Gå til innhold

Endre etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å skifte etternavn når jeg gifter meg. Tenkte da og ta mitt navn som mellomnavn. ELler så er jeg litt usikker på om jeg skal ta en bindestrek i mellom.

Det jeg lurer på er om jeg tar mitt etternavn som mellomnavn vil det da være det samme som om noen heter Ida Johanne? For eksempel i passet. Da står det navn og etternavn. Vil mitt fornavn og mellomnavn stå under navn da eller vil mellomnavnet stå sammen med etternavnet?

Litt rart spørsmål egentlig, men har alltid lurt så på det:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er sånn at man egentlig bare kan ha ett fornavn, slik at mellomnavn er en del av etternavnet, uansett om det egentlig er en del av fornavnet, som f.eks. Johanne i Ida Johanne.

Skrevet

aha! Jeg har ingen anelse siden jeg alltid bare har hatt fornavn og etternavn. Men sjekket i passet til min mor. I hennes pass står det(eks) Ida Johanne på navn også Olsen på etternavn. Så lurer egentlig bare på om det mitt gamle etternavn da kommer til å stå sammen med fornavne i passet eller om jeg kan velge å sette det sammen med etternavnet selv om det ikke har bindestrek:P hehe

Skrevet

ok..da skjønner jeg;) Vil helst ha det som et etternavn, men men, da blir det mellomnavn, har ikke så lyst på den bindestreken.

Skrevet

Det er motsatt av det Kirby skriver, altså at man kan ha mange fornavn men bare ett etternavn. Så hvis det ikke er bindestrek vil "mellometternavnet" bli en del av fornavnet (http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html )

Aha, var litt usikker, takk!

Skrevet

Jeg skal ha mitt nåværende etternavn som mellomnavn =)

Skrevet

Vi skal binde sammen navnene med bindestrek, slik at begge får navnet etternavnet xxx-xxx :)

Skrevet

jeg har to etternavn fra før, og det første står som mellomnavn.. Så når vi gifter oss så skal jeg beholde det første og bytte ut det sisste med mannen min sitt da jeg virkelig vil beholde mor sitt navn men føler ikke for og beholde far sitt =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...