Gå til innhold

Mynder

GreenTea

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med mynder?

Jeg er mest interessert i whippet og italiensk mynde. Var på hundeutstilling nylig og ble helt forelsket i whippet-rasen, og har møtt en italiensk mynde tidligere som jeg ble helt betatt av :D

Synes forøvrig dette høres ut som raser som passer med min livsstil og hva jeg ønsker av en hund.

Tips til andre mynde-typer? Tror greyhound er litt i største laget/svært aktiv, men de er jo utrolig skjønne de også.

Supert hvis noen vil legge igjen noen ord om sine erfaringer/tips :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Mynder er fantastiske! :yvonne:

Det finnes ganske mange mynderaser, men siden du ikke sier noe om hvor mye erfaring du har med hund, hvilke ønsker du har, hvor mye tid og energi du vil bruke osv, er det vanskelig å komme med konkrete forslag til rase.

Jeg ser imidlertid at du tenker at en greyhound vil bli for aktiv. Da må jeg minne om at både italiensk mynde og whippet (spesielt sistnevnte!) generelt har et høyere aktivitetsnivå enn greyhound. Det er altså ikke slik at størrelsen på hunden bestemmer hvor aktiv/krevende den er. Greyhound er på mange måter en av de enklere mynderasene å ha med å gjøre. Ikke for det, jeg vil ikke kalle whippet og italiensk mynde direkte krevende raser (ikke i forhold til azawakh, sloughi og en del andre mer "primitive" mynder), men sammenlignet med greyhound har de et noe høyere aktivitetsnivå. :)

Husk forøvrig også på at mynder er ganske spesielle med tanke på sitt jaktinstinkt. I motsetning til andre typiske jakthunder, jager myndene først og fremst ved bruk av synet. Dette innebærer at løpende småhunder, fugler, katter og andre ting i bevegelse kan trigge jaktlysten og sende hunden av gårde i full fart. Det er altså ikke bare å slippe løs en mynde hvor som helst.

Mynder er dessuten avlet frem til å jakte hovedsaklig på egenhånd. Dette gir seg utslag i en nedarvet selvstendighet som mange kan tolke som dumhet eller stahet. Dette er ikke fordi de er mindre intelligente enn andre raser, men fordi de er avlet frem til å arbeide selvstendig, og dermed mer uavhengig av føreren. De er rett og slett ikke så mottakelige for å bli fortalt hva de skal gjøre til enhver tid.

En mynde er altså ikke det rette valget om man ønsker seg en "trykk på knappen"-hund som går til topps i lydighetskonkranser. Sånn sett er de faktisk ikke helt ulike katter, som også gjerne vil ha en god grunn til å foreta seg noe. ;)

Bare å spørre hvis du lurer på noe mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar :)

Jeg quoter meg selv:

Tips til andre mynde-typer? Tror greyhound er litt i største laget/svært aktiv, men de er jo utrolig skjønne de også.

Dette mener jeg kun på basis av hva jeg allerede har hørt fra andre myndeeiere, men som sagt så er jeg ganske fersk på "hundeplanene" og jeg har ikke hatt hund før, så jeg gaper over alt jeg hører/ser :-)

Så langt har jeg vært på en utstilling og snakket lenge med en whippet-oppdretter, og basert på det hun sa, så tror jeg at whippet ville passet bra inn i mitt liv - og omvendt :) I alle fall om et år eller tre (litt liten leilighet og et par andre praktiske ting som må til før hundeanskaffelse). Men jeg er fremdeles nysgjerrig på italiensk mynde også.

Jeg tenker mest på rasene greyhound, whippet eller italiensk mynde, men jeg synes det er viktig å sanke mest mulig informasjon og vurdere hundetypene,- det er jo viktig at hunden skal ha det bra hos meg også :-) Jeg jobber jo og kan da altså ikke ha en hund som må ut ganske mange ganger daglig,- samtidig så har jeg jo også folk rundt meg (+ kjæresten min) som er interessert i å låne den litt :)

Hva jeg ser etter i en hund:

- kosete (en hund som kan ligge på fanget og sløve:)

- å gå tur med (god grunn til å komme seg ut mer!)

