Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #1 Skrevet 24. mai 2010 Jeg er flink til å holde oversikt og orden på store utgifter: bil, bosted, skolepenger, Men når det gjelder dagliglivet er jeg håpløs. Litt takeawy mat her, en cola på narvesen, en kaffe, skal bare teste ut litt hudpleie og negllakk. Handler masse tull i matbutikken. Stikkordet er at dette ikke er fysiske ting, men forbruksvarer som fort forsvinner. Jeg ser tusenlappene forsvinne og jeg sitter ikke igjen med fysiske ting. Hadde vært noe annet hvis klesskapet mitt vokste eller jeg fikk flere ting. Pengene blir borte og det samme blir den dyre maten, kaffen, og all sminken. Jeg sitter ikke igjen med noe fysisk. Jeg føler en slags trang til å kjøpe noe hver dag. om det er en kaffe eller hva det er. Og i løpet av måneden blir det mye mye penger. Det ironiske er at når det gjelder ting som bil og bosted har jeg full kontroll, men det er på de små tingene jeg failer totalt. Noen som kjenner seg igjen?
Gjest Nanette Skrevet 24. mai 2010 #2 Skrevet 24. mai 2010 Jeg sløser også litt sånn på den måten og må skjerpe meg.
Tarindrelle Skrevet 24. mai 2010 #3 Skrevet 24. mai 2010 Uten tvil! Her er både eg og kjæresten heilt forferdelig på det punktet. Han klarte å bruke rundt 6000 kr på "ingenting" i løpet av 2-3 uker! (det er det verste da ) Klarer alltid å betale regningene, så sånn sett er det jo ikkje eit problem, men eg skulle gjerne ha fått lagt vekk litt penger også... -_-
missLynch Skrevet 24. mai 2010 #4 Skrevet 24. mai 2010 Du er ikke alene, for å si det sånn... Kjøper sjelden dyre klesplagg eller møbler etc- men greier å bruke en uforholdsmessig stor del av lønna på....*skal vi nå se*...glossy moteblader, take-away kaffe, godteri/snacks,dyre oster, dvd`er, fine talglys, duker, øredobber, smykker, kremer.... Ah, men livet skal leves også. :rødme:
lillemia Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 Hva om du setter bort en fast sum til sparing hver måned (til en konto som ikke er så veldig tilgjengelig), slik at du kun kan bruke et bestemt beløp på alle småtingene. Dermed har du hvertfall klart å sette noe til side
Gjest Iah Skrevet 27. mai 2010 #6 Skrevet 27. mai 2010 Kjenner meg også igjen, jeg har løst det ved å rett og slett prøve å holde meg så mye unna butikker og kiosker som mulig. Går jeg innom kjøper jeg garantert noe.
aluminium Skrevet 27. mai 2010 #7 Skrevet 27. mai 2010 Et tips til sparing er de oppleggene som trekker et visst beløp (runder opp, trekker x-antall kroner etc) hver gang du trekker kortet. Jeg så Nordea hadde dette som valg i nettbanken, og det er sikkert flere som har det...
Carline Skrevet 27. mai 2010 #8 Skrevet 27. mai 2010 Har hatt det samme problemet. Det jeg har gjort er at jeg tar ut kontanter hver måned som jeg kan bruke på "ting" og ikke trekker kortet. Da får du i alle fall oversikt på hvor mye du bruker
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 Et tips til sparing er de oppleggene som trekker et visst beløp (runder opp, trekker x-antall kroner etc) hver gang du trekker kortet. Jeg så Nordea hadde dette som valg i nettbanken, og det er sikkert flere som har det... Det her er jo en genial løsning, iallefall hvis man alltid drar kortet når man skal kjøpenoe!
Gjest Mahareth Skrevet 27. mai 2010 #11 Skrevet 27. mai 2010 Aldri hørt om Jeg har vært fæl til dette jeg også. Det hjelper å ta ut pengene i kontanter hver mnd, og det hjelper å ha fast trekk til sparing. Har også funnet ut at om jeg bare kjøper en liten ting for å dempe shoppelysta så hjelper det godt det også
Gjest Spinell Skrevet 27. mai 2010 #12 Skrevet 27. mai 2010 Åh, gjenkjennelse!! Jeg begynte å samle kvitteringer og føre månedsregnskap en periode, akkurat slik mange forbrukerøkonomer foreslår. Utrolig kjedelig arbeid, og ganske tidkrevende for den som impulskjøper en del Dette hjalp meg til å få bukt med disse småkjøpene som verken var til nytte eller nødvendigheter.
Gjest trude.lutt Skrevet 29. mai 2010 #13 Skrevet 29. mai 2010 Mitt tips er å ta ut en fast sum i uka i cash, bruk av disse til småkjøp så har du bedre oversikt. Når jeg trekker kortet på småbeløp mister jeg raskt oversikten.....
Cata Skrevet 29. mai 2010 #14 Skrevet 29. mai 2010 *kremt* Hvorfor kjenner jeg meg litt igjen tro? På den annen side gidder jeg ikke ha så veldig dårlig samvittighet, for jeg har god kontroll med de store utgiftene (boliglån, bil, forsikringer, telefon osv. ). Og så har jeg lagt inn fasttrekk til sparekonto så det jeg har bestemt meg for å spare forsvinner vekk til en annen konto. Ute av syne, ute av sinn - og nokså utilgjengelig for bankkortet . Får jeg inn ekstra penger på konto (feriepenger osv.) så fyker også de over til sparekontoen helt fram til jeg faktisk skal på ferie. Da risikerer jeg ikke å bruke av den potten i vanvare. Prøver ellers å holde meg unna kiosker, så impulskjøpene stort sett skjer på super'n. Det reduserer nok litt på "diverse-potten" det også.
lulle Skrevet 29. mai 2010 #15 Skrevet 29. mai 2010 Beste sparetipset mitt er å be arbeidsgiver trekke ekstra skatt. Det gjør jeg for andre år nå. Er student og trenger pengene i sommermånedene når jeg ikke får studielån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå