Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Sitter fast litt med caseti bedøk..

Man skal registrere et bilag som lyder som følger

"Oversikt over salg i desember (salg som ikke er registrert tidlgere):

1) Fakturert avgiftspliktig salg ink mva kr. 7 625 000

2) Fakturert avgiftsfritt salg kr. 382 000"

Jeg tenker her at jeg regner ut 25% mva fra 1) og Da får jeg til sammen Salgsinntekt på 6 100 750. Problemet er at det blir feil tall i forhold til nøkkeltallet,så jeg lurer på om man skal regne avgift av 2) og? Trodde det var avgiftsfritt og derfor jeg lurer. I følge nøkkeltallet mangler jeg 381 250 kr, det er rimelig mye og dette er det eneste bidraget som går på salg (tror jeg)

Har jeg tenkt feil et sted?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du har bokført begge postene - nr 1 med 25 % avgiftsats og nr 2 uten avgift?

Har du regnet riktig på nr 1? Jeg får 6.100.000 i salg eks. mva.

Skrevet (endret)

Du har nok regnet feil på momsen ja, men det forklarer ikke et avvik på over 380k...

Merkelig...

Edit: Er det tilfeldig at du har regnet 750 feil i moms, og det er 750 opp til 382'?

Kan du ikke bare føre økning på kundefordring på hhv. 7 625 000 og 382 000. På andre siden av balansen fører du økning i skyldig moms på 1 525 000, og økning i resultat/EK på hhv. 6 100 000 og 382 000?

Endret av aluminium
Gjest AnonymBruker
Skrevet

I følge nøkkeltallet mangler jeg 381 250 kr

Kan jeg spørre hvilket nøkkeltall du mener her?

Gjest Blondie65
Skrevet

For meg ser det ut som post nr 2 ikke er med over alt den skal etter at mva feil er rettet - den er jo på 382.000.

Skrevet

Jeg tror nok du har regnet ut momsen feil,ja.

Du har ganget salgsinntekt 1 med 0,25 for å få mva, deretter trukket dette fra salsinntekten. Da har du fått 5 718 750. sammen med salgsinntekt 2 blir det 6 100 750. Dette er feil.

Du må dele salgsinntekt 1 på 1,25 for å trekke ut mva. Da får du 6 100 000, som sammen med salgsinntekt 2 blir 6 482 000.

Skrevet (endret)

å herregud nå har jeg lært mye!!!! Jeg har regnet feil mva på hele caset sikkert!! Haha, man skjønner kanskje hvorfor jeg tar denne eksamenen opp igjen!! :D

Skal se om jeg fikk dette riktig: Når man har et beløp inklusiv moms så ganger man med 1,25 for å finne moms?

Men når man har et beløp ekslusiv moms så kan man gange med 0,25 for å finne moms?

Endret av Hapzen
Skrevet

Nei, det ble visst feil det også!!

Skal se om jeg klarer å forklare det.. =)

Hvis du har beløp eks mva ganger du med 1,25 for å finne samlet beløp og med 0,25 for å bare finne mva.

Hvis du har beløp ink mva deler du på 1,25 for å finne beløp eks mva.

Skrevet

okidoki =D Skal se på det med en gang jeg sitter med tingene mellom hendene i morgen =) Takk for gode råd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...