Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #1 Skrevet 23. mai 2010 Jeg er 8 uker på vei, og sliter så veldig med svimmelhet, som videre fører til kvalme. Selv de gangene jeg ikke er kvalm er jeg veldig svimmel, og alt går rundt for meg. Må liksom støtte meg på ting hele tiden. Noen som har opplevd dette? Noen tips til noe som kan hjelpe?
tgirl Skrevet 24. mai 2010 #2 Skrevet 24. mai 2010 henger meg på her! er bare 4 uker på vei, men svimler veldig! våknet for å ta ein tur på toalettet i natt, og trudde jg skulle svime av da jeg reiste meg. jeg tar allerede jerntabletter som forebyggende mot jennmangel, dama på apoteket annbefalte den.
Shade Skrevet 24. mai 2010 #3 Skrevet 24. mai 2010 Å spise OFTE kan hjelpe, har hørt om folk som har kjeks liggende ved sengen så de kan spise noe før de står opp for å unngå svimmelhet
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #4 Skrevet 24. mai 2010 Det kan jo hende du har lav hemoglobinkonsentrasjon i blodet. Min hgb konsentrasjon er litt lav, og nå som jeg er gravid blir den enda lavere pga at babyen trenger hgb i blodet den også. Har man lav hgb blir man lett svimmel og slapp. Ved å ta en blodprøve finner du ut om det er lav hgb konsentrasjon. Dette tror jeg alle gravide gjør på første kontrollen. Jeg gjorde det iallfall. Har du litt lav hgb så tar du jern og da blir det bedre. Har du normal hgb så skyldes ikke svimmelheten dette.
Marikke Skrevet 24. mai 2010 #5 Skrevet 24. mai 2010 Jeg har også vært veldig svimmel i perioder. Det har vært på grunn av lavt blodtrykk. Det er fort gjort å få lavt blodtrykk fordi blodårene utvider seg fortere enn blodproduksjonen klarer å henge med. (Vet ikke helt når i svangerskapet dette begynner.) Uansett er det viktig å lytte til kroppen. Sett/legg deg ned når du blir svimmel. Og så er jeg enig med Shade om at det er lurt å spise ofte. Det kan være lurt å få målt blodprosenten for å se om du trenger jerntilskudd. Men jeg vil ikke anbefale å ta jern forebyggende. For mye jern er ikke bra det heller.
SummerJoy Skrevet 24. mai 2010 #6 Skrevet 24. mai 2010 henger meg på her! er bare 4 uker på vei, men svimler veldig! våknet for å ta ein tur på toalettet i natt, og trudde jg skulle svime av da jeg reiste meg. jeg tar allerede jerntabletter som forebyggende mot jennmangel, dama på apoteket annbefalte den. Det ville jeg sluttet med, med en gang hvis jeg var deg. Det er direkte farlig å ta jerntilskudd med mindre man har fått påvist jernmangel. Til TS; jeg sliter også med svimmelhet. Det er helt normalt i de første ukene av svangerskapet. Det er mye blod som forsvinner til livmorområde i stedenfor til hjernen din. Reis deg sakte og drikk mye vann. Det kan hjelpe å sitte med hode bøyd ned mellom beina en stund også. Det går over etterhvert, det husker jeg fra sist. Det er jo også normalt å få lavt blodtrykk isvangerskapet, det gir også svimmelhet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #7 Skrevet 24. mai 2010 TS her. Tusen takk for svar! Skal få legen til å måle blodtrykk, sjekke hemoglobin, sjekke om jeg evt. har jernmangel osv, når jeg går på min første kontroll, blir vel et par uker til. I mellomtiden skal jeg ta råd fra dere som sier spis ofte, drikke mye vann, og ta det med ro - jeg prøver, men kan sikkert bli flinkere. Har en jobb hvor jeg står en del, bør nok bli flinkere å finne alternative løsninger der, for jeg merker det spesielt godt hvis jeg har stått/gått lenge at jeg svimler. En liten trøst at det er flere som har det på samme måte da Dere som har opplevd det samme: Ca når i svangerskapet begynte det å gi seg? Samtidig som kvalmen eller?
SummerJoy Skrevet 24. mai 2010 #8 Skrevet 24. mai 2010 TS her. Tusen takk for svar! Skal få legen til å måle blodtrykk, sjekke hemoglobin, sjekke om jeg evt. har jernmangel osv, når jeg går på min første kontroll, blir vel et par uker til. I mellomtiden skal jeg ta råd fra dere som sier spis ofte, drikke mye vann, og ta det med ro - jeg prøver, men kan sikkert bli flinkere. Har en jobb hvor jeg står en del, bør nok bli flinkere å finne alternative løsninger der, for jeg merker det spesielt godt hvis jeg har stått/gått lenge at jeg svimler. En liten trøst at det er flere som har det på samme måte da Dere som har opplevd det samme: Ca når i svangerskapet begynte det å gi seg? Samtidig som kvalmen eller? Det gav seg i begynnelsen av 2.trimester hos meg. Alt blir så mye bedre når det første tøffe trimesteret er over.
Marikke Skrevet 25. mai 2010 #9 Skrevet 25. mai 2010 Jeg var svimmel på grunn av lavt blodtrykk, og det begynte rundt uke 16-17. Det roet seg sakte men sikkert, så jeg kan ikke helt si hvor lenge det varte. Det hjalp veldig å spise ofte og drikke mye, og når jeg gjorde det, ble det til å leve med, så jeg har ikke tenkt noe mer på det.
DDuck Skrevet 25. mai 2010 #10 Skrevet 25. mai 2010 Jeg har vært svimmel omtrent hele svangerskapet... ingen fant ut hva det var for at alle prøvene var fine. Det gikk så langt at jeg fikk resept på medisiner som skulle ta vekk abstinenser etter rusmisbruk o.l for at det skulle gi seg (turte ikke å ta de da...) Men jeg dro som siste utvei til kiropraktor og etter 4-5 behandlinger på nakke og skuldre hos han var jeg fin igjen Jeg hadde noen nakkevirvler som klemte feil slik at jeg ikke fikk tilstrekkelig med oksygen til hjernen gjennom blodet... Så om du ikke finner ut av noe og alle prøver er fine, så vet du at det kan også være en mulighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå