Mamaloco Skrevet 24. mai 2010 #1 Del Skrevet 24. mai 2010 Hei! Har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Hvor lang holdbarhet har dressinger etter åpning, i kjøleskap selvsagt..? Da tenker jeg på hvitløksdressing, creme fraiche o.l.? Synes dette er vanskelig å vite, og jeg finner ikke svar på det noe sted Kan med det samme spørre hvor lenge hermetikkfrukt (ananas, pære osv..) holder seg etter åpning i kjøleskap. Er også usikker på holdbarhet på kjøttpålegg som servelat, kokt skinke, leverpostei osv, etter åpning. Føler meg litt dum som spør om dette, men jeg har lett etter svar overalt, og finner ikke noe godt svar på det. Får opp alt fra 2 dager til en uke.. Har da vært husmor i noen år nå, men har ennå mye å lære skjønner jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syringa_Lilac Skrevet 24. mai 2010 #2 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Vil tru det er noen uker minst, man klarer ikkje tømme ei flaske dressing på 2 dager - 1 uke, med mindre man virkelig er dressing gal og har det på all mulig mat og i store mengder... Står ingenting på flaskene då? Endret 24. mai 2010 av Syringa_Lilac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 24. mai 2010 #3 Del Skrevet 24. mai 2010 Tror ikke det finnes noen eksakte fasitsvar. Alt avhenger av hvordan du pakker det inn, tempen i ditt kjøleskap, matvaren i seg selv etc. Jeg har hatt creme fraiche i kjøleskapet hundrevis av ganger...noen har holdt seg bare et par dager etter at det har blitt åpnet, andre har holdt seg en uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 24. mai 2010 #4 Del Skrevet 24. mai 2010 Det står jo på pakningen på de aller fleste matvarer. På leverposteien fra Gilde står det for eksempel at den er holdbar i 5 dager etter åpning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamaloco Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 24. mai 2010 Vil tru det er noen uker minst, man klarer ikkje tømme ei flaske dressing på 2 dager - 1 uke, med mindre man virkelig er dressing gal og har det på all mulig mat og i store mengder... Står ingenting på flaskene då? Nei, det gjør det som regel ikke. Det kan stå "behandles som kjølevare", men dette er jo også forskjellig fra hvilken matvare det er snakk om.. Det høres jo logisk ut, at dressingen holder seg noen uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamaloco Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Tror ikke det finnes noen eksakte fasitsvar. Alt avhenger av hvordan du pakker det inn, tempen i ditt kjøleskap, matvaren i seg selv etc. Jeg har hatt creme fraiche i kjøleskapet hundrevis av ganger...noen har holdt seg bare et par dager etter at det har blitt åpnet, andre har holdt seg en uke. Ok, takk for svar Da skal jeg komme med enda et dumt spørsmål.. Hvis f.eks. dressingen har stått åpen i kjøleskapet i to uker og den ikke lukter noe særlig annerledes enn rett etter åpning, er den da fortsatt grei å bruke? Det samme spørsmålet gjelder for kjøttpålegg. (ikke 2 uker her da, men 4-5 dager..) Endret 24. mai 2010 av Mamaloco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 24. mai 2010 #7 Del Skrevet 24. mai 2010 Står det ikke spesifisert holdbarhet etter åpning forholder jeg meg til den generelle holdbarhetsdatoen, så fremt matvaren ikke lukter/ser dårlig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamaloco Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 24. mai 2010 Det står jo på pakningen på de aller fleste matvarer. På leverposteien fra Gilde står det for eksempel at den er holdbar i 5 dager etter åpning. På noen varer står det ja, men absolutt ikke alle. Synes igrunn det er veldig få varer det står eksakt hvor lang holdbarhet de har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 