Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #1 Skrevet 24. mai 2010 Kjæresten min og jeg skal flytte sammen, og er nå på husjakt. Tilsammen har vi 4 barn i alderen 13-15 år. Flere av husene vi har kikket på, har mulighet for å bygges om til enten det ene eller det andre. Selvsagt skal vi snakke med ungene om hva de selv kunne tenke seg, men tenkte å lufte litt her på KG hvilke erfaringer dere har gjort. Ser muligheten for at alle får hver sine rom på ca 15-18 m2, men da ingen kjellerstue. Alternativet er små rom på under 10 m2 og en liten kjellerstue. Fra min egen barndom husker jeg at selv om jeg om min søster hadde en kjellerstue, satt vi alltid på rommet mitt (men nå hadde også jeg et veldig stort rom med sovesofa) Håper kloke hoder på KG kan dele sine erfaringer med meg!
Twink Skrevet 24. mai 2010 #2 Skrevet 24. mai 2010 I og med at de er såpass gamle, er det sannsynligvis ikke så mange årene til de begynner å flytte ut. Da får dere plutselig veldig mange ekstra rom. Jeg hadde først og fremst spurt de hva de ville, men synes det høres greit ut med hvert sitt store rom. Er de veldig gode venner, og har en del felles venner, kan det kanskje være greit med kjellerstue.
ablaze Skrevet 24. mai 2010 #3 Skrevet 24. mai 2010 Litt avhengig om de har tv på rommet, men kjellerstue er bra. Det begrenser seg hvor mange en kan ha på rommet, og ettersom de blir eldre vil de ha besøk, og da er det greit å ha en plass med sofa og bord o.l.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #4 Skrevet 24. mai 2010 Om det ikke blir kjellerstue, tenkte vi sovesofa på rommet samt TV. To av barna har litt felles venner...
Rosalie Skrevet 24. mai 2010 #5 Skrevet 24. mai 2010 Siden de er fra to ulike "kull", vil jeg innbille meg at det vil være enklest med store soverom fremfor en felles kjellerstue.
Shade Skrevet 24. mai 2010 #7 Skrevet 24. mai 2010 Problemet med kjellerstue er vel det at fort kan være en eller to av de som legger beslag på den med sine venner, og i den alderen der er det ikke noe særlig å sitte sammen med masse ukjente folk. Så jeg synes det er en bedre løsning med større soverom
Ellevill Skrevet 24. mai 2010 #8 Skrevet 24. mai 2010 Store soverom. Så slipper man en evig krangling om hvem som skal bruke kjellerstua...
Gjest loveli Skrevet 24. mai 2010 #9 Skrevet 24. mai 2010 Kjellerstue er bare tull slik jeg ser det. I en perfekt verden hadde det jo vært det beste, men jeg ser for meg mye krangling. Dessuten har ungdom i dag begynt å bli veldig personlige med venner, og personlige samtaler fungerer best når ingen andre hører på, så jeg ser heller at det å ha store rom hvor barna kan ha vennene og samtalene sine i fred er det beste.
Gjest Constanze Skrevet 24. mai 2010 #10 Skrevet 24. mai 2010 Når ungene der så tett i alder så ville jeg valgt større rom fremfor en kjellerstue. Hos oss er det forholdsvis stort sprang mellom ungene så her var det sånn at først var det eldstemann som hadde behov for kjellerstuen - når han flyttet ut så overtok yngstemann og vennene kjellerstuen. Jeg synes jo at kjellerstue er genialt og et naturlig samlingssted for masse venner - men om jeg var i ditt sted og måtte velge så hadde jeg nok gått for størst mulig soverom.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #11 Skrevet 24. mai 2010 Jeg har også erfaring fra dine og mine barn hvor alle var tenåringer. Faktisk hele 6 stykker, men kun 4 som trengte soverom. Selv om de gikk godt sammen så hadde de jo ulik oppdragelse og var også "ukjente" for hverandre fordi de ikke var vokst opp sammen. Jeg hadde valgt et stort soverom til hver av de. De trenger nemlig mulighet til å trekke seg bort fra storfamilien og bare være i sitt eget rede. Et sted hvor de råder helt og hvor de kan invitere venner. Stine
Fem Skrevet 24. mai 2010 #12 Skrevet 24. mai 2010 Jeg har også erfaring fra dine og mine barn hvor alle var tenåringer. Faktisk hele 6 stykker, men kun 4 som trengte soverom. Selv om de gikk godt sammen så hadde de jo ulik oppdragelse og var også "ukjente" for hverandre fordi de ikke var vokst opp sammen. Jeg hadde valgt et stort soverom til hver av de. De trenger nemlig mulighet til å trekke seg bort fra storfamilien og bare være i sitt eget rede. Et sted hvor de råder helt og hvor de kan invitere venner. Stine Helt enig! Har erfaring fra storfamilie med 6 unger, hvorav 4 i jevn alder. Det er veldig greit å ha sitt eget rom å trekke seg tilbake på. De har felles interesser, men er ulike av typer, og hadde helt klart ikke hatt behov for en felles kjellerstue. Og selv om de går godt ilag det meste av tiden, trenger det ikke å forbli like rosenrødt hele tiden.. (erfaringsmessig )
Gjest elmat Skrevet 25. mai 2010 #13 Skrevet 25. mai 2010 Store rom med loftsenger, så kan de ha en liten sovesofa til (overnattings) gjester under. Fungerer fint hos oss....3 ungdommer og ingen kjellerstue.
Gjest gjest Skrevet 5. juni 2010 #15 Skrevet 5. juni 2010 om de har hversine venner, ville jeg valgt et stort eget rom til hver av dem, og ikke kjellerstue. da kan de ha med seg venner alene på sitt rom, og slipper da å "måtte" være i kjellerstuen samtidig som de andre og deres venner er der. kan være kjekt å være alene med sine venner. har de derimot samme venner, da kan det være greit med en kjellerstue. da blir det i såfall ingen krangel om hvem sitt rom man skal være på. men en kjellerstue kan jo også være en bra plass for barna dine, hvor de kan samles og være sammen og. har de hver sitt store rom, kan de ende opp med å være der for seg selv istedet for med de andre. men om man har egne venner og ikke felles venner, da kan det fort bli krangling om hvem som "skal" ha kjellerstuen for seg selv med sine venner osv. man må nesten tenke på positive og negative områder rundt dette med fire store soverom eller en kjellerstue.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2010 #16 Skrevet 5. juni 2010 hadde vært greit med 4 store soverom, hvor de kan ha seng, skrivepult, sovesofa, et lite bord osv... er jo en stor fordel med en sovesofa om de liker å ha overnatting, og det er kjekt med en sofa når man har venner på besøk. om det skulle blitt kjellerstue, hadde det vært greit å ha f.eks en 1.20cm seng på rommet, hvor man kan ha plass til en venn om man skal ha overnatting, eller en seng med en sånn skuff under man kan trekke ut med en madrass i.
Husfrua Skrevet 6. juni 2010 #17 Skrevet 6. juni 2010 Vi ser også etter hus, og da ønsker jeg enten kjeller- eller loftstue. Syns det er greit å ha mere enn en stue når man er en stor familie. men du kan jo spørre de hva de syns er best..
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juni 2010 #18 Skrevet 6. juni 2010 Jeg synes ikke kjeller eller loftstue er erstatning for soverom med god plass. Så hvis alternativene er som trådstarter skisserer ville jeg tenkt større soverom og ingen kjellerstue. Det er noe med å ha plass til å ha privatliv med vennene også.
Husfrua Skrevet 6. juni 2010 #19 Skrevet 6. juni 2010 Vi var mange barn da jeg vokste opp og ingen hadde spesielt store soverom. Men jeg likte soverommet mitt veldig godt og hadde aldri noe ønske om større. Men dette varierer nok fra barn til barn. Kanksje noen av dem ønsker stort, mens andre ønsker mindre også?
Gjest hanneli Skrevet 7. juni 2010 #20 Skrevet 7. juni 2010 Husk at disse barna kommer til å flytte hjemmefra i løpet av 5 - 10 år, og så gjerne komme hjem med kjærester, og etterhvert egen familie. Så rommene bør i allefall være så store at man etterhvert kan ha plass til dobbelsenger på disse rommene. Rent bortsett fra det så hadde jeg gått for kjellerstue. Det er godt å kunne dele inn huset i "soner" synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå