Gå til innhold

Rotta mi er igjen alene :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.jeg fikk to rottegutter og har hatt de i ca 1,5 år. igår så lå den ene død i buret :(

og nå synes jeg så synd på han som er igjen alene, er så redd for at han skal føle seg ensom.

er det noen der ute som har en hannrotte og kunne tenkt seg en til?

er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for at han som er igjen ikke skal føle seg alene?buret står åpent så han kan gå ut når han vil.huff synes så synd på han.. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

Nå kan jeg ingenting om rotter, men kan du ikke kjøpe en rotte til?

Skrevet

Har de vært sammen stort sett hele tiden er det stor sjans for at rotta dør av ensomhet. Menneskekontakt er ikke helt det samme. Det er ikke så mye å gjøre annet enn at den får en ny kompis.

Skrevet

jeg vil ikke kjøpe ny rotte for da kommer jeg til å ende med å ha det resten av livet hvis jeg skal fortsette og kjøpe inn en ny hver gang en dør :( og jeg skal kanskje på utveksling til utlandet neste år, så vil ikke anskaffe meg nye dyr, da jeg mest sannsynlig må omplassere de når jeg drar.

Gjest Huffsa
Skrevet

Da ville jeg gitt den bort til noen som hadde en fra før av. Færreste dyr trives aleine uten selskap fra andre dyr.

Skrevet

Da ville jeg gitt den bort til noen som hadde en fra før av. Færreste dyr trives aleine uten selskap fra andre dyr.

det er det jeg prøver på.har prøvd på facebook og tenkte jeg skulle prøve her og, siden jeg ikke kjenner noen som har det.håper virkelig jeg får det til.

Gjest Huffsa
Skrevet

det er det jeg prøver på.har prøvd på facebook og tenkte jeg skulle prøve her og, siden jeg ikke kjenner noen som har det.håper virkelig jeg får det til.

Det er gratis med "gi-bort" annonser på finn.no :)

Skrevet

det er sant =) men jeg vil helst prøve å gi den bort til noen jeg kjenner eller noen som kjenner noen som kjenner noen jeg kjenner, eller noen her som jeg vet liker dyr, så slipper jeg å bekymre meg for at han kommer i et kjipt hjem, eller gud forby bli noe slangemat eller noe.

men jeg må nok prøve på finn tilslutt hvis jeg ikke får det til på noen annet vis.

Skrevet

Hei!

Det beste er nok å omplassere ja. Men det kan nok være vanskelig å bli kvitt en rotte. Hva med å gå inn på et gnagerforum eller noe og spørre der? (Vet ikke om det finnes en gang, har aldri hatt gnagere..) Lykke til i hverfall, håper det ordner seg!!

Skrevet

Takk Miss.tror og håper det skal gå bra.

er det noen som vet om den beste måten og introdusere to nye rotter for hverandre?

Gjest kriwin80
Skrevet

Hei

Legg ut tråd på www.tamrotter.com, et forum fullt av dyktige og erfarne rotteeiere fra hele Norge. Tråder av denne typen dukker opp rett som det er og det går som regel veldig kort tid før rotta har fått nytt hjem. Omplasserer du til noen på dette forumet trenger du ikke begymre deg for at rotta får et dårlig hjem:-) Har desverre jenter selv og kan derfor ikke hjelpe.

Skrevet

Tusen takk Kirwin =)

Skrevet

Det er haugevis med all slags dyr som blir gitt bort på finn... har til og med sett hester, haner og høner... Vanskelig å bli kvitt dyr... Men hva med å sjekke med en barnehage, skoleklasse osv ? Mange syns det er kjekt med en maskott.. og så er det lettere når det er feriere osv..da går dyrene på rundgang hos familiene... Kan jo fungere ?

Gjest Huffsa
Skrevet

Det er haugevis med all slags dyr som blir gitt bort på finn... har til og med sett hester, haner og høner... Vanskelig å bli kvitt dyr... Men hva med å sjekke med en barnehage, skoleklasse osv ? Mange syns det er kjekt med en maskott.. og så er det lettere når det er feriere osv..da går dyrene på rundgang hos familiene... Kan jo fungere ?

