Gå til innhold

Hindre lys i å komme inn på soverom

Anbefalte innlegg

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Hei.

Trenger hjelp til å hindre at lys kommer inn i leiligheten min om natta. Slik ser det ut nå:

DSC01176.jpg

Likevel så kommer det sol inn, hva mer kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaffe en bredere og lengre rullgardin?

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Nei nei nei - glem solfilm.

DU kjøper en blendingsrullegardin fra IKEA. Denne må være stor nok til å monteres slik at den dekker også listene på vinduet slik at det ikke lekker lys inn. Jeg har en slik og det blir totalt mørkt når den er trukket helt ned.

Den må da også moterens slik at den henger i "fritt fall" - uten at den blir stående ut på siden av kroker eller snortrekket.

For å hindre lekkasje ytterligere kan du ha sidegardiner, også disse i blendesikkret stoff (se også her på IKEA). Disse forsikrer sidene mot lyslekkasje, hvis det er umulig å henge rullegardinen flatt.

Endret av Blondie65
Skrevet

Du får kjøpt lystette rullegardiner i flere bredder og lengder på Ikea. Har slike i alle soverom selv, enten i svart eller hvitt. Kan anbefales.

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Gardiner? Sotefilm? Rullegardin?

Skrevet

Vi pleier å stappe endene på rullegardinen inn mot vinduet sånn at det blir helt tett der:p men det blir jo veldig varmt da, så jeg ville nok heller anbefale en større rullegardin som det er skrevet over :P

Skrevet

Jeg digger Ikea og pleier nesten aldri klage på noe jeg har kjøpt der, men Tupplur rullegardin har dessverre veldig dårlig kvalitet :(. De blir lett buklete og det går også lett hull i dem (!). Vi har hatt flere, og alle har vært like dårlige. De duger til lystetting, men de ser ikke spesielt bra ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt et tynt, sort stoff som er helt lystett. Kjøpte det på en vanlig tekstilbutikk, husker ikke hva de kaller stoffet. Det er i allefall helt lystett, og det rakner ikke når man klipper det til i rett størrelse. Så har jeg enkelt og greit satt en liten spiker/bildestift i hvert av de øvre hjørnene på vinduet, laget et lite hull i tilsvarende hjørner på stoffstykket og hengt opp. Funker helt genialt, bedre enn rullegardiner for min del. Rommet blir mørkt som på vinteren. Stoffet blir hengende fint inntil vinduskarmene, så lys slipper ikke gjennom. Billig løsning, samtidig som det passer bra når man leier og ikke har lov å skru opp rullegardiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...