- gjerne utstilling/konkurranser, kanskje oppdrett om noen år, vi får se

- den bør jo gå noenlunde greit sammen med katter, og det har jeg hørt at flere av rasene angivelig gjør (?)

- som ikke har MASSE lang pels og røyter mye

Dessuten høres lure coursing gøy ut, det ser ut som hundene synes det er morro også!

Takker for tips og fakta :-D

Hva slags rase har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du veldig "standardkrav" til hva du ønsker i en hund, og ut i fra disse vil nok en whippet eller italiener passe deg bra. Men hvordan ser du for deg hverdagen med hund? Mange tenker på alle de fine turene de kan gå i helgene, eller alle hundeaktivitetene man kan dra på(de er også ofte i helgene), men glemmer å tenke på hvordan hundehold man vil ha i hverdagen.

Whippeten er stort sett en veldig grei og enkel rase å ha med å gjøre,selv om valpe/unghundtida kan være krevende. De fortjener å få løpe løse,ofte! De er tross alt lagd for fart. Innomhus er de stort sett sofapoteter og elsker myke og varme soveplasser;)

En whippet som vokser opp med katter vil nok ikke jage dem innendørs,men jeg hører flere si at de kan finne på å jage dem utendørs(altså husets katter).

De jakter stort sett med synet og som det blir nevnt her tidligere vil de jakte på dyr i fart om de får sjansen. Men med en god innkalling og litt sunn fornuft om hvor det er greit å la de gå løse kommer man et stykke. De er slettes ikke så vanskelig å ha løse som noen skal ha det til, og jeg har pr dags dato aldri hørt om en whippet som stikker sin vei så fort den er løs, de er for knyttet til folka sine for det.

Sånn ellers må man tenke litt på at både whippet og italiener(særlig italiener) fryser lett. De er lagd av bein,muskler og hud og har ikke store mengder med hverken fett eller pels for å holde på varmen,så gode dekken er nødvendig når det er kaldt og surt vær.

Lure Coursing er kjempemoro for både hunder og folk,synes ihvertfall jeg;) Og det eneste det krever av deg som eier er at du holder hunden i god fysisk form, ute på banen er det helt og holdent opp til hunden,og det er utrolig fascinerende!

Ang. whippet vs. italiener så har jeg ikke så mye erfaring med sistnevnte,men de er jo mye mindre og lettere enn en whippet og naturlig nok mindre robuste.

Endret av Farrah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei og takk for svar :)

Jeg quoter meg selv:

Dette mener jeg kun på basis av hva jeg allerede har hørt fra andre myndeeiere, men som sagt så er jeg ganske fersk på "hundeplanene" og jeg har ikke hatt hund før, så jeg gaper over alt jeg hører/ser :-)

Så langt har jeg vært på en utstilling og snakket lenge med en whippet-oppdretter, og basert på det hun sa, så tror jeg at whippet ville passet bra inn i mitt liv - og omvendt :) I alle fall om et år eller tre (litt liten leilighet og et par andre praktiske ting som må til før hundeanskaffelse). Men jeg er fremdeles nysgjerrig på italiensk mynde også.

Jeg tenker mest på rasene greyhound, whippet eller italiensk mynde, men jeg synes det er viktig å sanke mest mulig informasjon og vurdere hundetypene,- det er jo viktig at hunden skal ha det bra hos meg også :-) Jeg jobber jo og kan da altså ikke ha en hund som må ut ganske mange ganger daglig,- samtidig så har jeg jo også folk rundt meg (+ kjæresten min) som er interessert i å låne den litt :)

Hva jeg ser etter i en hund:

- kosete (en hund som kan ligge på fanget og sløve:)

- å gå tur med (god grunn til å komme seg ut mer!)

- gjerne utstilling/konkurranser, kanskje oppdrett om noen år, vi får se

- den bør jo gå noenlunde greit sammen med katter, og det har jeg hørt at flere av rasene angivelig gjør (?)

- som ikke har MASSE lang pels og røyter mye

Dessuten høres lure coursing gøy ut, det ser ut som hundene synes det er morro også!