Da kunne hu jo likesågodt beholdt den, for da blir den aleine, som den ikke burde.

Skrevet

Jeg har hatt rotter selv. Å plassere den i en barnehage eller skoleklasser er nærmest dyreplageri om ingen tar den med hjem etter skolen.

Å introdusere nye rotter for hverandre er ikke alltid like lett i og med at den rotten som bor i huset vet at det er hans territorium. Introduser de for hverandre på et sted som er ukjent for de begge. for eksempel et rom ingen av de har vært i.

Jeg hadde to jenterotter. den ene måtte vi avlive etter noen mnd pga biting. Hun som var igjen greide seg knallbra alene, men vi hadde henne ute og koset med henne mange mange timer hver dag. Så om rotta di får mye kos (min 4 timer per dag) tror jeg det skal gå fint å ha han alene. Rotter er flokkdyr, men etter min erfaring går det greit å ha de alene om man er omsorgsfull :)

Gjest kriwin80
Skrevet

Etter min erfaring har rotter som har stått midlertidig alene ( i forbindelse med bortgang av andre dyr eller separering pga sykdom/operasjoner) endret adferd fullstendig og mer eller mindre gitt faen i alt. Er ikke å anbefale. Kjempeflott at man bruker masse tid på rotter som står alene men et menneske kan ALDRI erstatte andre rotter. Kan du hjelpe en rotte å stelle pelsen, krangle om mat, rangplassering, liggeplass, hvem som skal drikke av vannflasken først og alle disse små interaksjonene som er så utrolig viktige for en rotteflokk, kan du rulle deg sammen i sovehuset sammen med den osv?

Synes denne videoen sier alt som egentlig er å si:

Ang. introdusering av nye rotter: Enkleste sak i verden hvis du vet hvordan du gjør det. Hender selvfølgelig at du har ei aggresiv rotte som kan skape problemer men i de aller fleste tilfelle går det veldig greit. Se tamrotter.com- de har en egen tråd for introduksjoner.

Skrevet

ja huff han har blitt helt fraværende, ligger bare i huset sitt :( men jeg har lagt ut annonse på tamrotter og en venninde av meg har snakket med kompis så det blir nok ordna ganske fort heldigvis.men det er jo så trist og gi han fra seg og, men det hadde bare vært egoistisk av meg og beholde han fordi jeg vil, enn å gå han selskap.

Skrevet (endret)

Jeg lurer på en ting.rotter kan bli deprimerte de og ikke sant?han som er igjen har blitt veldig asosial og er nesten bare inne i huset sitt.

jeg leste dette på dyrewebben:

Dersom en rotte sitter sammenkrøpet i et hjørne med buskete, oppblåst pels og virker lite interessert i omverdenen, er dette tegn på at noe er galt. Ofte vil den heller ikke være interessert i mat eller oppmerksomhet, og øynene vil være halvveis lukket. I slike tilfeller bør man kontakte veterinær så fort som mulig slik at man finner ut hva som er galt.

han ligger veldig mye i huset sitt, men han spiser som normalt.

tror dere det kan komme av depresjon?for så fort jeg får han ut av buret og gjør ting med han så virker han kvikkere.

Endret av sebra
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Huffda. Han høres deprimert ut ja. Håper han finner seg en ny flokk.

Rotter er som nevnt her, flokkdyr og trives best når de kan ligge i en diger mølje med masse deilig rottepels, og sov:-)

Jeg har selv hatt en del rotter, men da de siste ble syke, så avlivet jeg de sammen. Veldig vondt men veldig riktig alikevel.

Men rotter kan leve godt alene også. Jeg har hatt en rottegutt her, som kom fra en stor flokk, der han ble stresset. Han fikk bo her alene uten andre rotter, og kom seg veldig. Stressnivået sank og han fikk tilbake humøret før han reiste hjem til flokken sin igjen. Han trengte bare en liten ferie med mye kos og all oppmerksomheten helt alene.

Skrevet

Han fikk nytt hjem idag =) Hos noen som har en rotte fra før av. Vi var en tur hos veterinæren og han var heldigvis frisk og fin, så nå gjelder det bare å vente til de kan bli introdusert for hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...