Hapzen Skrevet 23. mai 2010 #1 Del Skrevet 23. mai 2010 Heisann, visste ikke om jeg klarte å skrive dette riktig sted, men jeg prøver. Jeg holder på med case til eksamen og har støtt på en oppgave jeg rett og slett ikke forstår. Tenkte kanskje noen der ute sitter med den nødvendige kunnskapen. Jeg tar denne eksamen om igjen og har derfor ingen klassekamerater jeg kan diskutere det med. Jeg holder på med en kontantstrøm over 4 år, så på slutten skal jeg føre inn driftskapital. Og i oppgaven står det: "Man anslår dette driftskapitalbehover til å være kr 800 000 ved oppstart, kr 1 200 000 etter ett år og deretter konstant" Jeg skjønner ikke hva som skjer videre i år 2-4. Jeg har prøvdt å skrive 1 200 000 de andre årene, men da får jeg HELT feil resultat. Er det noe jeg har misforstått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 23. mai 2010 #2 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Driftskapitalen vil jeg anta er det samme som arbeidskapital. Det du fører inn endring på -800 000 i år 0, deretter en endring på -400 000 i år 1, og 0 i år 2 og 3. I år fire må du frigjøre arbeidskapitalen ved å legge inn +1 200 000. AK skal kunne summeres til 0 når prosjektet er over i år 4. Jeg skriver med minus-fortegn fordi økning i arbeidskapitalen nødvendigvis er negativt for kontantstrømmen, om du skjønner... Endret 23. mai 2010 av aluminium Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hapzen Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 23. mai 2010 aaaaaah, nå skjønte jeg mye mer =D Tusen takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 23. mai 2010 #4 Del Skrevet 23. mai 2010 Arbeidskapital skal alltid føres med endring, ikke det faktiske beløpet. Veldig fort gjort å gjøre feil på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hapzen Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 23. mai 2010 ja, det ante jeg faktisk ikke, så hadde ikke du fortalt det så hadde jeg ikke visst det Fikk forresten riktig nåverdi nå, så det var helt rett det du skrev =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 24. mai 2010 #6 Del Skrevet 24. mai 2010 Godt å høre. Slet med det der selv tidligere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå