Gå til innhold

Er det noe jeg må gjøre på flyplassen i Oslo og Antalya?

Anbefalte innlegg

Gjest Nabojenta
Skrevet

Jeg reiser alene til Antalya flyplass fra Oslo den 20 juni. Er det noe spesielt jeg må gjøre etter jeg har gått igjennom den passasjen på Gardermoen der utenlandsdestinasjonene er?

Og når jeg reiser tilbake til Oslo fra Antalya den 4 juli, hvordan foregår det da?

Jeg reiser helt alene til en utenlandsk flyplass for første gang :s

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg reiser alene til Antalya flyplass fra Oslo den 20 juni. Er det noe spesielt jeg må gjøre etter jeg har gått igjennom den passasjen på Gardermoen der utenlandsdestinasjonene er?

Og når jeg reiser tilbake til Oslo fra Antalya den 4 juli, hvordan foregår det da?

Jeg reiser helt alene til en utenlandsk flyplass for første gang :s

I Oslo sjekker du inn.

Deretter kommer du i den taxfree sonen hvor du kan handle røyk, sprit, vin og parfyme mva fritt. Dvs. billigere enn hjemme. Sjekk først hvor mye du har lov å ha med tollfritt inn i Tyrkia.

Når du kommer frem til Antalaya må du hente bagasjen din og så må du gå gjennom tollen. Det betyr at du må velge om du skal gå på rødt eller grønt. Rødt betyr at du har noe å fortolle, grønt betyr at du ikke har. Les reglene for hva du kan ta med tollfritt på hjemmesidene til tollvesenet, og spør flyselskapet når det gjelder Tyrkia.

Hjem igjen gjør du akkurat det samme - sjekker inn - litt ettersom hvor "utviklet" flyplassen er må du levere bagasjen for seg selv og få den gjennomlyst - men her blir du geleidet av flyplassens ansatte. Så er du nok en gang i den tollfrie / taxfree sonen og kan shoppe (igjen vær nøye på hvor mye du kan ta med deg). Når du ankommer Gardermoen må du velge rød eller grønn sone og om du er EU borger eller ikke. Muligens det er noe spesielt hvis du kommer fra spesielle land (det husker jeg ikke akkurat nå).

Gjest SmallTalk
Skrevet

Ikke noe mer å huske på enn dersom du skulle reist noe annet sted. Antalya er rimelig lik Gardermoen i oppbygning, men jeg mener å huske at de scanner bagasjen din i det du går inn dørene. Dette for å sørge for at du får sjekket inn ting du ikke får lov til å ha med i håndbagasjen, fremfor at du må kaste de.

Skrevet

Du må jo også huske at du må kjøpe visum om du allerede ikke har skaffet dette. Visum koster 15 euro eller 20 dollar når du kommer ned til Tyrkia, det kjøpes på flyplassen der.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...