Takker for tips og fakta :-D

Hva slags rase har du?

Bare hyggelig! :)

Selv har jeg en spisshundtype. Tilfeldighetene ville det visst slik at det ikke ble noen mynde på meg denne gangen. :) Men en annen gang, kanskje!

Dersom valget står mellom whippet og italiensk mynde, vil i hvertfall jeg anbefale førstnevnte. Italiensk mynde er riktignok mindre (og dermed mindre farlig for eventuelle katter ;) ), men til gjengjeld er de kjent for å være vanskelige å gjøre ordentlig husrene, og er på flere måter generelt noe mer kompliserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ser du for deg hverdagen med hund? Mange tenker på alle de fine turene de kan gå i helgene, eller alle hundeaktivitetene man kan dra på(de er også ofte i helgene), men glemmer å tenke på hvordan hundehold man vil ha i hverdagen.

Dette skal være en heltidssituasjon, ikke litt nå og litt da :) Om jeg har en jobb som er såpass fleksibel i framtida, så vil jeg gjerne kunne tatt med hunden på jobb også for den saks skyld :) Jeg skjønner at det er viktig å tenke litt helhetlig, selvfølgelig kan det være krevende til tider også, og en blir jo selvfølgelig mer bundet. Igjen, derfor er jeg veldig obs på hunderaser jeg tror kunne passet bra i min hverdag, viktig å ta hensyn og gi hunden den oppmerksomheten den fortjener :-)

Takk for tips :D

Nå blir det en liten titt på italienere på søndag, vi får se hva det bringer :)

Jeg må jo si at jeg er veldig sjartmert av whippet`ene, og jeg har sett på et par lure coursing snutter på youtube også, ser artig ut! Må si de hundene er raske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Dette skal være en heltidssituasjon, ikke litt nå og litt da :) Om jeg har en jobb som er såpass fleksibel i framtida, så vil jeg gjerne kunne tatt med hunden på jobb også for den saks skyld :) Jeg skjønner at det er viktig å tenke litt helhetlig, selvfølgelig kan det være krevende til tider også, og en blir jo selvfølgelig mer bundet. Igjen, derfor er jeg veldig obs på hunderaser jeg tror kunne passet bra i min hverdag, viktig å ta hensyn og gi hunden den oppmerksomheten den fortjener :-)

Takk for tips :D

Nå blir det en liten titt på italienere på søndag, vi får se hva det bringer :)

Jeg må jo si at jeg er veldig sjartmert av whippet`ene, og jeg har sett på et par lure coursing snutter på youtube også, ser artig ut! Må si de hundene er raske!

Må bare gjøre deg oppmerksom på at det er en annen bruker her inne med samme nick som deg, bare at hun har mellomrom i sitt. Trodde et øyeblikk at det var hun som hadde skrevet her, men vidt forskjellig "skrivestil" fikk meg til å stusse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gjøre deg oppmerksom på at det er en annen bruker her inne med samme nick som deg, bare at hun har mellomrom i sitt. Trodde et øyeblikk at det var hun som hadde skrevet her, men vidt forskjellig "skrivestil" fikk meg til å stusse.

Denne brukeren registrerte seg i 2010, jeg i juli 2009. Kanskje hun/han skulle sjekket først om det var noen andre ved det navn her, og evt.bytte nick om det skulle forvirre noen :)

Jeg var først ute ;)

Det blir en liten titt på italiener-utstilling i morra. Det blir spennende :-) Gleder meg masse!

:D

Endret av GreenTea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Denne brukeren registrerte seg i 2010, jeg i juli 2009. Kanskje hun/han skulle sjekket først om det var noen andre ved det navn her, og evt.bytte nick om det skulle forvirre noen :)

Jeg var først ute ;)

Det blir en liten titt på italiener-utstilling i morra. Det blir spennende :-) Gleder meg masse!

:D

Ja, enig med deg....men hun er mer aktiv enn deg her inne, så derfor trodde jeg det var henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett det, kanskje jeg bør få opp dampen litt :ler::)

Endret av GreenTea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...