Gå til innhold

Hvor mye tjener du/dere og hva gir dere tenåringsbarna i lommepenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her inne, vil anta at ungdommer med foreldre som har god råd, automatisk vil forvente mye mer pengehjelp enn ungdommer som vokser opp i familier med dårlig råd?

Vi har en 12 åring som såvidt har begynt med ungdomsting, f eks sminke, klær, kino, "fester". Vi gir ikke noe fast beløp/lommepenger, men vil anta at hun får godt over 1000 kr mnd som skal dekke buss, helgegodt, mindre ting. I tillegg får hun penger til klær når hun trenger det. Hun har det jo materielt sett langt bedre enn jeg hadde i min oppvekst, men det er kanskje å gjøre henne en bjørnetjeneste å bare gi uten å forvente noe tilbake? Vi har vært fornøyd så lenge hun gjør leksene sine, har orden på rommet sitt og ikke roter seg bort i noe tull ute.

Bør vi skru ned på utbetalingene og innføre faste plikter for å lære henne å yte, ikke bare nyte?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når en bare er 12 år så mener jeg det er en selvfølge at man skal få klær og penger til sosialt samvær (kino osv.) uten å måtte yte noe. Sånne ting er foreldrenes utgift.

Etter min mening skal de pengene man jobber for være ekstra penger, altså ikke noe som skal brukes på "må ha" ting (klær etc.) i så ung alder.

• Liker 2
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener 800.000 fast, men skriver bøker på si som jeg tjener ca 240.000 på hvert andre år. Er alenefar

Barnet mitt (snart myndig) får 2000 i mnd ( 500 i uken) for å holde rommet ryddig. Dette går til røyk, fornuftig festing, undertøy og kos.

Alt av klær, sminke, busskort, togkort, kino, bensinpenger osv betaler jeg.

Gjest Constanze
Skrevet

Vi har en samlet inntekt 1,2 mill og omtrent ikke gjeld. Til tross for at vi kunne gitt ungene penger så de ikke trengte jobbe så har vi valgt å ikke gjøre det.

Jeg tror ikke unger som nærmer seg myndighetsalder har godt av å få alt oppi hendene. Å rydde rommet er vel ingen grunn til å gi dem tusenvis av kroner - du lærer jo datteren din at hun ikke trenger å rydde uten å få penger for det.

Jeg har tatt det som en selvfølge at sønnene mine har hatt sånn noenlunde orden på rommene sine. Lommepenger fikk de når de trengte noe før de fant seg jobb og begynte å tjene penger selv. Selvom de jobbet så holdt vi dem med månedskort til de fikk billappen - men kun dersom de sparte et visst beløp i mnd. Etter at de var 18 så har de hatt hver sin BSU-konto som de har satt inn penger på.

• Liker 2
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg eiendomsmegler, og barna mine får 20% av lønna mi hver seg, har to barn på 13 og 15år...

På sommeren har de sommerjobb en dag i uken hvor de jobber med utsalg av merkeklær fra kl.18-20.

Ellers på året burde barn få så mye penger som foreldre kan gi dem, slik at de ikke blir deprimerte fordi de har så mye skole OG jobb...

Skrevet

Så dumt at dette ikke kan bli en seriøs diskusjon...

Skrevet

Jeg eiendomsmegler, og barna mine får 20% av lønna mi hver seg, har to barn på 13 og 15år...

På sommeren har de sommerjobb en dag i uken hvor de jobber med utsalg av merkeklær fra kl.18-20.

Ellers på året burde barn få så mye penger som foreldre kan gi dem, slik at de ikke blir deprimerte fordi de har så mye skole OG jobb...

Jeg går ut fra at dette er et tulleinnlegg?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tjener 800.000 fast, men skriver bøker på si som jeg tjener ca 240.000 på hvert andre år. Er alenefar

Barnet mitt (snart myndig) får 2000 i mnd ( 500 i uken) for å holde rommet ryddig. Dette går til røyk, fornuftig festing, undertøy og kos.

Alt av klær, sminke, busskort, togkort, kino, bensinpenger osv betaler jeg.

Snart myndig skriver du? Når barnet ditt flytter hjemmefra og begynner å studere/jobbe, kommer du fortsatt til å bidra med et par tusenlapper i mnd, eller må hun plutselig stå på egne ben da?

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Snart myndig skriver du? Når barnet ditt flytter hjemmefra og begynner å studere/jobbe, kommer du fortsatt til å bidra med et par tusenlapper i mnd, eller må hun plutselig stå på egne ben da?

Jeg kommer selvfølgelig til å bidra, og lære henne å være fornuftig med penger. Jeg hiver ikke mitt eget barn ut til ulvene.. Når hun tjener nok til å klare seg selv og har lært å bruke penger fornuftig (som vi forøvrig har startet med for et år siden) kommer pengene mine til å avta

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å gi lommepenger uavhengig av plikter hjemme.

Det å gjøre ting i hjemmet ønsker jeg ikke skal sees på som en betalt jobb. Jeg ønsker å formidle at vi alle sammen faktisk må bidra i familien og til fellesskapet. Ingen betaler de voksne så hvorfor skal ungdom få betalt?

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk aldri lommepenger/ukepenger når jeg bodde hjemme.

Mamma og pappa dekket kost, losji, skolemateriell, busskort, hygieneartikler og nødvendige klær/sko. Trengte jeg penger til noe utover dette, som for eksempel kinobesøk måtte jeg jobbe hjemme for pengene. Utover det hadde jeg faste plikter hjemme, som jeg uansett ikke fikk betalt for.

Gjest Heidi
Skrevet

Jeg har en 16-åring som ikke gidder å gjøre noe hjemme. Han får 0kr av meg men jeg betaler for telefonen hans. Altså ingen lommepenger.

Men han har en jobb 2 ganger i uka og tjener til lommepenger der!

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Guttene mine får ikke en fast sum i lommepenger i uken, men dem får etter behov. Vi dekker alt dem trenger og får ellers penger når dem skal på aktiviteter. For behovet for penger er ikke det samme hver uke.

• 3 uker senere...
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her inne, vil anta at ungdommer med foreldre som har god råd, automatisk vil forvente mye mer pengehjelp enn ungdommer som vokser opp i familier med dårlig råd?

Vi har en 12 åring som såvidt har begynt med ungdomsting, f eks sminke, klær, kino, "fester". Vi gir ikke noe fast beløp/lommepenger, men vil anta at hun får godt over 1000 kr mnd som skal dekke buss, helgegodt, mindre ting. I tillegg får hun penger til klær når hun trenger det. Hun har det jo materielt sett langt bedre enn jeg hadde i min oppvekst, men det er kanskje å gjøre henne en bjørnetjeneste å bare gi uten å forvente noe tilbake? Vi har vært fornøyd så lenge hun gjør leksene sine, har orden på rommet sitt og ikke roter seg bort i noe tull ute.

Bør vi skru ned på utbetalingene og innføre faste plikter for å lære henne å yte, ikke bare nyte?

Skrevet

Oi, her var det mange bortskjemte ungar! Er det verkeleg vanleg å gi snart myndige ungar fleire tusen i mnd i tillegg til klær, sminke, busskort osv? :klø:

Då eg budde heime, fekk eg kost/losji, hygieneartikler og det aller nødvendigste av klær. Resten betalte eg sjølv, med pengar eg tjente på deltidsjobb.

Det er sjølvsagt forskjell på ein 12-åring og ein 18-åring. Syns godt ein kan gi 12-åringen litt lommepengar, men kan ikkje sjå at meir enn nokre få hundre kr i mnd skulle vere nødvendig. Når dei blir 16-17 år bør dei kunne greie å ha ein deltidsjobb for å skaffe pengar, evnt ha faste plikter heime og få litt pengar for det.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er skremmende å se hvordan folk skjemmer bort ungene sine!! Hvorfor syr dere puter under armene på de? Vil dere ikke at de skal klare seg selv en dag?