24. mai 2010 #9 Del Skrevet 24. mai 2010 Ok, takk for svar Da skal jeg komme med enda et dumt spørsmål.. Hvis f.eks. dressingen har stått åpen i kjøleskapet i to uker og den ikke lukter noe særlig annerledes enn rett etter åpning, er den da fortsatt grei å bruke? Det samme spørsmålet gjelder for kjøttpålegg. (ikke 2 uker her da, men 4-5 dager..) Så lenge ting lukter "normalt" så er det ok å spise. Med kjøttpålegget lukter du lett om det har blitt surt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 24. mai 2010 #10 Del Skrevet 24. mai 2010 Hvis f.eks. dressingen har stått åpen i kjøleskapet i to uker og den ikke lukter noe særlig annerledes enn rett etter åpning, er den da fortsatt grei å bruke? Det samme spørsmålet gjelder for kjøttpålegg. (ikke 2 uker her da, men 4-5 dager..) Jeg bruker bare sunn fornuft egentlig, ser nesten aldri på holdbarhetsdatoer osv. Lukt og se på varen, lukter det ikke rart på noen måte, så er det helt greit å bruke det. Dressing på flaske holder seg jo som regel ganske lenge. Vet ikke hvor lenge jeg har hatt åpnet dressing i kjøleskapet, men 1 - 2 mnd vil jeg tro det er uten at det har smakt, luktet eller sett rart ut. Kjøttpålegg er veldig enkelt å lukte om det har blitt dårlig. Det får ofte en veldig sur lukt før muggen kommer. Blir det skikkelig pakket inn så holder det seg jo en godt stund. Kjøper man fersk kjøttpålegg over disk, så kan det være lurt å legge det over i små bokser med lokk. Det eneste jeg har hatt litt problemer med å se om har blitt dårlig eller ikke er slike fete og saltede salamier. Der kaster jeg det om det ikke har blitt spist i løpet av ca 2 uker uansett. Andre ting er jo veldig lett å se, som ost, leverpostei etc. Dette får jo mugg på seg så fort det blir dårlig, men det kan som regel spises helt frem til det punktet. Ang rømme, creme fraiche etc, så må du bare lukte og se på det. Det hender ofte at det blir litt overflødig væske om man har en halv boks i kjøleskapet, men hell ut det og lukt på det som er igjen før bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamaloco Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg bruker bare sunn fornuft egentlig, ser nesten aldri på holdbarhetsdatoer osv. Lukt og se på varen, lukter det ikke rart på noen måte, så er det helt greit å bruke det. Dressing på flaske holder seg jo som regel ganske lenge. Vet ikke hvor lenge jeg har hatt åpnet dressing i kjøleskapet, men 1 - 2 mnd vil jeg tro det er uten at det har smakt, luktet eller sett rart ut. Kjøttpålegg er veldig enkelt å lukte om det har blitt dårlig. Det får ofte en veldig sur lukt før muggen kommer. Blir det skikkelig pakket inn så holder det seg jo en godt stund. Kjøper man fersk kjøttpålegg over disk, så kan det være lurt å legge det over i små bokser med lokk. Det eneste jeg har hatt litt problemer med å se om har blitt dårlig eller ikke er slike fete og saltede salamier. Der kaster jeg det om det ikke har blitt spist i løpet av ca 2 uker uansett. Andre ting er jo veldig lett å se, som ost, leverpostei etc. Dette får jo mugg på seg så fort det blir dårlig, men det kan som regel spises helt frem til det punktet. Ang rømme, creme fraiche etc, så må du bare lukte og se på det. Det hender ofte at det blir litt overflødig væske om man har en halv boks i kjøleskapet, men hell ut det og lukt på det som er igjen før bruk. Tusen takk for veldig gode svar, da ble jeg litt klokere Har sikkert kastet kilovis med pålegg og diverse som egentlig har vært helt ok å spise, fordi jeg ikke var sikker Har pleid å kaste pålegg som ikke er spist opp etter 4 dager, uansett hvilket pålegg det var (unntatt fast ost) Enda fersk jeg, skjønner jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå