Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #1 Skrevet 23. mai 2010 Seriøst, jeg får kommentarer om at du skal leve nøkternt som student når jeg sier at jeg vil ha minst 15-16 kvadratmeter for meg selv. Og det i fra folk som knapt klarer å få tingene sine inn på 150-200 kvadrat der de bor alene. Det skal da ikke være så vanskelig å skjønne at studenter vil ha nok plass til å faktisk ha besøk?
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2010 #2 Skrevet 23. mai 2010 Hvem er det som påstår dette da? Jeg synes det er trist at det så til de grader er utleiers marked at man betaler nesten det samme for å bo i kollektiv som man betaler for en egen leilighet litt mindre sentralt. Hva er da poenget?
Gjest strykebrett Skrevet 23. mai 2010 #3 Skrevet 23. mai 2010 Det er vel strengt tatt virkeligheten som påstår det. I alle fall i de store byene er det ikke mange kvadratene med aleneplass man får for de pengene en student har råd til å betale. Men de fleste studentkollektivene har jo fellearealer så det går an å ha besøk likevel da. Alternativene er jo å jobbe en del ekstra eller å bo usentralt. Hva man vil og hva som er realsitisk er ikke alltid det samme.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #4 Skrevet 23. mai 2010 Studenttilværelsen er midlertidig, og bolig er dyrt. Man må velge mellom god plass eller billig hybel, slik er det bare. Jeg klarte meg med et lite kott, og det gikk greit det. Naboene hadde stadig besøk og lagde mat på felleskjøkkenet, så helt umulig er det ikke Jeg trives også best med å ha eget bad, eget kjøkken og så videre, men som fattig student må man nesten bare innfinne seg med at det er trangt om plassen. Eller så får man ta en jobb så man kan betale for mer plass. Forresten er vi studenter i Norge ganske priviligerte. Studenthybler i Frankrike er av langt dårligere standard, men prisen er den samme.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #5 Skrevet 23. mai 2010 En ting er å ønske seg større plass, noe annet er om man har råd til det. Som student har man ganske nøktern økonomi hvis man ikke jobber mye ved siden av eller studerer et sted hvor det er billig å leie, og da synes jeg det er helt greit å ta til takke med 10-12 kvm. Jeg har bodd slik i mange år jeg, og hadde i hvert fall ikke giddet å betale 1000 kr mer for BARE 3-4 ekstra kvm, så synes det er greit at f eks samskipnadene bygger små hybler framfor at man måtte betalt enda mer. Dersom man har eget bad og evt kjøkkenkrok synes jeg det er mer verdt å betale for. Ofte lar det seg også gjøre å jobbe ekstra og finne noen som leier ut litt større til en overkommelig pris.
Fortunatus Skrevet 23. mai 2010 #6 Skrevet 23. mai 2010 Du får studerere i en mindre by. Tror Mo I rana f.eks har 50 kvm leilighet for rundt 5000 i mnden
thirteen Skrevet 23. mai 2010 #7 Skrevet 23. mai 2010 Skal du studere i Tromsø er det faktisk ikke uoverkommelig med mellom 20-50 kvm til en billig penge. Men da må du ha flaks, og søke tidlig. Studentskipnaden har bl.a noen boliger på rundt 40kvm til under 5000 i mnd. Da er alt inkludert. Men du får da også en hybel til 2500 så...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå