Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1.juni i fjor begynte jeg i ny jobb. Dette var et et års engasjement. Jeg har fått beskjed om at de kommer til å videreføre engasjementet mitt, med hvertfall en måned. Jeg har fått lønn på "forskudd" slik at lønna jeg fikk i mai skal være den siste lønna jeg får.

Jeg har tjent i overkant av 200 000 siden jeg startet i jobben. Men har ikke tjent opp nok til å ta ut "full" ferie.

Hvordan kommer det til å bli med mine feriepenger? Noen som vet? jeg har hørt at dersom feriepengene du får utbetalt er mindre enn lønna di, skal du ha utbetalt vanlig lønn. Jeg har ikke tenkt å ta ut mer ferie enn det jeg har opptjent. Har dette noe å si? Og har det noe å si at mitt engasjement er ferdig 1.juni, men at jeg får videreført engasjementet mitt?

Er det noe jeg må vite om? Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg kommer til å få utbetalt i juni. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke har opparbeidet til full ferie vil du få feriepenger som 10,2% av brutto lønn. Si at du har 200' i brutto lønn, da kommer 20 400 som feriepenger. Hadde du hatt full ferie opparbeidet ville du fått 12%, om jeg ikke husker heelt feil...

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Dersom du ikke har opparbeidet til full ferie vil du få feriepenger som 10,2% av brutto lønn. Si at du har 200' i brutto lønn, da kommer 20 400 som feriepenger. Hadde du hatt full ferie opparbeidet ville du fått 12%, om jeg ikke husker heelt feil...

Nei nei nei nei. Huff.

10,2 % feriepenger er for de som ikke har tariffestet 5. ferieuke.

12 % feriepenger er for de som har tarifffestet 5. ferieuke.

Man tjener opp ferieTID og feriePENGER året før ferieåret.

Trådstarter skal ha utbetalt 10,2 eller 12 % feriepenger av det hun tjente i fjor. Jeg har aldri før hørt at man kan velge mellom lønn eller feriepenger dersom feriepenger er mindre enn lønn.

Den måneden feriepengene betales ut gjelder følgende formel:

+ Brutto månedslønn

- Ferietid

+ Opptjente feriepenger av fjorårets lønn

= Utbetalt

Ferietid: Man må ikke ta ut fulle 4 uker +1 dag eller 5 uker dersom man avtaler dette med arbeidsgiver. Ferietiden regnes i virkedager * dagslønn (dagslønn = månedslønn/26 fordi ferieloven regner lørdager som virkedager)

Opptjente feriepenger av fjorårets lønn: Dette blir da til og med desember 2009.

Siden trådstarter skal slutte kan vedkommende også kreve å få utbetalt feriepengene for 2010 (altså opptjente feriepenger fra januar til siste måned i jobb). Disse trekkes det da skatt av fordi de utbetales innenfor feriepengeopptjeningsåret.

Det går an å søke på ferie og feriepenger - det er nye slike tråder hvert år der dette blir forklart inngående.

Endret av Blondie65
Skrevet

Aah, stemmer. Det er begynt å bli lenge siden jeg drev med slikt nå...

Skrevet

Man tjener opp ferieTID og feriePENGER året før ferieåret.

Nei, du tjener ikke opp ferietid året før. Ferietiden har alle arbeidstakere krav på, uansett når du begynte å jobbe.

Ferietid: Man må ikke ta ut fulle 4 uker +1 dag eller 5 uker dersom man avtaler dette med arbeidsgiver.

Jo, man MÅ ta ut full ferie, og arbeidsgiver er forpliktet til å sørge for at dette skjer, jf. ferieloven § 5 nr. 1. Det er ikke anledning til å utbetale denne istedenfor. Dog kan to uker (eventuelt tre uker ved 5 uker ferie, avhengig av hva din avtale sier), overføres til neste år, etter enighet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Den eneste gangen man ikke ta ut full ferie, er dersom (som i trådstarters tilfelle) det ikke er opparbeidet nok feriepenger til å dekke lønnsbortfallet under feriefraværet, jf. ferieloven § 5 nr. 5.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, du tjener ikke opp ferietid året før. Ferietiden har alle arbeidstakere krav på, uansett når du begynte å jobbe.

Det var noe upresist av meg. Jeg beklager.

Jo, man MÅ ta ut full ferie, og arbeidsgiver er forpliktet til å sørge for at dette skjer, jf. ferieloven § 5 nr. 1. Det er ikke anledning til å utbetale denne istedenfor. Dog kan to uker (eventuelt tre uker ved 5 uker ferie, avhengig av hva din avtale sier), overføres til neste år, etter enighet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Den eneste gangen man ikke ta ut full ferie, er dersom (som i trådstarters tilfelle) det ikke er opparbeidet nok feriepenger til å dekke lønnsbortfallet under feriefraværet, jf. ferieloven § 5 nr. 5.

Det siste er også helt riktig og jeg var igjen upresis. Dette er forøvrig en endring som nylig har trådt i kraft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...