Gå til innhold

Hjelp, jeg skal bli utleier/husvert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal leie ut huset mitt. Og har funnet ut en god del om økonomi, skatt, forpliktesler osv.. Men jeg vil gjerne høre hva andre syns er viktig når det gjelder å leie ut.

Planen min er å leie ut og deretter selge huset om 5-6 år når markede er bedre. (Ja jeg vet jeg må skatte)

Hvilke tips og erfaringer vil dere dele med meg ? Alt taes imot med en stor TAKK !

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Få med plikt til snømåking, gressklipping og ev. stell av blomsterbedd. Når du leier ut så lenge så kan hagen forfalle kraftig da leieboer kun er interessert i å gjøre minst mulig.

Husk at du fortsatt er ansvarlig for ytre vedlikehold. Kan bli tungt dersom du bor alt for langt unna.

Boligprisene er jo på vei oppover igjen nå. Det koster ganske mye å leie ut også da med tanke på skatt, løpende utgifter som bl.a. vann- og renovasjon mm.

Skrevet

Vær VELDIG nøyaktig. Få alle avtaler av betydning skriftlig, og sett deg inn i husleieloven slik at du ikke risikerer å gjøre noen feil som kan slå tilbake på deg senere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sørg for å få en kredittsjekk av leietaker (om det er mulig!?) Evt lønnsattest el noe. Ser at flere og flere krever dette, spesiet når de leier ut huset sitt.

Skrevet (endret)

Sørg for å få en kredittsjekk av leietaker (om det er mulig!?)

Det har man ikke lov å be om, og hvis man f.eks. jobber slik at det er mulig å ta en, begår man straffbare handlinger.

Endret av Iril
Skrevet

Dersom du får det til ville jeg leid ut til et firma. De er som regel sikre betalere og interessert i langtidskontrakter. Det blir også svære sjeldent tull med dem og den som bor i huset føler seg gjerne litt mer forpliktet til å ta vare på det enn en tilfeldig leietager.

Vi brukte en megler da vi skulle leie ut. Noen meglere spesialiserer seg på å leie ut til firmaer og slikt. Men velg en som skal ha en engangssum, ikke en som skal ha prosenter av hver leie i hele utleieperioden.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ikke fall for fristelsen til å bli en fjern leietaker som ikke interesserer seg for objektet sitt. Gjør det til en vane å stikke innom med jevne mellomrom. Da har du mer kontroll på hvordan leieboerne oppfører seg og ivaretar ditt hus.

Tenk deg verste mulige scenario når du leier ut: la oss si at katastrofen allerede er skjedd og du må kvitte deg med leietakerne. Hvordan må kontrakten se ut, hva skal til for at du skal bli kvitt dem?

Jeg kjenner en som har leid ut leilighet i sitt eget hjem i mange år uten problemer. Dessverre var siste leieboer av den verste sorten som både truer og ikke forstår at man må betale og utføre plikter. Det var et rent h... å bli kvitt dem.

Be om referanser - navn på forrige utleier, hvor lenge de bodde der, hvorfor de vil leie akkurat ditt objekt.

Det kan være lurt å ha et års tidsbestemt kontrakt som utløper med mindre den blir fornyet. Da har du en exit mulighet dersom du skulle støte på leieboerne fra ikke-betale land.

Meld deg inn i huseier foreningen - det kan godt være at de har gode tips.

Det finnes flere byrå som gjør jobben for deg - personlig ville jeg aldri brukt Utleiemegleren ut fra de erfaringene leieboere har med dem. Det finnes imidlertid flere andre, forhør deg rundt. Det finnes de som også fungerer som vaktmestertjenester - dvs. at du får både søk etter leieboer og hold av huset i samme kontrakt.

Ta nok i depositum til at du skremmer vekk de med svakest betalingsevne og vær kritisk når du snakker med leietakere. Depositumet skal jo også dekke eventuelle skader og hærverk. Sjekk hva som skal til for å få kastet ut leietakere - ta minst så stort depositum som du trenger for å dekke tap av leie i den tiden det tar å kaste en som misligholder kontrakten ut ved hjelp av namsmann.

Skrevet (endret)

Det kan være lurt å ha et års tidsbestemt kontrakt som utløper med mindre den blir fornyet. Da har du en exit mulighet dersom du skulle støte på leieboerne fra ikke-betale land.

Dette er KUN lov dersom det du leier ut er sokkel- eller loftsleilighet og du bor i samme hus selv, eller om du leier ut et rom i huset/leiligheten du selv bor i.

I alle andre tilfeller er minstetid 3 år.

Husk at du heller ikke kan avtale dårligere vilkår for leieboer enn husleieloven gir, så du kan dessverre ikke lage egne avtaler for utkastelse, oppsigelse og sånne ting.

Endret av Iril
Skrevet

Ta nok i depositum til at du skremmer vekk de med svakest betalingsevne og vær kritisk når du snakker med leietakere. Depositumet skal jo også dekke eventuelle skader og hærverk. Sjekk hva som skal til for å få kastet ut leietakere - ta minst så stort depositum som du trenger for å dekke tap av leie i den tiden det tar å kaste en som misligholder kontrakten ut ved hjelp av namsmann.

Du har ikke lov til å ta mer enn 3 x husleie i depositum.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du har ikke lov til å ta mer enn 3 x husleie i depositum.

Men det holder da? Det finnes da de som ikke tar depositum og som sitter der med skjegget i den berømte postkassen ...

Skrevet

Nei, det vil jo i de fleste tilfeller ta mer enn 3 mndr å kaste ut noen ved hjelp av namsmannen, det må en dom til.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ikke fall for fristelsen til å bli en fjern leietaker som ikke interesserer seg for objektet sitt. Gjør det til en vane å stikke innom med jevne mellomrom. Da har du mer kontroll på hvordan leieboerne oppfører seg og ivaretar ditt hus.

Hm her er jeg litt skeptisk. Jeg hadde ikke trivdes om husverten vår kom på uanmeldt besøk ofte! Ikke fordi jeg ikke steller pent med leiligheten vår generelt, men fordi jeg liker å ha det ekstra ryddig når jeg får besøk. Vi har det ikke urent og stygt her, men det kan gjerne være litt rot slengt rundt, og kanskje vi venter noen timer med å ta oppvasken etter middagen - da er det ikke gøy å få husvert på besøk som vil se rundt i leiligheten!

Vi har forsåvidt husleiekontrakt fra forbrukerrådet, som selvsagt gir oss som leietagere mange plikter (til TS: denne kontrakten er forsåvidt ganske bra, og det går jo an å gå inn på hjemmesidene deres og lese på den og printe ut. så kan man evt gjøre litt endringer selv), men det skal gå begge veier. Den sier blandt annet at huseier skal melde fra om inspeksjon av boligen i god tid - like lang tid som oppsigelsestiden er. Det vil si at siden vi har oppsigelsestid på 3 mnder, så må han melde fra om inspeksjon 3 mnder før han kommer og skal se. Er noe helt annet om vi treffer på de utenfor og inviterer de inn på kaffi for da er det på vårt intiativ :)

Skrevet

Utleier skal ha saklig grunn for å be om å få komme inn i leiligheten, og kan ikke bare stikke innom med jevne mellomrom. Hadde jeg leid og vår utleier gjorde det hadde jeg ikke åpnet døren.

Skrevet

Men det holder da? Det finnes da de som ikke tar depositum og som sitter der med skjegget i den berømte postkassen ...

Det burde holde rikelig :) Men jeg har sett folk som krever min 5 mnd husleie i depositum, så tenkte bare å informere trådstarter :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Utleier skal ha saklig grunn for å be om å få komme inn i leiligheten, og kan ikke bare stikke innom med jevne mellomrom. Hadde jeg leid og vår utleier gjorde det hadde jeg ikke åpnet døren.

Fordi om husvert kommer til tomten og f.eks. går i kjeller for å se på bod eller henter noe i sin garasje er vel ikke det det samme som at han inspiserer? Og fordi om husvert ringer på døren er ikke det det samme som at han slipper inn?

Min husvert sier fra i god tid før de må inn, men det hender de ringer på for å gi beskjed om noe, eller henger opp vaskeliste i fellesgangen - etc.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og fordi om husvert ringer på døren er ikke det det samme som at han slipper inn?

Jeg er litt usikker på hva du mener her? Huseier kan jo alltids ringe på døra og spørre om h*n kan få komme inn, men det vil likevel føles ubehagelig for leietaker å avvise ham/henne

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva du mener her? Huseier kan jo alltids ringe på døra og spørre om h*n kan få komme inn, men det vil likevel føles ubehagelig for leietaker å avvise ham/henne

Jeg har aldri opplevd at huseier har bedt om å få komme inn i leiligheten uten at det har vært annonsert på forhånd. Det hender likevel at vedkommende ringer på for å gi en beskjed eller lignende, sånn ala: hei nå har jeg hengt opp ny vaskeliste - eller - den nye vaskemaskinen i fellesvaskeriet er nå på plass, kan du kjøre oppstartsprogrammet? I disse tilfellene står jeg i døren og husverten utenfor.

Det er kun når jeg enten ber de komme inn, eller når de har annonsert på forhånd at de må ha tilgang dato slik klokkeslett sånn at de faktisk slipper inn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Reglene var da sånn tidligere at man hadde lov til å ta opp til 6 mnd depositum selv om de færreste gjorde det. Kan ikke se at det er blitt endret, men muig jeg tar feil. Er nok mer vanlig med 2-3 måneder. Tar du 4 mnd depositum så siler du ut noen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Reglene var da sånn tidligere at man hadde lov til å ta opp til 6 mnd depositum selv om de færreste gjorde det. Kan ikke se at det er blitt endret, men muig jeg tar feil. Er nok mer vanlig med 2-3 måneder. Tar du 4 mnd depositum så siler du ut noen.

Reglene er fortsatt sånn, og jeg ville tatt akkurat det - 6 måneder - for å sile ut noen og for å sikre meg leie i utkastelsesperioden:

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Husleieloven §3,5

Skrevet

Jeg skal leie ut huset mitt. Og har funnet ut en god del om økonomi, skatt, forpliktesler osv.. Men jeg vil gjerne høre hva andre syns er viktig når det gjelder å leie ut.

Planen min er å leie ut og deretter selge huset om 5-6 år når markedet er bedre. (Ja jeg vet jeg må skatte)

Hvilke tips og erfaringer vil dere dele med meg ? Alt taes imot med en stor TAKK !

Hvorfor tror du boligmarkedet er bedre om 5-6 år?

Ser tre tegn til boligboble i Norge

Jeg vet ikke hvordan eiendomsmarkedet er om 5-6 år, men jeg ville vært forsiktig med å regne med at prisene vil være høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...