Gå til innhold

Nevne at man har sosiale vansker

Tipp-Topp-93

Anbefalte innlegg

Når man skal på jobbintervju, burde man fortelle om "problemene" sine da ?

Om man har sosial angst ( uten å ha noen diagnose på det, da. Men fortstår jo at jeg sliter mer enn normalt) burde man fortelle om det ?

Det er på tide at jeg skaffer jobb, men først må jeg manne meg opp til å tørre det.

Men om jeg skal få det til, burde jeg fortelle om hvor sjenert osv jeg er ?

Det kommer helt klart til å synes, men jeg blir veldig surrete / dum / forvirret eller hvordan jeg skal forklare det, om jeg blir nervøs. (noe som da blir ganske ofte..) å isteden for at de kanskje tenker at jeg rett og slett er en dum person uten å vite grunnen til det, burde de vite hvorfor jeg kanskje svarer litt "teit" ?

Eller er det noe de ikke har noe med ? Det kommer vel selvsagt ann på hvilken jobb det er snakk om, da.

Men dere som sliter med sosial angst, er arbeidsgiveren klar over dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det tror jeg ikke det er lurt å fortelle. Da er det bedre å forklare og beklage at du er nervøs, uten å utdype det nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Iah. I et jobbintervju skal du selge deg selv, og da må du fokusere på dine positive sider! Og disse har du sikkert mange av. Det betyr selvsagt ikke at du skal lyve. Men du kan si at du er nervøs. Du kan også si at du kan være litt sjenert, det trenger ikke å være noe galt i - mange er det. Hvis du klarer å smile, samt ha øyekontakt med de som intervjuer deg så har du kommet et godt stykke på vei.

Ikke alle kan være supersosiale, hyperutadvendte, kjempeflexible etc. Hvis du har andre gode egenskaper, fremhev dette. For eksempel hvis du er pliktoppfyllende, nøyaktig, til å stole på, lysten på å lære etc.

Dette med at du har sosiale vansker kan du eventuelt si noe om senere etter å ha vært en stund i jobben, og du føler at du har et godt forhold til sjef/leder. Hvis det er slik at du føler at du kan oppføre deg litt "rart" til tider, så kan du jo oppklare potensielle misoppfatninger av deg ved å fortelle om det. Da faller brikkene litt på plass for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Har også sosial angst,og jeg ville nok ikke sagt noe på et jobbintervju.Kanskje jeg ville nevnt at jeg er sjenert,men hadde ikke sagt noe om sosial angsten før det var absolutt nødvendig.

Jeg har vært på jobbintervju og vært tydelig nervøs,men jeg har fått jobber så om jeg kan så kan du også ;)

Og om du ikke får den første jobben,så vet du at du har tatt et skritt i riktig retning og prøver igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det kan være greit å si noe om at man er litt sjenert eller at man blir nervøs i jobbintervjusituasjonen, men jeg tror heller ikke det er lurt å si at man har sosialangst (spesielt når det bare er selvdiagnostisert). Dersom du ikke har så mye arbeidserfaring kan det også hende du oppdager at du faktisk ikke blir plaget så mye av disse problemene i en jobbsituasjon, det vet du ikke på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Helt enig med de andre her. Du burde ikke fokusere så mye på det under intervjuet.

Jeg har også problemer med det sosiale. Søkte derfor på en jobb som passer meg perfekt. Sitter mye for meg selv og har lite kontakt med andre enn kollegaer. Jeg hadde ikke så store problemer da jeg søkte på jobben. Syns jeg har blitt verre.

Det som jeg har problemer med nå er kurs og møter som jeg må gå på. Det er ting jeg gruer meg til.

Det hender også at det er frivillge ting vi får tilbud om. Føler meg litt teit når jeg ofte sier nei. Arbeidsgiver vet ikke om dette. Jeg har ikke gått til legen, så jeg kan ikke være sikker på hva det er.

Er også asosial på det private plan. Jeg må liksom ha kontroll over det. Liker ikke at det plutselig dukker opp besøk. Jeg kan være veldig sosial i den rette settingen. Selskap, feste ol. Da vet jeg det på forhånd, kan reise hjem hvis jeg vil og kjenner mange der.

I jobbsammenheng kan jeg ikke stikke av, noe som gjør at det virkelig er ubehagelig noen ganger.

Hvordan takler dere andre med samme problemet det på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan godt fortelle, så kort og konsist som mulig, at du er sjenert og ubekvem med bestemte situasjoner dersom du tror det kan oppstå slike situasjoner som plager deg i den aktuelle jobben. Arbeidsgiver trenger å være forberedt på sånt, og det er de som intervjuer deg som vet hvordan arbeidsplassen funker. De skal også ha et øye på at den de ansetter vil kunne trives hos dem. Jeg ville imidlertid ikke brukt benevnelsen sosial angst.

De som skal intervjue deg er forberedt på at du er nervøs under intervjuet. Dersom du blir veldig nervøs, fortell at du er det. De har ofte spørsmål på lager for å tø opp situasjonen, som å be deg fortelle om fritidsinteressene dine (siden alle kan bli engasjert og si noe fornuftig om det de liker å drive med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...