Til TS. Jeg syns en tolvåring kan ha faste plikter i huset og få ukelønn for det. Jeg betaler ikke min datter for å holde sitt eget rom og rot i orden. Det skal hun gjøre utenom lommepengene. Hvis det er en uke hun ikke har gjort pliktene sine får hun heller ikke penger. Det husker hun SVÆRT godt neste uke og gjør ikke den feilen igjen. Tilbyr hun seg å gjøre noe ekstra, belønner jeg selvfølgelig det. Hun har lært seg å spare på pengene og jeg syns hun er veldig god økonomisk sans for å bare være 13 år. Hun vet at kontantkortet ikke fyller seg magisk opp selv (les: foreldre fyller på), men at hun må prioritere forbruket sitt.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er skremmende å se hvordan folk skjemmer bort ungene sine!! Hvorfor syr dere puter under armene på de? Vil dere ikke at de skal klare seg selv en dag?

Til TS. Jeg syns en tolvåring kan ha faste plikter i huset og få ukelønn for det. Jeg betaler ikke min datter for å holde sitt eget rom og rot i orden. Det skal hun gjøre utenom lommepengene. Hvis det er en uke hun ikke har gjort pliktene sine får hun heller ikke penger. Det husker hun SVÆRT godt neste uke og gjør ikke den feilen igjen. Tilbyr hun seg å gjøre noe ekstra, belønner jeg selvfølgelig det. Hun har lært seg å spare på pengene og jeg syns hun er veldig god økonomisk sans for å bare være 13 år. Hun vet at kontantkortet ikke fyller seg magisk opp selv (les: foreldre fyller på), men at hun må prioritere forbruket sitt.

Glemte å si at jeg tjener 350 000 og hun får 300 i uka. Er alene med henne.

Gjest Drilljenta
Skrevet

Wow, er det rart dagens ungdom er bortskjemte?! Enig med Imli!

12-åringen vår har plikter, 10-15 min. hver dag, alt fra vaske bad til støvsuging. Rommet hans kommer i tillegg. Han får kr 60 i uken, men må spare halvparten. Innimellom får han penger til f.eks. kino eller bowling i tillegg. Vi holder selvsagt klær og toalettsaker.

Lillebror på snart 9 har også plikter, men omtrent halvparten av storebror. Han får kr 20 i uken, men sparer det meste (hva trenger egentlig en 9-åring penger til?).

Ingen av guttene er vonde å be når vi ber om noe i tillegg, det være seg å ta ut av oppvaskmaskinen eller støvsuge noe annet enn det som er plikter. Jeg gjetter på at mange syns vi er strenge, men det får så være. Vi har en baby (jente), også, og vi sier til guttene at vi vil at de skal vokse opp til å bli sånne menn som vi hadde ønsket at lillesøster skal gifte seg med (dette var forøvrig en ny slags motivasjon for samboeren min sist vi hadde gjennomgang av pliktene).

Neste år er eldstemann gammel til en sommerjobb, og det kommer vi til å oppfordre til. Syns det er greit å lære seg litt ansvar.

Vi tjener forøvrig omtrent 1 mill. tilsammen pr år, og har 1,5 mill. i gjeld.

• 3 måneder senere...
Gjest Anonym Tenåring
Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Jeg er ei jente på 15 som har plikter hjemme.

Får 100 i uka, OM jeg gjør alt som jeg skal.

Har også jobb som vg-bud på søndager, en jobb jeg har hatt siden jeg var 13 år gammel.

Jeg er flink med å spare på pengene mine.

Jeg pleier å kjøpe mest av klær egentlig på salg når jeg er med veninner i byen for egne penger. Pleier en sjelden gang iblant å være i byen med mamma. Da er det hun som betaler.

Jeg har gjennom dette lært hvor viktig verdien av penger er!

Mange i klassen min får alt av utgifter dekket av foreldrene og 400-500 kr i uka uten å gjøre noe.

Hvordan skal de lære seg å stå på egne bein?

• Liker 2
Skrevet

Faren min tjener 900.000 i året, og fra jeg var 15 fikk jeg 2000 i mnd. 500 i uken.

Fikk 300 i uken fra jeg var 11 til jeg var 14-15. Etter jeg fikk meg jobb fikk jeg 300 i uken (jobbet deltid) og nå som jeg ikke bor hjemme dekker han 2000 av husleien min da jeg ikke er i stand til å jobbe nok til å klare husleie, mat og dyr selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...