Gå til innhold

Din aldersgrense for å stå hvit brud i kirken

Din aldersgrense for å stå hvit brud i kirken  

49 stemmer

1. 1. Din aldersgrense for å stå hvit brud i kirken

• 25 år
      8
    • 30 år
      5
    • 35 år
      13
    • 40 år
      4
    • 50 år
      1
    • Har ingen aldersgrense for dette
      58

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få formulert dette for at det skal bli riktig, men jeg prøver.

Jeg mener selvfølgelig at alle kvinner som vil gifte seg skal gjøre det og på den måten de selv ønsker. :D Likevel har jeg når det gjelder meg selv en slags aldersgrense for når det er greit og ikke greit å gifte seg i hvit, "brudete" brudekjole og ha digert kirkebryllup. Jeg ønsker i utgangspunktet å gifte meg i kirken, ha stort selskap og ha tradisjonell hvit brudekjole og dette aller helst før jeg fyller 30. Jeg kan strekke meg til 35 års alderen, muligens til 40, men etter dette er det helt uaktuelt at jeg står hvit brud i kirken. Hvis jeg gifter meg etter dette, blir det borgelig vielse og ikke i typisk brudekjole. (Jeg kan gjerne ha på meg noe hvitt, men da en annen type kjole eller drakt.) Jeg synes dette med kirkebryllup og brudekjole er mer for de unge og synes det blir litt patetisk og krampeaktig etter enn viss alder. :oops: (Håper ikke jeg støter noen nå, som sagt er det opp til enhver hva man vil gjøre!)

Så hvor går din aldersgrense? Jeg krysset under tvil av for 40 år, det sto mellom det og 35.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Har egentlig ingen aldersgrense for dette. Eneste er vel at hvis du har vært gift før med kirkebryllup og hele pakka, så synes jeg personlig det passer seg greit å tone det ned litt.

Men selvfølgelig ser jeg ikke ned på de som velger kirkebryllup også som nr, 2 og kanskje 3 gang.

Men for mitt vedkommede hadde det ikke vært aktuelt.

Sånn ved førstegangs bryllup så synes jeg det ikke har så mye å si hvor gammel du er, så lenge du elsker den du skal gifte deg med og du ønsker et slikt bryllup.

Jeg giftet meg hos sorenskriver, og hvis jeg skulle ha giftet meg en gang senere hadde jeg valgt dette igjen.

Hadde jeg giftet meg i godt voksen alder hadde jeg kanskje vurdert noe annet en hvit brudekjole også.

Men hver sin smak!! :D

Skrevet

35... når det gjelder meg selv tror jeg. Men har sett en rørende brud i full stas på ca 50. Litt rart, men allikevel vakkert.

Når det gjelder kirken, så er det jo faktisk noen som velger å gifte seg der pga religion.... Jeg ville aldri giftet meg borgerlig. Heller kutte ned på antall gjester, dra til en sjømannskirke el.

Skrevet

Jeg syntes ikke det er noen aldersgrense for å kunne stå hvit brud.

Skrevet

For meg er det heller ikke noen aldersgrense. Senest i sommer så jeg en hvit brud i 40-årene, og det var hverken patetisk eller krampaktig :wink: Tvert i mot var det vakkert og verdig. (Nå snakker ikke jeg heller om å ha på seg enorme bløtkakekjoler i kritthvitt stoff og flere lag rytsjer, etc.). Hvis rammene rundt er gjennomtenkte, er det mye som går an.

For min del blir ikke noe kirkebryllup aktuelt uansett, da jeg ikke er medlem av statskirka. Men jeg ser for meg å gifte meg en gang i en lys, vakker kjole et eller annet sted med en vakker ramme rundt uansett hvor "gammel" jeg er når den tid kommer. (Foreløpig er jeg innenfor rammene av det "akseptable").

Jeg så at noen har svart at 25 år (!!!!) og 30 år (!!!) er grensen. Jeg er nyskjerrig på hva som får dere til å mene dette. :o

Skrevet

Det er vel opp til den enkelte å vite om en er en hvit brud, eller om en skal forholde seg til realitetene og velge en annen type kjole, og en annen type bryllup....

Hvit brud symboliserer uskyld og renhet. Om man skulle følge dette, er det vel kanskje ikke så mange som kunne stille opp i samsvar med sin kjole. (inkludert meg selv....)

Skrevet

Jeg krysset av for ingen aldersgrense. Hvis man gifter seg for første gang synes jeg man kan ha hvit brudekjole uansett hvor gammel man er.

I disse dager er det jo mange som venter i det lengste med å gifte seg. Er f.eks en her inne som har vært samboer i nesten 20 år! Allikevel ser jeg ikke noe galt i å gifte seg i hvit brudekjole. De færreste av oss er jo jomfruer på bryllupsnatta...

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er vel opp til den enkelte å vite om en er en hvit brud, eller om en skal forholde seg til realitetene og velge en annen type kjole, og en annen type bryllup....

Ingen som har hevdet noe annet heller.

Sånne innlegg som dette irriterer meg! Les nøe, så ser du hva som egentlig står!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville ikke satt en slik grense. Det er jo slik at de færreste er jomfuer før bryllupet. Hadde det kun vært jomfruer som kunne bli gift i hvitt hadde det ikke vært mange hvite kjoler å se.

Jeg synes også det vil være galt å sette en grense for kirkebryllup. Kanskje om det var 3 eller 4de ekteskap(kom an på situasjonen). Det blir feil synes jeg å sette en grense med alder på dette.

Et kirkebryllup trenger ikke være noe overdådige greier. Mora til ei venninne giftet seg i en rød selskapskjole i kirken uten pynt og stas.

Det er også mulig å få enkel vielse på et prestekontor. For mange er det kortere å reise enn å reise til en sorenskriver. (dersom en ønsker kirkelig medvirkning da).

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan jeg kommer til å se på dette når jeg er 60, men har jeg lyst til å stå hvit brud i kirken da, så skal jeg jammen meg gjøre det.

Forøvrig synes jeg det er synd at statskirken ikke vier homofile. Det er èn av flere grunner til at jeg pr i dag ikke ønsker kirkelig vielse.

• Liker 1
Skrevet

Har ingen mening om alder her, men reagerer på dem som mener at kirkebryllup ikke passer over en viss alder. Synes det vitner om liten innsikt i/respekt for de som velger å gifte seg i kirken fordi at nettopp kirken og dens innhold betyr noe for dem. I motsetning til de som synes det er det stiligste stedet å gjøre det og egentlig ikke har noe forhold til den guden de står der og lover noe foran.

Leser for så vidt innlegget ditt som at det er den store feiringen du sikter til, ikke det religiøse aspektet. Muligens er det nettopp derfor jeg reagerer, fordi at du synes å vurdere kirken kun som et rom, men ikke vurderer innholdet i sermonien. Men det er strengt tatt en annen diskusjon. Til det opprinnelige spørsmålet: Jeg kunne ikke tenke meg å sette en grense her, verken ved alder eller antall ekteskap. Hvis noen mener at inngåelsen av ekteskapet er noe de ønsker å markere på denne måten, så er det deres sak.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noen grense for hvor gammel man kan være når man står hvit brud i kirken. Jeg synes også at man må få lov til å være hvit brud i kirken hvis man skal gifte seg for andre gang.

Gjest Anonymous
Skrevet

!) For meg har kirkebryllup/ borgerlig vielse med religiøs overbevisning å gjøre. Jeg er ikke kristen, og det byr meg i mot å stå foran en prest og love evig troskap i Guds åsyn. Jeg har nemlig all respekt for de kristne og deres gudshus - så for meg ville det blitt som å banne i kirka. (Jeg er heller ikke konfirmert eller døpt)

2) Dersom man er førstegangsbrud - uansett alder - syns jeg det er like riktig å gifte seg i kirken som hvor som helst ellers. Bare fordi man er over 30, kan jeg ikke forstå at det skal være grunn til å feire med mindre pomp og prakt. Dersom man står brud for n'te gang står saken litt annerledes for meg.

3) Hvit "brudete" kjole. Hvis det er betydningen med hvit = jomfru du tenker på, er vel dèt noe man har begynt å se bort fra for lenge siden. Jeg skal ha hvit kjole fordi mannen min vil det. Siden han ikke får kirkebryllup, vil jeg gjerne gi han alt han måtte ønske ellers. (han er heller ikke kristen).

La Flaca :wink:

Skrevet
!) For meg har kirkebryllup/ borgerlig vielse med religiøs overbevisning å gjøre. Jeg er ikke kristen, og det byr meg i mot å stå foran en prest og love evig troskap i Guds åsyn. Jeg har nemlig all respekt for de kristne og deres gudshus - så for meg ville det blitt som å banne i kirka. (Jeg er heller ikke konfirmert eller døpt)

2) Dersom man er førstegangsbrud - uansett alder - syns jeg det er like riktig å gifte seg i kirken som hvor som helst ellers. Bare fordi man er over 30, kan jeg ikke forstå at det skal være grunn til å feire med mindre pomp og prakt. Dersom man står brud for n'te gang står saken litt annerledes for meg.

3) Hvit "brudete" kjole. Hvis det er betydningen med hvit = jomfru du tenker på, er vel dèt noe man har begynt å se bort fra for lenge siden. Jeg skal ha hvit kjole fordi mannen min vil det. Siden han ikke får kirkebryllup, vil jeg gjerne gi han alt han måtte ønske ellers. (han er heller ikke kristen).

La Flaca :wink:

Takk skal du ha, ble frustrert over at ingen nevnte religion, helt til jeg kom ned til det nederste innlegget og så hva du skrev! Kan love deg at et borgelig bryllup ikke på noen som helst måte trenger å stå tilbake for et kirkebryllup. Du sier at mannen din "ikke får" kirkebryllup, men jeg kan love deg at det ikke er noe å gå glipp av! Heldigvis har flere blitt oppmerksomme på at valget prest/byfogd handler om noe mere enn størrelsen på bryllupet, og dermed får du mange steder anledning til å gjøre bryllupet stort og pompøst om du ønsker det, og lite kjappt unnagjort om du ønsker det.

Skrevet

Enig med dem som sier at hvit brudekjole har ingen aldersgrense, men tror faktisk jeg hadde stusset litt hvis en skilt 50-åring har på seg hvit brudekjole i sitt andre bryllup.

Skrevet
Enig med dem som sier at hvit brudekjole har ingen aldersgrense, men tror faktisk jeg hadde stusset litt hvis en skilt 50-åring har på seg hvit brudekjole i sitt andre bryllup.

...hvilket hun jeg skrev om hadde...

Synes forøvrig det er mange politisk korrekte folk her inne. Ikke alle er like korrekte når det gjelder farge på servietter og om man skal ha brudepike eller ei...

Skrevet

Synes ikke det bør "settes" en aldersgrense på dette. Hvorfor skulle vi det ?

Synes dog det blir litt "feil" å gifte seg for 3 gang eller mer, i det hele tatt. Jeg skjønner at det går an å "ta feil" en gang. Og at man vil prøve på nytt med en annen partner. Men går det skeis og, så ville jeg synes at det ble litt drøyt å prøve nok en gang.

Alderen har for meg ingenting å si. Hvor mange bruder på 50 år tror dere har hvit "bløtkakekjole" og tilhørende accesoirer ? Tror de fleste kler seg litt etter hva som passer dem og etter alder. Jeg hadde nok ikke valgt det samme hvis jeg skulle giftet meg nå, som hvis jeg skulle giftet meg som 50-åring.

Men uansett - folk må gjøre hva de vil for min del :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvit brud symboliserer uskyld og renhet.

nei, det gjør det ikke.. den hvilte fargen og stilen med slør osv er kun en motesak fra en tid (husker ikke helt.. ca 1920?) og har ingenting med uskyld og renhet år gjøre (selv om det er blitt en populær myte)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...