Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #1 Skrevet 24. mai 2010 Jeg er 26 år og sliter forsatt med kviser.Hva er egentlig årsaken til disse kvisne?Har kostholdet noe å si?Er det hormoner som forsatt er ustabile?Er så lei dette problemet har slitet med kviser siden jeg var 18 år.Hadde helt ren hud før. Har lest litt i forumet her om jenter som sliter som også har prøvd alt og ingen ting hjelper.Når blir man helt kvisefri???Ren hud er utrolig viktig for at resten av sminken skal se bra ut.Hjelp meg vær så snill.
jærbuen Skrevet 24. mai 2010 #2 Skrevet 24. mai 2010 hvis du har ett stort problem med dette, kan du gå til legen å få noen piller på resept som fungerer utrolig bra! =) broren min slet med at han var konstant rød å gul i trynet, mens nå er han nesten helt kvisefri. det hjelper også å vaske ansiktet med rensemidler etter jobb og om kvelden.. det må jeg gjøre for å forhindre at jeg får kvise utbrudd
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #3 Skrevet 24. mai 2010 ja men du blir ikke kvitt de for alltid.Brukt diane de hjalp da jeg slutta popper de ut like mye.Det er bare så utrolig slitsomt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #4 Skrevet 24. mai 2010 Si litt om hva du gjør for å bedre kvisene. Spiser du god nok mat, renser du hud morgen og kveld samt fukter den, trener du, har du matallergier osv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #5 Skrevet 24. mai 2010 Ts her:Renser huden morgen og kveld,spiser helt vanlig mat minemalt med sukker.Maralergier har jeg ikke som jeg vet om.Hvordan finner jeg det ut?Trener ikke men har normal kroppsvekt.
Rosebud Skrevet 24. mai 2010 #7 Skrevet 24. mai 2010 Å det er utrolig mye som kan påvirke huden din. - Bruker du gode produkter (med trygge ingredienser) tilpasset din hud, og renser huden morgen og kveld? Bruker du Garnier/Nivea eller liknende ville jeg begynt der, og byttet til noe annet sporenstreks... MD Formulations har for eksempel mange gode produkter for uren hud. - Har du nylig begynt på/sluttet på/byttet p-piller eller annen hormonprevansjon? - Har du noen allergier? Glutenallergi, laktoseintoleranse osv kan påvirke huden din og gi deg kviser. - Kosthold har en del å si, spiser du sunt? Mye fett og sukker i dietten kan gi deg uren hud. Dersom du har et sunt kosthold med mye frukt og grønt, som er balansert ved at alle behovene (karbohydrater, proteiner osv) er dekket kan dette hjelpe. - Drikker du nok vann? Dette kan rense huden innenfra. - Det finnes kosttilskudd man kan ta for uren hud, for eksempel A-vitamin og sink. Har du prøvd dette? - Har du langt hår/pannelugg som er borti ansiktet hele tiden? Bruk av stylingprodukter eller fett fra håret kan tette porene i områder håret er borti, og gi kviser. Det samme gjelder hvis du tar mye på huden din; fett på fingrene kan tette porene. - Er du ute i frisk luft? Jeg merker at jeg får mye finere hud når jeg er ute i fint vær, går tur og liknende. - Trener du? Huden kan ha godt av å "svette ut" avfallsstoffer. Viktig å rense huden etterpå for å fjerne svetten fra huden, det kan gi flere kviser om du ikke gjør det. Dersom du sliter med seriøs, "dyp" akne ville jeg tatt med en tur til legen og fått en hevisning til hudlege hvis jeg var deg. De kan skrive ut sterkere saker til deg, i form av antibiotika, Roaccutan eller kremer. Hvis det du har er mer vanlig uren hud med fet hud, svarte prikker og enkelte kviser som kommer og går kan du vurdere å ta en tur til hudpleier og få en hudanalyse og hjelp til å velge ut gode produkter for deg. Du kan også med fordel ta noen behandlinger der. Dyrt, men ofte verdt det. Skal du derimot investere i gode produkter vil jeg anbefale deg å få hudpleier eller andre til å skrive ned hva du trenger og bestille på nett fremfor i salong - mye å spare på det! Lykke til
sophiaM Skrevet 24. mai 2010 #8 Skrevet 24. mai 2010 IKKE DRIKK MELK, det er grunnen til kviser Ifølge hvem ? Hadde det bare vært så lett ;p
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #9 Skrevet 24. mai 2010 Å det er utrolig mye som kan påvirke huden din. - Bruker du gode produkter (med trygge ingredienser) tilpasset din hud, og renser huden morgen og kveld? Bruker du Garnier/Nivea eller liknende ville jeg begynt der, og byttet til noe annet sporenstreks... MD Formulations har for eksempel mange gode produkter for uren hud. - Har du nylig begynt på/sluttet på/byttet p-piller eller annen hormonprevansjon? - Har du noen allergier? Glutenallergi, laktoseintoleranse osv kan påvirke huden din og gi deg kviser. - Kosthold har en del å si, spiser du sunt? Mye fett og sukker i dietten kan gi deg uren hud. Dersom du har et sunt kosthold med mye frukt og grønt, som er balansert ved at alle behovene (karbohydrater, proteiner osv) er dekket kan dette hjelpe. - Drikker du nok vann? Dette kan rense huden innenfra. - Det finnes kosttilskudd man kan ta for uren hud, for eksempel A-vitamin og sink. Har du prøvd dette? - Har du langt hår/pannelugg som er borti ansiktet hele tiden? Bruk av stylingprodukter eller fett fra håret kan tette porene i områder håret er borti, og gi kviser. Det samme gjelder hvis du tar mye på huden din; fett på fingrene kan tette porene. - Er du ute i frisk luft? Jeg merker at jeg får mye finere hud når jeg er ute i fint vær, går tur og liknende. - Trener du? Huden kan ha godt av å "svette ut" avfallsstoffer. Viktig å rense huden etterpå for å fjerne svetten fra huden, det kan gi flere kviser om du ikke gjør det. Dersom du sliter med seriøs, "dyp" akne ville jeg tatt med en tur til legen og fått en hevisning til hudlege hvis jeg var deg. De kan skrive ut sterkere saker til deg, i form av antibiotika, Roaccutan eller kremer. Hvis det du har er mer vanlig uren hud med fet hud, svarte prikker og enkelte kviser som kommer og går kan du vurdere å ta en tur til hudpleier og få en hudanalyse og hjelp til å velge ut gode produkter for deg. Du kan også med fordel ta noen behandlinger der. Dyrt, men ofte verdt det. Skal du derimot investere i gode produkter vil jeg anbefale deg å få hudpleier eller andre til å skrive ned hva du trenger og bestille på nett fremfor i salong - mye å spare på det! Lykke til Tusseen takk for så bra og langt svar.Jeg har ikke mye kviser nå,mest nederst ved kjeven og mange små rundt munnen og haken.Hvordan vet jeg om jeg har noe mat allergier?
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #10 Skrevet 24. mai 2010 Kanskje du bør dra til hudlege for å se om du kan ha perioral dermatitt?
Gjest Iah Skrevet 24. mai 2010 #11 Skrevet 24. mai 2010 Jeg ser stadig at kosthold nevnes, men ekspertene er faktisk uenig i denne påstanden. Det finnes ingen klare bevis for at fet mat fører til kviser. Her er bare en av mange artikler om akkurat dette.
Rosebud Skrevet 24. mai 2010 #12 Skrevet 24. mai 2010 (endret) Tusseen takk for så bra og langt svar.Jeg har ikke mye kviser nå,mest nederst ved kjeven og mange små rundt munnen og haken.Hvordan vet jeg om jeg har noe mat allergier? Mener legen kan teste deg for allergier ved å bruke forskjellige tester, blant annet sånne "prikktester" hvor de stikker et lite hull i huden din og påfører forskjellige stoff for å se om du reagerer på dem. Ellers kan du prøve deg litt frem selv ved å fjerne/legge til en og en matvare i dietten din, og se om du merker forskjell. Ellers mener jeg å ha lest at kviser på haken oftest er hormonelle, så hvis det er der du pleier å få dem, kanskje du bør fokusere på det? Se på hva slags prevansjon du bruker for eksempel, og merk deg om kvisene kun kommer når du har mensen osv. Jo mer du vet om huden din, jo lettere blir det å behandle den. Og en ting til, jeg vet det er vanskelig: Prøv å ikke klemme på kvisene, de blir bare verre og i verste fall får du stygge arr. Håper det ordner seg for deg Edit: Forresten, sminkebruk er også en faktor du bør tenke på. Bruker du mye foundation, pudder og concealer? En del sminkeprodukter tetter porene og gir deg kviser. Personer som sliter med uren hud (og andre som vil unngå det) bør bruke mineral-sminke, som er helt naturlig og ikke tetter porene. Personlig har jeg god erfaring med ID, men det er mange gode merker der ute. Så lenge du styrer unna L'Oreal, Maybelline osv bør det gå bra. Endret 24. mai 2010 av Rosebud
Sæzzy Skrevet 24. mai 2010 #13 Skrevet 24. mai 2010 Selvsagt tror jeg kosthold og rens av hud har litt å si, mtp urenheter, men stort sett tror jeg det ofte er hormonelt. Jeg sluttet med p-pillen og fikk like mye kviser som når jeg var i tenårene. Jeg forsøkte alt av kremer, tips og triks men ingenting fungerte. Gikk uten sminke stort sett hele tiden, men det hjalp heller ikke. Det som fungerte for meg var å starte med p-pillen igjen. Har igjen ren og fin hud, så hos meg var det tydeligvis hormonelt.
~white lady~ Skrevet 24. mai 2010 #14 Skrevet 24. mai 2010 Det er sikkert hormonelt hos deg, det er det hos meg også. Jeg kan se på huden når mensen nærmer seg... Da jeg gikk gravid og den første tida etter fødselen hadde jeg nydelig kvisefri hud. Så siden det tydeligvis har med østrogennivået å gjøre så hjelper det på meg å bruke hormonell prevensjon, men det hjelper ikke hvis man slurver meg rensing og en god fuktighetskrem!
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #15 Skrevet 24. mai 2010 Jeg tror nok også det er hormonelt,da jeg gikk på p piller spiste jeg hva jeg ville,men fikk ingen kviser.Nettopp pga p pillene holdt kvisene borte.Men jeg vil jo ha barn en gang og da mp jeg slutte på de.Uff dette er bare så utrolig plagsomt men tusen takk for mange gode svar.Skal bli obs på kosthold også starter med å kutte melke produkter.
Charn666 Skrevet 25. mai 2010 #16 Skrevet 25. mai 2010 Ifølge hvem ? Hadde det bare vært så lett ;p Dette stemmer på meg også, gjelder også appelsinjuice. Søk det opp på nettet. Mange som reagerer på det samme.
-lij- Skrevet 25. mai 2010 #17 Skrevet 25. mai 2010 Det er bakerie i huden(akne vulgaris) som er (en av)årsaken(e) til kviser.. Er man sterkt plaget kan man gå til lege og bli satt på antibiotika-kur... Selfølgelig kan det være flere årsaker til kvisedannelse og det kan variere fra person til person. Finner man en metode som virker for den enkelte enten det er å kutte spesifikke matprodukter eller hudprodukter så er jo det det aller beste =)
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #18 Skrevet 25. mai 2010 Hos meg popper det ut en kvise eller to i løpet av få timer dersom jeg blir stresset.
mari4ever Skrevet 25. mai 2010 #19 Skrevet 25. mai 2010 Hos meg popper det ut en kvise eller to i løpet av få timer dersom jeg blir stresset. stresser du mye? stress har utrolig mye for min hud ivertfall, og sykdom. har vært mye syk disse årene og huden min har aldri vert verre. tørre flekker plutselig, store vonde kviser osv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #20 Skrevet 25. mai 2010 ts her:Skal bytte sminke til mineral nå.Se om det kan være det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå