Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #1 Skrevet 23. mai 2010 Vi er et par som sitter igjen med en god del gjeld etter salg av leilighet. For øyeblikket så leier vi, men håper å kunne komme oss inn på boligmarkedet igjen så fort som mulig. Etter inntekt skal vi greie et lån på 2,5 mill, men skjønner jo at vi ikke får det når vi har gjeld. Nå vil hans familie stille som kausjonist for oss for at vi skal få lån, og vi har mulighet til å kjøpe en rekkehusleilighet for rundt 1 mill (kreves oppussing). vi har hele tiden tenkt at det er umulig for oss å få lån uansett siden vi sitter med gjeld fra før (ca 300 000), men lurer nå på om vi vil ha mulighet til å kjøpe allikevel siden det ikke er snakk om større beløp + at vi har kausjonist som har nedbetalt bolig. Noen som har en formening?
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2010 #2 Skrevet 24. mai 2010 Snakk med banken. De er de eneste som kan svare. Dersom dere er gode betalere (dvs at dere betaler deres regninger på forfall) og har god historikk på tidligere lån (aldri misligholdt) så er det dette som teller først og fremst. Den gjelden dere har vil gå til fradrag i hva dere kan totalt låne og så blir vel det her også 100 % finansiering noe som kan bli en utfordring. Likevel, dere har kausjonist, gå i banken og spør. Dere kan jo ikke få noe verre enn nei.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #3 Skrevet 24. mai 2010 Snakk med banken. De er de eneste som kan svare. Dersom dere er gode betalere (dvs at dere betaler deres regninger på forfall) og har god historikk på tidligere lån (aldri misligholdt) så er det dette som teller først og fremst. Den gjelden dere har vil gå til fradrag i hva dere kan totalt låne og så blir vel det her også 100 % finansiering noe som kan bli en utfordring. Likevel, dere har kausjonist, gå i banken og spør. Dere kan jo ikke få noe verre enn nei. Ja, vi har tenkt å snakke med banken. Ble bare veldig oppglødd her og nysgjerrig på hva jeg kan forvente meg. Betalingsevne ifht hva vi evt skulle søkt om, har vi jo. Og sikkerhet kan vi jo også stille, så derfor håper jeg jo og tror at det kan løse seg til tross for den gamle gjelda
Jinx82 Skrevet 24. mai 2010 #4 Skrevet 24. mai 2010 Vi er et par som sitter igjen med en god del gjeld etter salg av leilighet. For øyeblikket så leier vi, men håper å kunne komme oss inn på boligmarkedet igjen så fort som mulig. Etter inntekt skal vi greie et lån på 2,5 mill, men skjønner jo at vi ikke får det når vi har gjeld. Nå vil hans familie stille som kausjonist for oss for at vi skal få lån, og vi har mulighet til å kjøpe en rekkehusleilighet for rundt 1 mill (kreves oppussing). vi har hele tiden tenkt at det er umulig for oss å få lån uansett siden vi sitter med gjeld fra før (ca 300 000), men lurer nå på om vi vil ha mulighet til å kjøpe allikevel siden det ikke er snakk om større beløp + at vi har kausjonist som har nedbetalt bolig. Noen som har en formening? Om jeg forstår deg rett har dere i dag en gjeld på 300.000 kr, og du mener dere kan betjene et lån på 2,5 mill, da skulle jeg tro dere får lån på 2,2 mill? Skjønner ikke at gjeld skal ha noe å si ift å få nytt lån om beløpet totalt ikke blir for høyt til at dere klarer å betale avdragene?! Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #5 Skrevet 24. mai 2010 Om jeg forstår deg rett har dere i dag en gjeld på 300.000 kr, og du mener dere kan betjene et lån på 2,5 mill, da skulle jeg tro dere får lån på 2,2 mill? Skjønner ikke at gjeld skal ha noe å si ift å få nytt lån om beløpet totalt ikke blir for høyt til at dere klarer å betale avdragene?! Lykke til! Mange banker krever jo at man har litt egenkapital, i stedet så sitter jo vi med gjeld. Men jeg håper jo at en kausjonist holder i vårt tilfelle siden vi ikke tenker å spørre om så stort lån?
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #6 Skrevet 24. mai 2010 Hvis dere ikke får lån i vanlig bank er kanskje Husbanken et alternativ?
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #7 Skrevet 24. mai 2010 Hvis dere ikke får lån i vanlig bank er kanskje Husbanken et alternativ? ja, vi har tenkt på det også
Sessipn Skrevet 24. mai 2010 #8 Skrevet 24. mai 2010 Vi tok opp billån i fjor og da med det snakket vi med banken om hvordan det påvirket evt lån til huskjøp. Det vi fikk beskjed om var at så lenge vi betjente billånet, var det ikke noe problem med senere lån til hus. Så snakk med banken dere
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #9 Skrevet 25. mai 2010 Vi tok opp billån i fjor og da med det snakket vi med banken om hvordan det påvirket evt lån til huskjøp. Det vi fikk beskjed om var at så lenge vi betjente billånet, var det ikke noe problem med senere lån til hus. Så snakk med banken dere problemet vårt er jo at vi har gjeld, men ingen verdier..
Glitnir Skrevet 26. mai 2010 #10 Skrevet 26. mai 2010 problemet vårt er jo at vi har gjeld, men ingen verdier.. At dere har gjeld fra før er forsåvidt uproblematisk, sålenge dere kan betjene hele gjelden og denne ikke skal ha sikkerhet i ny bolig. Problemet er vel heller å få i alle fall de siste 10 %, som dere helst skulle hatt i egenkapital. Er det ikke mulig å få disse som et privat lån hos kausjonisten, eller eventuelt at han tar opp disse 10 % med sikkerhet i sin leilighet og låner videre til dere? Bedre for dere og tryggere for kausjonisten, som slipper å stille sikkerhet med hele sin bolig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #11 Skrevet 27. mai 2010 At dere har gjeld fra før er forsåvidt uproblematisk, sålenge dere kan betjene hele gjelden og denne ikke skal ha sikkerhet i ny bolig. Problemet er vel heller å få i alle fall de siste 10 %, som dere helst skulle hatt i egenkapital. Er det ikke mulig å få disse som et privat lån hos kausjonisten, eller eventuelt at han tar opp disse 10 % med sikkerhet i sin leilighet og låner videre til dere? Bedre for dere og tryggere for kausjonisten, som slipper å stille sikkerhet med hele sin bolig. Det har vi ikke tenkt på. Det vi trodde vi måtte var at kausjonisten stiller sikkerhet for gjelda + 10-20% av det leiligheta koster, og at vi da ville få gjelda bakt inn i huslånet. Men det er kanskje dumt å gjøre det? Vi vil jo bruke veldig lang tid på å betale ned gjelda når vi gjør det sånn...
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #12 Skrevet 28. mai 2010 Vi har et lån uten sikkerhet som skriver seg fra uvettig aksjehandel. Dette har vi forhandlet oss fram til en brukbar rente på (tror det for tiden er 6,5 pst effektiv rente.) Vi betaler jevnt og trutt ned på dette lånet, tror det per i dag er på ca 170 000. I tillegg har vi studielån begge to, sikkert 500 000 til sammen. Til tross for disse lånene har vi de siste årene fått lån til bolig nr 1, en dyrere bolig nr 2 (solgte bolig nr 1, trengte noe større), og refinansiering av lånet på bolig nr 2 pga bytte av bank og høyere takst på boligen. Hos to forskjellige banker har altså dette usikrede lånet ikke vært noe problem. Nå hører det med til historien at vi har noe egenkapital, og på det første lånet hadde vi også kausjonist. (Da vi tok opp lån til bolig første gang var aksjelånet sikkert på 100 000 mer enn det er nå.) Vi kunne jo valgt å bruke egenkapitalen på å kvitte oss med aksjelånet, men vi ønsket oss heller en egen bolig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #13 Skrevet 28. mai 2010 Vi har et lån uten sikkerhet som skriver seg fra uvettig aksjehandel. Dette har vi forhandlet oss fram til en brukbar rente på (tror det for tiden er 6,5 pst effektiv rente.) Vi betaler jevnt og trutt ned på dette lånet, tror det per i dag er på ca 170 000. I tillegg har vi studielån begge to, sikkert 500 000 til sammen. Til tross for disse lånene har vi de siste årene fått lån til bolig nr 1, en dyrere bolig nr 2 (solgte bolig nr 1, trengte noe større), og refinansiering av lånet på bolig nr 2 pga bytte av bank og høyere takst på boligen. Hos to forskjellige banker har altså dette usikrede lånet ikke vært noe problem. Nå hører det med til historien at vi har noe egenkapital, og på det første lånet hadde vi også kausjonist. (Da vi tok opp lån til bolig første gang var aksjelånet sikkert på 100 000 mer enn det er nå.) Vi kunne jo valgt å bruke egenkapitalen på å kvitte oss med aksjelånet, men vi ønsket oss heller en egen bolig. Det gir meg mytt håp )) Man tenker jo at løpet er kjørt når man ikke har egenkapital, og i allefall når man har gjeld i tillegg. Selv om betalingsevnen er der..
