Gjest Iah Skrevet 23. mai 2010 #1 Skrevet 23. mai 2010 Jeg synes det virker som om ungdomsbegrepet strekkes lenger og lenger. Hvor lenge mener du at man kan kalles ungdom? Når slutter man å være ungdom og blir regnet som fullverdig voksen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #2 Skrevet 23. mai 2010 Når man er 20 synes jeg man bør kunne stilles krav til som en voksen.
sophiaM Skrevet 23. mai 2010 #3 Skrevet 23. mai 2010 rundt 20-25 år, da begynner man å bli voksen.. selvom mange fortsatt oppfører seg som ungdommer da
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #4 Skrevet 23. mai 2010 Jeg synes derimot begrepet tynnes ut, og at mange tilstreber voksenlivet for tidlig. All den tid folk er forskjellige, er det fåfengt å definere et fasttømret generelt skjema for de ulike livsfasene.
Gjest Marlo Skrevet 23. mai 2010 #5 Skrevet 23. mai 2010 Ungdom er det samme som tenåring, iallefall syns jeg det. Og tenåring er det jo fra de er 13 til de er 19. Når man er 20 burde man kalles for voksen.
Cata Skrevet 23. mai 2010 #6 Skrevet 23. mai 2010 Tja, i mine øyne slutter man å være ungdom når man har fullført utdanningen og blitt klar for permanent jobb. Skal jeg tallfeste det (noe som er vanskelig siden utdanning kan være så ymse) så blir det vel ved ca. 22-23 års alder.
Gjest Iah Skrevet 23. mai 2010 #7 Skrevet 23. mai 2010 Tja, i mine øyne slutter man å være ungdom når man har fullført utdanningen og blitt klar for permanent jobb. Da skjønner jeg at jeg fremdeles har noen år som ungdom igjen, selv om jeg er over alderen du nevnte. :gjeiper:
Gjest Syringa_Lilac Skrevet 23. mai 2010 #8 Skrevet 23. mai 2010 Når man er 20 synes jeg man bør kunne stilles krav til som en voksen. Signerer.
Gjest Sandbekken Skrevet 23. mai 2010 #9 Skrevet 23. mai 2010 Mennesker er forskjellige og modnes i forskjellig tempo. Jeg mener man selv ser når man har tråkket over barriæren og blitt voksen, det er ikke noe samfunnet burde sette en normal på. Hvorfor sette alt inn i båser? Tenk på før i tiden hvor man ikke hadde begrepet ungdom en gang! Når man var konfirmert var man voksen og måtte ut i arbeidslivet for å være med å forsørge familien. I dag er det ikke slike normer, så man har mulighet til å være barn/tenåring mye lengre.
Gjest Iah Skrevet 23. mai 2010 #10 Skrevet 23. mai 2010 Når man er 20 synes jeg man bør kunne stilles krav til som en voksen. Dette er jeg enig i, men det er i grunn ikke dette jeg spør om. Jeg har bodd for meg selv og forsørget meg selv helt siden jeg var ferdig med VGS. I dag er jeg i midten av 20-årene, bor på hybel og studerer. Jeg jobber, studerer, lager meg middag selv, betaler regninger og forsørger meg selv på alle måter, men allikevel opplever jeg at jeg blir kalt ungdom. Jeg synes egentlig det er merkelig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #11 Skrevet 23. mai 2010 I følge loven er man voksen når man er myndig, 18 år. Når man er 20, er man helt klart voksen. Jeg forholder meg til den defisjonen.
Kråkesaks Skrevet 23. mai 2010 #12 Skrevet 23. mai 2010 Dette er jeg enig i, men det er i grunn ikke dette jeg spør om. Jeg har bodd for meg selv og forsørget meg selv helt siden jeg var ferdig med VGS. I dag er jeg i midten av 20-årene, bor på hybel og studerer. Jeg jobber, studerer, lager meg middag selv, betaler regninger og forsørger meg selv på alle måter, men allikevel opplever jeg at jeg blir kalt ungdom. Jeg synes egentlig det er merkelig. Da er spørsmålet; hvem kaller deg ungdom? Eldre mennesker (70+) kaller gjerne alle under 50 for ungdom. aldersmessig så er man ungdom når man er i tenårene, men modenhetsmessig så er det en del som mener man må være klare for å stifte familie, få seg jobb etc.
Gjest Iah Skrevet 23. mai 2010 #13 Skrevet 23. mai 2010 Da er spørsmålet; hvem kaller deg ungdom? Eldre mennesker (70+) kaller gjerne alle under 50 for ungdom. Det er mennesker fra 40 og oppover.
Cata Skrevet 23. mai 2010 #14 Skrevet 23. mai 2010 Da skjønner jeg at jeg fremdeles har noen år som ungdom igjen, selv om jeg er over alderen du nevnte. :gjeiper: Evig ung da . I følge loven er man voksen når man er myndig, 18 år. Når man er 20, er man helt klart voksen. Jeg forholder meg til den defisjonen. Ja, jeg er egentlig enig med deg, selv om jeg nå motsier meg selv og det jeg sa i mitt foregående innlegg. Vi har en "offentlig" definisjon av overgangen mellom ungdom og voksen, så strengt tatt er det vel den vi burde forholde oss til.
Kråkesaks Skrevet 23. mai 2010 #15 Skrevet 23. mai 2010 Det er mennesker fra 40 og oppover. Da sier de nok det fordi du er (mye?) yngre enn dem.
Kråkesaks Skrevet 23. mai 2010 #16 Skrevet 23. mai 2010 Folk i begynnelsen av 20-årene ser jeg på som unge voksne.
Strange Doll Skrevet 23. mai 2010 #17 Skrevet 23. mai 2010 jeg tenker at man er ungdom frem til man er rundt 19 - 20.. Etter det er man ung voksen:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #18 Skrevet 23. mai 2010 Dette er jeg enig i, men det er i grunn ikke dette jeg spør om. Jeg har bodd for meg selv og forsørget meg selv helt siden jeg var ferdig med VGS. I dag er jeg i midten av 20-årene, bor på hybel og studerer. Jeg jobber, studerer, lager meg middag selv, betaler regninger og forsørger meg selv på alle måter, men allikevel opplever jeg at jeg blir kalt ungdom. Jeg synes egentlig det er merkelig. Jeg kan si slikt, men jeg mener ikke med det at du ikke er voksen. (Jeg er den som mener man er voksen når man er myndig) Når en person i begynnelsen av 20-årene snakker om bekymringer rundt å stifte familie/få barn, kan jeg si "det behøver du ikke å bekymre deg over ennå, du er da bare ungdommen fremdeles"... og mener da at du har god tid. Uttrykket "bare ungdommen" blir da et billedlig uttrykk, ikke bokstavlig. Og jeg har passert 40, og opplever at mennesker i 70-årene kaller meg "bare ungdommen" når jeg snakker om arbeidsliv, pensjon, ting jeg ønsker å gjøre osv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #19 Skrevet 23. mai 2010 Huseiern vår på over 80 kaller gjerne folk i 60-årsalderen, altså ca på alder med hennes egne barn, for ungdom Jeg er over 30 og student, og mange tar meg for å vøre yngre enn jeg er, men jeg vet jo godt selv at jeg ikke er "ungdom" på linje med de som nettopp er ferdig med videregående eller i begynnelsen av 20-årene. Egentlig tror jeg "ungdom" er et begrep man ikke skal tillegge så mye betydning, og det sier vel ikke noe om hvordan folk lever eller burde leve i en viss alder. Det brukes nesten mest for å sammenlikne én aldersgruppe med en annen bare med tanke på år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå