Teriyaki Skrevet 23. mai 2010 #1 Skrevet 23. mai 2010 (endret) Heihei! Jeg har lenge trent styrketrening sammen med kondinasjonstrening, og da blant annet lår. Gjør ikke så mye utfall, men tar en del beinpress, både den med beina nesten opp i været, og der hvor beina er ca. 90 grader. Bruker som regel å ta 80 kg (veier 67) på vekten ca. 3x8-9 rep. På det beinpresset hvor man ligger 90 grader med beina, så klarer jeg mer, men jeg gjør ikke det pga. knærne. Så til poenget: Jeg har i senere tid lagt merke til at når det kommer til moderat styrke, men da også i god hastighet er blitt vanskelig for meg. Da snakker jeg spesielt f.eks under sex og jeg skal ri han fort. Jeg klarer det ikke på langt nær så lenge lenger som jeg gjorde før, til tross for at både kondis og styrke er mye bedre enn for kanskje to år siden. Er det mulig at styrketreningen har gjort at musklene har "omstilt" seg til å fungere best til tunge, men rolige øvelser kontra litt lettere, men raske? Jeg får fort melkesyre i lårene, før tok det lang tid før jeg fikk det. Hvis dette er mulig, hvordan kan jeg få det tilbake? Må jeg slutte helt med styrketrening på lår, eller må jeg bare legge om treningsmetoden. F.eks. hvis jeg heller tar 50-60 kg på vekten og satser på 3x15? Vil dette gradvis gjøre at musklene klarer å holde koken lenger? Vil jo helst ikke slutte med styrketreningen, for jeg liker å ha "harde" lår, i tillegg er beinpress den eneste styrketreningen for rompe jeg får, bortsett fra kondisjonstreningen da hvor jeg f.eks. har en del oppoverbakker på joggeruten og sånt. Håper noen vet. Endret 23. mai 2010 av Teriyaki
Supraspinatus Skrevet 24. mai 2010 #2 Skrevet 24. mai 2010 Heihei! Jeg har lenge trent styrketrening sammen med kondinasjonstrening, og da blant annet lår. Gjør ikke så mye utfall, men tar en del beinpress, både den med beina nesten opp i været, og der hvor beina er ca. 90 grader. Bruker som regel å ta 80 kg (veier 67) på vekten ca. 3x8-9 rep. På det beinpresset hvor man ligger 90 grader med beina, så klarer jeg mer, men jeg gjør ikke det pga. knærne. Så til poenget: Jeg har i senere tid lagt merke til at når det kommer til moderat styrke, men da også i god hastighet er blitt vanskelig for meg. Da snakker jeg spesielt f.eks under sex og jeg skal ri han fort. Jeg klarer det ikke på langt nær så lenge lenger som jeg gjorde før, til tross for at både kondis og styrke er mye bedre enn for kanskje to år siden. Er det mulig at styrketreningen har gjort at musklene har "omstilt" seg til å fungere best til tunge, men rolige øvelser kontra litt lettere, men raske? Jeg får fort melkesyre i lårene, før tok det lang tid før jeg fikk det. Hvis dette er mulig, hvordan kan jeg få det tilbake? Må jeg slutte helt med styrketrening på lår, eller må jeg bare legge om treningsmetoden. F.eks. hvis jeg heller tar 50-60 kg på vekten og satser på 3x15? Vil dette gradvis gjøre at musklene klarer å holde koken lenger? Vil jo helst ikke slutte med styrketreningen, for jeg liker å ha "harde" lår, i tillegg er beinpress den eneste styrketreningen for rompe jeg får, bortsett fra kondisjonstreningen da hvor jeg f.eks. har en del oppoverbakker på joggeruten og sånt. Håper noen vet. Hvis det er hastigheten som er problemet: Tung styrketrening er bra for eksplosivitet. En metode for eksplosivitet: Når du presser ut beina i beinpressen så presser du dem frem så raskt du klarer, som om du tar sats for å hoppe. Når du skal senke vekten igjen mot deg, så tar du det sakte. Over feks 4 sekunder. Så neste rep: Full pinne ut, senke sakte osv. Hvis det er utholdenheten som er problemet: Vi har forskjellige muskelfibre. Et eksplosivt, et utholdende og en blanding. Man leser ofte at høyt repitisjonsantall med mindre vekter stimulerer til utvikling av utholdende muskelfibre. Hvis du får melkesyre når du bedriver aktiviteter du ønsker å kunne gjøre lengre, så kan du trene på å forflytte den terskelen hvor muskelen ikke får nok oksygen og starter å skille ut melkesyre. Mange mener lang-intervalltrening er best til dette. Det kan du gjøre på sykkel eller ved løping. Søk litt på google, så finner du bra treningsprogrammer på lang-intervall.
Teriyaki Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2010 Heihei og takk for svar! Ja det er nok utholdenhetsdelen som er problemet. Jeg både spinner, sykler og jogger, så den er jo grei. Men skal legge om styrketreningen litt slik at det går mer på de andre musklene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå