Gå til innhold

Familiebil/stasjonsvogn

Athene

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å kjøpe ny bil. Ønsker å kjøpe brukt, budsjett er opp til 500 000 avhengig av hva vi finner. Men er ikke veldig bilinteresserte så bruker kun det som må til for å få det vi trenger.

Vi ønsker en stasjonsvogntype, men ikke for lang. Ønsker god plassutnyttelse, mulighet for å løfte banevogn rett inn bak. Noe i retning av Volkswagen Touran hadde vært perfekt, men synes dette er en stygg bil. 2007 modell eller nyere.

Alle tips og erfaringer mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har såpass budsjett så hadde mitt førstevalg vært Mercedes E-klasse. Alt etter hvor "ny" bil du ønsker og hvor mye motor du ønsker er disse to ypperlige:

Lav km, minst motor.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22018771

Større motor, firehjulstrekk og litt lengre km-stand. Edit: Den der var visst håpløst mye dyrere, ingen anelse hvorfor den dukket opp...

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=19418264

Alternativ 280 CDI uten 4Matic:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22059470

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21814492

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MB E er litt lang da... Det er forøvrig også Volvo V70, som er mer sosialdemokratisk av seg :gjeiper:

Hva er problemet med lang bil?

Det nærmeste alternativet til Touran blir gjerne Opel Zafira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, så ikke lengdebegrensningen. Men jeg skjønner ikke helt hva som er problemet jeg heller. Det er da noe problem med en bil på 4,8 meter fremfor en Touran på 4,4-5, og kjørekomforten i skikkelige stasjonsvogner er jo i en helt annen klasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengdebegrensning går på at den vil bli brukt mye til bykjøring, og parkering i trange garasjeanlegg. Jeg ønsker derfor å holde meg unna de største stasjonsvognene, men trenger samtidig plassen med barn+dyr+mye langkjøring.

Mercedesen var nok ikke helt vår type bil, men takk for tips og linker.

Når det gjelder budsjettet trenger vi absolutt ikke å bruke hele. Vi er bare ute etter det som er mest optimalt for oss, uten at vi er opptatt av merke og status.

Opel Zafira var absolutt ikke så værst. Men er litt det samme problemet som vi har med Touranen, den er litt for "klossete" i formen. Men jeg har notert den på lista, absolutt verdt å ta en titt på.

Ellers tenker jeg litt på Toyota Avensis og Audi A4, men sistnevnte er jeg redd blir litt liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha plass er det enten ett av to, enten må du ha en stasjonsvogn på størrelse med MB E, Mondeo etc på ca 4,7-8 meter eller så må du ha en MPV-lignende sak alá Touran og Zafira.

A4, 9-3, Mercedes C, Focus osv. er begynt å bli store de også, men de er små når du skal inn med stasjonsvogn. Det å kjøre en av de store stasjonsvognene i byer er faktisk ikke noe særlig problem. Parkering i parkeringshus går veldig greit så lenge du klarer å bruke speil, og nyere biler av den typen har som regel parkeringssensorer som er til god hjelp også. Jeg ville tatt meg en tur og testet ut de litt større stasjonsvognene og sett om jeg kunne blitt komfortabel med størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mercedes er det jo bare rust problemer med! uansett hvor ny man kjøper..

Men jeg syns touran er fin da.. Touareg er fin.. Toyota urban cruiser er jo ganske morsom også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har ikke mer rustproblemer enn alle andre. Det var E-klasse fra 95 til 98/99 som var spesielt utsatt, noe Mercedes har dekket fullt og helt for dem som ønsker det. Jeg fatter ikke at folk har den oppfatning at Mercedes ruster noe ekstremt. Se bare på snittalderen på bilene i Norge, Mercedesene er de som blir eldst, uten tvil...

UrbanCruiser er vel alt for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har ikke mer rustproblemer enn alle andre. Det var E-klasse fra 95 til 98/99 som var spesielt utsatt, noe Mercedes har dekket fullt og helt for dem som ønsker det. Jeg fatter ikke at folk har den oppfatning at Mercedes ruster noe ekstremt. Se bare på snittalderen på bilene i Norge, Mercedesene er de som blir eldst, uten tvil...

UrbanCruiser er vel alt for liten.

Jo de har absolutt mer rustproblemer. Kjæresten min jobber på et lakkverksted som får mercedes jobbene i denne byen, og de har 200-300 i kø nesten konstant som venter på å bli lakkert, byttet dører på etc. Det gjelder til og med biler som er 1-2 år gamle. Panser må slipes ned til stålet fordi steinsprut blir til store 5-kroner med rust. Og dørene må byttes... Men helt klart bra biler UTRENOM karroseriet. Typen min hadde ingenting imot mercedes før han begynte å jobbe med det, men nå skal han aldri kjøpe det for å si det sånn.

Urbancruser er kanskje litt liten ja, har bare sett den på veien... Syns den var fiiin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...