Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #1 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg er snart 9 uker på vei og fant ut idag at jeg to dager på rad har spist 3 egg på skiven (kokt egg) som har gått ut på dato for lengst. Kan dette være farlig for fosteret? Har ikke merket noe på meg selv..enda iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twink Skrevet 24. mai 2010 #2 Del Skrevet 24. mai 2010 Egg holder lenge etter at datoen er utløpt. Hadde eggene vært dårlige, hadde du nok merket det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamaloco Skrevet 24. mai 2010 #3 Del Skrevet 24. mai 2010 Du hadde merket det hvis de var dårlige ja, først på lukta når du kakket dem og då på magen din etter de var spist. Ikke at man hadde spist et egg som lukter død og fordervelse da, for det er jo det dårlige, gamle egg lukter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #4 Del Skrevet 24. mai 2010 Tusen takk for svar. Jeg merket at en liten del på ene egget smakte litt beskt, men reagerte ikke noe videre på det der og da. Resten av eggene smakte godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #5 Del Skrevet 24. mai 2010 Har hørt du kan sjekke om egg er dårlige ved å legge dem i et glass vann - synker de er de ok, flyter de er de dårlige. Ellers henger jeg meg på dem over som sier at det sannsynligvis ikke har skjedd noen skade, du ville nok merket det kjapt nok om de var dårlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minttu Skrevet 24. mai 2010 #6 Del Skrevet 24. mai 2010 Mener mamma sa at egg kunne være gode i en mnd.. Men ja, man kjenner det på lukta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #7 Del Skrevet 24. mai 2010 TS her. Det er ingen tvil om at eggene er utgått da. Nå har det jo seg sånn også at jeg blir kvalm og syns alt lukter ekkelt for tiden så kanskje jeg ikke har reagert så veldig på disse? Og spist er spist. Så lurte mer på om det er noe i gamle egg som kan være skadelig for fosteret.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #8 Del Skrevet 24. mai 2010 Egg er holdbare en måned etter best før-datoen så lenge de oppbevares i kjøleskap. Jeg spiser egg gått ut på dato uten å bekymre meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 24. mai 2010 #9 Del Skrevet 24. mai 2010 Utløpsdato på egg gjeld berre viss dei står i romtemperatur. Dei fleste oppbevarar dei jo i kjøleskap, og då held deg seg i minst ein månad eller to etter utløpsdato. Det er ikkje farleg å ete egg som har gått ut på dato. "flytetesten", som nevnt over, er ein grei måte å finne ut av om dei er OK. Ellers er det å ete egg ikkje forbindi med fare i Noreg sida me ikkje har særleg sjangs for salmonella slik som i mange andre land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 24. mai 2010 #10 Del Skrevet 24. mai 2010 Egg er ikke farlige før de er dårlige, og er de dårlige så merker du det. de får fancy farge og konsistens, for ikke å glemme lukt. Ville ikke bekymret meg mer for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 26. mai 2010 #11 Del Skrevet 26. mai 2010 Den korte holdbarhetstiden er bestemt av EU/EØS, på grunn av salmonellaproblemer på kontinentet. EU/EØS-land der salmonella forekommer sjeldnere, må likevel følge samme forskrifter, hvis ikke kunne det gi land med lite salmonella konkurransefortrinn, og det ville jo ha vært urettferdig. () Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanja Skrevet 26. mai 2010 #12 Del Skrevet 26. mai 2010 I følge en venn som jobber med eggproduksjon kan norske egg holde seg i 6 måneder etter utløpsdato så lenge de står i kjøleskapet. Vil uansett anbefale å kakke ett og ett egg i en egen skål eller lignende i tilfelle det er dårlig. (Dette gjør jeg uansett utløpsdato etter et tilfelle der jeg kakket et dårlig egg rett i kakerøren. Den ble kastet, for å si det sånn! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå