Gå til innhold

Forloverens oppgaver

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forlover for min bestevenninne som gifter seg om en måneds tid. Jeg har aldri vært forlover før, og knapt vært i bryllup, så jeg er ikke så kjent med regler og ting å huske på osv. Så tar imot alle tips om ting man må huske på, og eventuelle tilføyelser på listen over ting jeg kan ha glemt :)

- underskriving av papirer: fikset og ferdig, alt i orden.

- utdrikningslag: nettopp overstått, gikk fint :)

- jeg har funnet kjole, men tilbehør må ordnes. Er det "lov" å ha en jakke eller bolero over kjolen? Jeg sliter kviser på rygg og skuldre, og pleier det intenst nå for å få huden fin. Men om huden ikke blir bra nok, vil jeg gjerne ha en reserveløsning. Og jeg kan ikke bruke håret til å dekke over, da oppsatt hår blir penest til kjolen jeg skal ha.

- bryllupsgave: har kjøpt fra meg og samboer, brukte 1300. Er det ok prisklasse når det er fra to stk?

- er det noe som heter forlovergave, synes jeg har hørt om det? Regner med det er en ekstragave fra forlover til brud da, stemmer det? Hva er vanlig å gi, hvor mye, og når skal denne overrekkes?

- er klar over oppgavene i kirken; passe på brudebuketten og kjolen til bruden, samt ta imot eventuelle gaver, og frakte disse videre til festen etterpå.

- tale, hjelp! Det blir første gang i mitt liv jeg skal skrive eller holde en tale, her trenger jeg all hjelp jeg kan få! :) Hva er det vanlig at talen fokuserer på? Hvordan komme igang, hva bør man ta med? Jeg har fått beskjed om at 5 min er passe, og 10 min er maks. (Men jeg tror 5 min blir mer enn lenge nok for meg!)

Er det andre ting jeg har glemt?

Tips, råd? :klemmer:

Jeg vil gjøre mitt beste for at bruden (og brudgommen såklart) får en flott dag! :blomst:

Videoannonse
Annonse
Gjest Syringa_Lilac
Skrevet (endret)

Meiner å ha hørt at forlovergave er gave fra brud og brudgom til forloverne som "takk for hjelpen"... Mulig eg tar feil.

Endret av Syringa_Lilac
Skrevet

Det er du som får forlover-gave fra bruden.

Jeg ga min forlover et lommespeil i sølv med navnet hennes inngravert. Hun fikk og frisørtime av meg.

1300,- høres mer enn nok ut for meg som bryllupsgave, jeg tror ikke jeg ender opp der engang, men rundt 800, 1000,- kr.

Såklart kan du ha en bolero eller sjal.

Tips til å bli kvitt kviser på rygg og skuldre, Scott Mathiesens Hudvann, fås på apoteket, men du må spørre i kassa, den står ikke i hyllene, det er nesten en litt hemmelig superkur! :fnise: Men stryk på av den morgen og kveld i en uke ca, og du er ren!

Jeg er min forlovers forlover i sommer. Jeg kommer til å gjøre det hun gjorde i mitt bryllup:

- 50-øring i skoen hennes, for godt økonomisk "vær" i ekteskapet.

- Something old, something new, something borrowed, something blue.

- Ha mat (boller og frukt) og drikke i bakhånd til bruden.

- Ha sysett i bakhånd om noe skulle rakne.

- Ha hårspray og sminke i samme farger som bruden er sminket hvis hun skulle trenge å "pudres" litt.

- Når det gjelder talen er jeg blank, det er det jeg gruer meg mest til!

Lykke til!

Skrevet

Kjolen: jeg ville også tatt med en liten jakke/sjal over kjolen

Bryllupsgaven: Fra 2 stk høres det bra ut.

Forlovergave: det er noe du skal få fra bruden, som takk!

Oppgaver i kirken: Holde brudebuketten

Talen: Kan inneholde en eller flere historier om deg og bruden (hvordan dere kjenner hverandre, morsomme ting dere har gjort), snakke om brudgommen, takke for at du får lov til å være hennes forlover og ønske dem lykke til.

Ellers passe godt på bruden. At hun får noe å spise og drikke. Hjelpe henne med kjolen.

Sammen med forloveren til brudommen kan du kanskje ordne noe koselig på bryllupssuiten (om de skal ha det). Hvis de ikke har ordnet dette selv.

Lykke til!

Skrevet

Den viktigste jobben mine forlovere (hadde 2) gjorde på bryllupsdagen var å hjelpe med kjolen. De måtte til og med hjelpe meg på do :fnise: Gaver kjøper man etter økonomi, og noen forlovere kjøper gave aleine kun til bruden, og noen kjøper sammen med sin kjære, og den er da til begge to. Har lest et sted at en bryllupsgave skal være ca 4-5 ganger mer enn det du bruker på bursdagsgaver.

Talen kan du godt holde kort, langt under 5 min uten at det gjør noe. Kort og konsist er bedre enn langtrukket og kjedelig. Du trenger ikke være morsom hvis det ikke faller deg naturlig. Pust dypt før du begynner, og ikke begynn med "jeg er ingen taler" ;)

Det finnes en forloverbok, den hadde jeg da jeg var forlover, og den hjalp en del. Der står det litt etikette og hva som er forventet av forloveren.

Lykke til! Det er kjempekjekt å være forlover ;)

Skrevet

Her har du fått mange fine tips!

Til talen vil jeg anbefale at du setter deg ned med et hvitt ark (uten linjer) og lager tankekart. Sett navnet på bruden i midten, og så egenskaper hun har, historier du kommer på (gjerne morsomme, men samtidig bør de være tekkelige. Ekser er tabu, og likeså alt som kan fornærme eldre familiemedlemmer).

Skriv stikkord for alt du kommer på, selv om du kanskje synes det ikke passer, kan det være med på dette arket som idé. Litt om hvorfor du er god venn med henne, og at du setter pris på å være forlover - evt hvordan det ble bestemt, og hvordan dere kjenner hverandre.

Så kan du begynne å velge ut de beste delene til talen din. Du kan for eksempel bygge opp talen slik:

Hvor du kjenner bruden fra/hvordan dere ble venninner/hvorfor du er forlover.

En morsom historie fra deres vennskap.

Noen gode egenskaper bruden har, evt hvor flott det er at hun ble sammen med brudgommen.

Til slutt noen setninger om hvor glad du er i henne, og at du ønsker brudeparet alt godt i ekteskapet - avslutt med en skål!

Du trenger ikke ta med alt jeg har nevnt, men plukk det som passer for deg.

Jeg håper dette hjelper, lykke til med både talen og forloveroppgaven! Du virker som om du har kontroll, så jeg er sikker på at du får en fornøyd brud.

Skrevet

Skal du være med til frisøren? Da bør du ta med litt mat og drikke til dere begge. Og evt. vurdere å bestille time til deg selv, hvis ikke bruden gir dette i forlovergave.

Skrevet

Forlovergave er da ikke noe som er påkrevd! Noen gir en liten oppmerksomhet som takk for hjelpen, andre ikke. Jeg vil ikke synes det er naturlig at man gir gave hvis man betaler frisør for eksempel.

Du må i allefall ikke forvente at du får en gave fordi damene på KG sier det ;) Bli heller positivt overrasket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...