Gå til innhold

Hvordan se forskjell på kjønnene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusen vår fått tre kattunger.De er 8 dager gamle.Vi prøver å se hvem som er hun og han.Har hørt at det kan sees på avstanden fra endetarmen til kjønnsorganet.Stemmer det at avstanden er lenger hos hunkatter,eller er det omvendt??

Er det ikke sånn at det kun er hunkatter som kan være trefargete?det mener jeg å ha hørt.

Skrevet

Husker ikke avstanden, men synes det er lett å se. Om du har bilde kan jeg nok se det, men vanskelig å forklare..

Har også hørt at kun hunkatter kan ha tre farger (og at de fleste røde katter er hankatter), men vet ikke om det er en 100 % regel

Gjest Huffsa
Skrevet

Du burde sammenligne 2 og 2 kattunger av gangen så det er lettere å se forskjell. .

Sammenlig avstanden mellom analåpning og urinåpning. Hos hunnkatter sitter de tetter enn hos hannkatter. I tillegg skal man kunne kjenne 2 testikler hos hannkatter, men det spørs vel litt på alder tenker jeg.

Skrevet

Det er ganske vanskelig å se når de er så små tror jeg. Men stemmer det med avstanden på analåpningen og urinåpningen. Den er naturligvis størst hos hankattene, ettersom de skal ha plass ti l et par baller.

At bare hunkatter kan ha tre farger stemmer nok ikke, vi har hatt flere hankatter enn hunkatter med tre farger!

Skrevet

Jeg husker vi så det med en gang de var født nesten, da vi hadde kattunger.. Så på en måte at kjønnene var forskjellig, hehe. Litt vanskelig å forklare.

Men ellers ser du jo det når de er gamle nok til å selges uansett :-)

Skrevet (endret)

Husker ikke avstanden, men synes det er lett å se. Om du har bilde kan jeg nok se det, men vanskelig å forklare..

Har også hørt at kun hunkatter kan ha tre farger (og at de fleste røde katter er hankatter), men vet ikke om det er en 100 % regel

Da kan jeg avlive den myten for deg nå. Min Main Coon-gutt har minst tre farger. Brun, sort og hvit. Forskjellige brunfarger. Kjempefin gutt :rødme:

Endret av capricorn74
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ikke hvilke som helst tre farger, men fargene rød, hvit og svart, såkalt tricolor er i de aller fleste tilfeller hunner, og de få hannene som finnes er vanligvis sterile. Rød hunnkatter er også sjeldne, så dersom moren hverken er rød eller grå vil eventuelle rød unger i de fleste tilfeller være hanner. Men er moren rød/grå er dette ingen god indikasjon, siden det da er 50/50.

Men det sikreste er å se på kjønnsåpningene, og det handler mer om form enn om avstand. Hunnkatter har en miniutgave av morens to åpninger, mens hos hannkatter vil den nederste åpningen peke mer nedover, fordi dette er forberedelsen til å utvikle testiklene. Tegning: http://www.kitten-rescue.com/images/sexing_kittens.gif

Skrevet

Ja, var det jeg mente- har aldri møtt en rød hunnkatt før (og har de siste årene forsøkt å legge merke til kjønn på alle røde katter jeg har møtt).

Har sikkert noe med gener å gjøre- at rødfargen ligger i x kromosomet feks og er reccesivt- sånn at hunkatter med to x'er må få det i begge for at de skal skinne igjennom, mens hankatter blir røde om den ene x'en inneholder et rødt gen?? Ikke skyt meg om jeg tar feil, har liten peil på gener :)

Skrevet

Jeg har hørt at guttekatter som er tricolor ofte er sterile, men det er sikkert bare en myte...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tricolor hannkatter er som regel sterile ja. Grunnen er at den røde og den svarte fargen ligger på samme sted i X-kromosonet, slik at det bare er hunnkatter som kan ha begge fargene. Så dersom en hann får begge fargene betyr det at han har en feil på kjønnskromosonet, og mest sannsynlig er steril. Men tricolor hanner bør uansett kastreres for sikkerhets skyld, siden de også kan ha fargen pga en mutasjon, eller ha en farge som feks genetisk er brun, men ser rød ut, og likevel være fertile, selv om dette er mindre vanlig.

Genetikken bak rød hunnkatter er ganske riktig at hunnkatter må få fargen fra både mor og far, mens hannkatter kan få den fra bare moren, siden denne sitter på X-genet. Når rødt i tillegg er recessivt under grått, sier det seg selv at det er sjeldent at alt dette klaffer, så man får røde hunnkatter, med mindre man avler bevisst for å oppnå det, og selv da er det vanskelig.

Skrevet

Tricolor hannkatter er som regel sterile ja. Grunnen er at den røde og den svarte fargen ligger på samme sted i X-kromosonet, slik at det bare er hunnkatter som kan ha begge fargene. Så dersom en hann får begge fargene betyr det at han har en feil på kjønnskromosonet, og mest sannsynlig er steril. Men tricolor hanner bør uansett kastreres for sikkerhets skyld, siden de også kan ha fargen pga en mutasjon, eller ha en farge som feks genetisk er brun, men ser rød ut, og likevel være fertile, selv om dette er mindre vanlig.

Genetikken bak rød hunnkatter er ganske riktig at hunnkatter må få fargen fra både mor og far, mens hannkatter kan få den fra bare moren, siden denne sitter på X-genet. Når rødt i tillegg er recessivt under grått, sier det seg selv at det er sjeldent at alt dette klaffer, så man får røde hunnkatter, med mindre man avler bevisst for å oppnå det, og selv da er det vanskelig.

Ja, og jenter som får det røde genet og feks svart på det andre X-kromosomet, blir skilpaddefarget :)

Har søkt på Internettet :lur:

• 9 år senere...
Skrevet

Noen som ser hvilken rase min er?

FBB5886A-B809-4459-8D64-D83DCA4D34CE.jpeg

Anonymkode: de8ac...6a6

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 14.1.2020 den 22.22, AnonymBruker skrev:

Noen som ser hvilken rase min er?

FBB5886A-B809-4459-8D64-D83DCA4D34CE.jpeg

Anonymkode: de8ac...6a6

Kjønn mener du vel? 

Anonymkode: bb4b1...556

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...