tross alt kjæresten min. Hadde nok ikke rotet meg borti han om jeg visste om alt dette på forhånd, men nå er vi så lykkelige sammen og det føles som en bagatell oppi det hele.

Men er det ikke fryktelig mange som ekspremitere med narkotika i ungdomstiden og som blir normale voksne?

Jeg må spørre man nærmere ang. den episoden for 2 mnd siden, hvor mye det var, var det planlagt osv. Kan jo være ganske uskyldig, men jeg er nødt å grave litt selv om det er ubehagelig!

Skrevet

Det burde også være ett stort varseltegn at flere i familien har slitt med dop! Jeg hadde bare løp for livet for å overdrive! Skal mer til å bli avhengi enn å bare eksprimentere litt! Jeg hadde foreslått at han begynte å gå til psykolog eller noe. De fleste som begynner med dop gjør de pga dårlige famile forhold. Høres ikke ut som han har så topp familie. Sånn at han kan finne roten i problemet. Hvorfor han trenger/ trengte å dope seg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Han har en midlertidlig vanlig jobb den dag i dag, men utdannelsesmulighetene er vel heller dårlige mtp manglende vgs. Men jeg velger ikke mann etter jobben, er snart ferdig utdannet selv og har da en trygg og greit betalt jobb:)

Utdanning er ikke noe problem. Alle har sjansen til å ta opp igjen utdanningen hvis de ønsker det. Vet at Sonans tilbyr vgs http://www.sonans.no/. Skolen er godkjent av lånekassen. Ingen unnskyldninger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg sammen med en man kan kalle "tidligere misbruker", og det er helt fint det. Vi har vært sammen i 3 år, han har ikke rørt noe mens vi har vært sammen.

Han er velfungerende sosialt, har en relativt greit betalt jobb og tenker på videre utdanning nå.

Jeg er selvsagt ikke begeistret for denne fortiden, og vil helst ikke høre så mye snakk om den. Siden jeg er lik deg i forhold til det å være "snill-pike".

Men så lenge han er ren nå, så ser jeg ikke at det er et problem :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sammen med en som fortalte at han har vært "ren" i flere år. Etter en stund kom det frem at han tok narkotika (amfetamin) inntil like før han møtte meg for første gang.

Han er sosiopat og han tåler heller ikke alkohol. Voldelig, ustabil, skifter personlighet, han har vært i fengsel og innlagt på sykehus, psykiatrisk og vanlig pga selvmordsforsøk. Jeg måtte kutte han helt ut, noe som var vanskelig for jeg rakk å bli veldig glad i han før jeg fikk vite om alt dette. Man skulle aldri tro at han hadde holdt på med noe sånt. Ter og kler seg pent og er en pen og flott mann å se på, men under der skjuler det seg mye fælt... Han har heller ikke videregående men klarer å ha en jobb og tjener penger.

Han påsto at han har adhd, men etter å ha blitt med meg til en psykolog, så kunne hun konstantere at han ikke hadde det, og hun rådet meg til å komme meg vekk fra han for han var alt annet enn en god partner. Var samboer en liten stund før jeg måtte stikke av fra alt. Psykisk terror og vold var noe av hverdagen. Han klarte å få sine venner til å tro at det var meg det var noe galt med og det tror de den dag idag. Var et mareritt uten like. Hvis du vil ha en partner som er uforutsigbar, uansvarlig, lite empatisk, voldelig, løgnersk (de lyver verre enn noen andre) og som bruker opp all lønna på tull så vær så god. Hvis ikke så er det eneste rådet jeg kan gi deg: LØP!

Gjest Gjest
Skrevet

Rusmissbrukere skjuler sitt missbruk.

Tror du en "tidligere" rusmissbruker ikke tar noe dop så er du naiv og lettlurt.

Selvfølgelig doper de seg. Bare at du ikke vet noe om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...