Ueland Skrevet 28. mai 2010 #14 Skrevet 28. mai 2010 Men nå er det krav til egenkapital da (-krav- om type 10%), noe det ikke var tidligere. Det kom vel for noen uker siden i et forsøk på å roe ned markedet/unngå en boble.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #15 Skrevet 28. mai 2010 Men nå er det krav til egenkapital da (-krav- om type 10%), noe det ikke var tidligere. Det kom vel for noen uker siden i et forsøk på å roe ned markedet/unngå en boble. Gjelder dette selv om du har sikkerhet i form av kausjonist også?
Ueland Skrevet 28. mai 2010 #16 Skrevet 28. mai 2010 Gjelder dette selv om du har sikkerhet i form av kausjonist også? Ja bankene får i all hovedsak ikke LOV å låne ut mer enn 90% av boligens verdi, med mindre de vil ha finanstilsynet på nakken. Hjelper ikke med kausjonister da.
La Luna Skrevet 28. mai 2010 #17 Skrevet 28. mai 2010 Ja bankene får i all hovedsak ikke LOV å låne ut mer enn 90% av boligens verdi, med mindre de vil ha finanstilsynet på nakken. Hjelper ikke med kausjonister da. Det her er jo bare tull. Hvis man har kausjonist i stedet for egenkapital kan bankene godta dette om de selv vil. Ikke alle banker gjør det, men er fortsatt endel som synes kausjonist er greit.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #18 Skrevet 29. mai 2010 Ja bankene får i all hovedsak ikke LOV å låne ut mer enn 90% av boligens verdi, med mindre de vil ha finanstilsynet på nakken. Hjelper ikke med kausjonister da. Snakket med min svigerinne, som jobber i bank, om dette. Hun sa at det var feil. Banker gjør som de vil, men mange vil ikke låne ut penger dersom du ikke har egenkapital. Dette gjelder først og fremst større banker, som ikke er like avhengig av å sanke kunder som mindre banker.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mai 2010 #19 Skrevet 29. mai 2010 Snakket med min svigerinne, som jobber i bank, om dette. Hun sa at det var feil. Banker gjør som de vil, men mange vil ikke låne ut penger dersom du ikke har egenkapital. Dette gjelder først og fremst større banker, som ikke er like avhengig av å sanke kunder som mindre banker. Forklar meg hvordan dette blir anderledes enn det Uealand skrev. Trådstarter: ALT er mulig hvis man har et godt forhold til sin bank. Gå og snakk med disse. Det har kommet nye retningslinjer for bankene med krav til øket sikkerhet denne våren og dette er noe jeg har hørt flere si har påvirket hva banken var villig til å låne dem. Jeg har selv hørt nøyaktig det samme direkte fra min bank. Det beste en kan gjøre er å snakke med banken. Lokalbanker er ofte mer interessert i å hjelpe sine lokalt boende kunder enn storbanker er, og man skal i allefall aldri gi opp før man har snakket med flere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #20 Skrevet 29. mai 2010 Forklar meg hvordan dette blir anderledes enn det Uealand skrev. Trådstarter: ALT er mulig hvis man har et godt forhold til sin bank. Gå og snakk med disse. Det har kommet nye retningslinjer for bankene med krav til øket sikkerhet denne våren og dette er noe jeg har hørt flere si har påvirket hva banken var villig til å låne dem. Jeg har selv hørt nøyaktig det samme direkte fra min bank. Det beste en kan gjøre er å snakke med banken. Lokalbanker er ofte mer interessert i å hjelpe sine lokalt boende kunder enn storbanker er, og man skal i allefall aldri gi opp før man har snakket med flere. Hun skriver at bankene ikke har lov, veldig stor forskjell spør du meg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå