Lureren Skrevet 23. mai 2010 #1 Skrevet 23. mai 2010 Hvorfor er der så forskjelligt om hvor mange reps du tar på styrketreningsøktene? Hvorfor blir man stor, men ikke sterk av å ta 8-12 reps, man blir sterk, men du får ikke mere muskelmasse av 4 reps og jeg har sett at folk mener at å ta lette vekter og 60 reps ikke fungerer i det hele tatt? Man skulle nå tro at trening er trening og når man trener styrketrening så får man muskler uansett? Eller er det bare meg som ikke forsåt en d*itt av basic styrketrening ;P
Yme Skrevet 23. mai 2010 #2 Skrevet 23. mai 2010 Hvorfor er der så forskjelligt om hvor mange reps du tar på styrketreningsøktene? Hvorfor blir man stor, men ikke sterk av å ta 8-12 reps, man blir sterk, men du får ikke mere muskelmasse av 4 reps og jeg har sett at folk mener at å ta lette vekter og 60 reps ikke fungerer i det hele tatt? Man skulle nå tro at trening er trening og når man trener styrketrening så får man muskler uansett? Eller er det bare meg som ikke forsåt en d*itt av basic styrketrening ;P Det har noe med at man er ustyrt med flere forskjellige typer muskelfibre, som aktiveres av forskjellige typer belastinger osv. Når man trener for å bli sterkere, uten å få større muskler, så er det på en måte nervesystemet ditt det går mest på. Lavere vekter med flere repetisjoner (12-15 reps) gjør sån at kroppen din bygger flere muskelseller, for at du skal holde ut mer. Om du trener med rundt 8 repetisjoner så vil kroppen din bare gjøre muskelfibrene dine tykkere, for at du skal bli serkere på den måten (sån at du da får større muskler) Og, som du nevnte, så er 4 reps kun for styrke. Man trener jo muskelen også, men det har mye med at man har forskjellige typer muskelfibre som har forskjellige oppgaver i kroppen. Noen er for eksplosiv styrke, andre er for utholden styrke osv... Jeg greide desværre ikke finne noen artikler om det, men om du søker litt på google, og sjekker på iform.no, så burde du kunne finne noe om det.
Lureren Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2010 Det har noe med at man er ustyrt med flere forskjellige typer muskelfibre, som aktiveres av forskjellige typer belastinger osv. Når man trener for å bli sterkere, uten å få større muskler, så er det på en måte nervesystemet ditt det går mest på. Lavere vekter med flere repetisjoner (12-15 reps) gjør sån at kroppen din bygger flere muskelseller, for at du skal holde ut mer. Om du trener med rundt 8 repetisjoner så vil kroppen din bare gjøre muskelfibrene dine tykkere, for at du skal bli serkere på den måten (sån at du da får større muskler) Og, som du nevnte, så er 4 reps kun for styrke. Man trener jo muskelen også, men det har mye med at man har forskjellige typer muskelfibre som har forskjellige oppgaver i kroppen. Noen er for eksplosiv styrke, andre er for utholden styrke osv... Jeg greide desværre ikke finne noen artikler om det, men om du søker litt på google, og sjekker på iform.no, så burde du kunne finne noe om det. Tusen takk for et kjempe fint svar! :D
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #4 Skrevet 23. mai 2010 Hvorfor er der så forskjelligt om hvor mange reps du tar på styrketreningsøktene? Hvorfor blir man stor, men ikke sterk av å ta 8-12 reps, man blir sterk, men du får ikke mere muskelmasse av 4 reps og jeg har sett at folk mener at å ta lette vekter og 60 reps ikke fungerer i det hele tatt? Man skulle nå tro at trening er trening og når man trener styrketrening så får man muskler uansett? Eller er det bare meg som ikke forsåt en d*itt av basic styrketrening ;P Fantastisk utsagn. Så hvor går grensa? Siden man ved 4 reps øker styrke men NULL muskelmasse, så må det vel være et magisk tall for når hypertrofi slår til da? 8x3? 6x4? forskning viser til at optimalt repantall er 5-8. da stimulerer du til myofibrillær vekst som står for ca. 80% av muskelmassen. de resterende kommer av sarkoplastisk hypertrofi og inntreffer ved ca. 10+ reps. så hovedsaklig tren tungt med noen lengre sett innimellom. og viktigst av alt: bli sterkere. styrke er muskler i de rette repsjangrene. øker du knebøyen din fr 5 reps på 50 kg, til 5 reps på 100 kg, har du fått større lår, magemuskler, legger, du har generelt blitt større.
Chanel.No5 Skrevet 23. mai 2010 #5 Skrevet 23. mai 2010 Her er en artikkel som tar opp emnet; http://www.sportsbransjen.no/trimtips.asp?meny=78,86,93
Yme Skrevet 23. mai 2010 #6 Skrevet 23. mai 2010 Fantastisk utsagn. Så hvor går grensa? Siden man ved 4 reps øker styrke men NULL muskelmasse, så må det vel være et magisk tall for når hypertrofi slår til da? 8x3? 6x4? forskning viser til at optimalt repantall er 5-8. da stimulerer du til myofibrillær vekst som står for ca. 80% av muskelmassen. de resterende kommer av sarkoplastisk hypertrofi og inntreffer ved ca. 10+ reps. så hovedsaklig tren tungt med noen lengre sett innimellom. og viktigst av alt: bli sterkere. styrke er muskler i de rette repsjangrene. øker du knebøyen din fr 5 reps på 50 kg, til 5 reps på 100 kg, har du fått større lår, magemuskler, legger, du har generelt blitt større. Hva er det egentlig du svarer på her? Han/Hun spurte etter info om hvorfor man trener med forskjellige reps. Det hjelper uansett veldig lite å svare med masse "fagord", når personen du skriver til mest sansynlig ikke veit hva ordene betyr. Og til slutt, ja, uansett hvordan man trener, så vil musklene bli større om man feks går fra 50-100 kg i knebøy... Det sier seg selv. Beklager, men her virker det som at det er viktigere for deg å fremstilles som kunskapsrik, enn å gi et godt og hjelpsomt svar.
Supraspinatus Skrevet 24. mai 2010 #7 Skrevet 24. mai 2010 Grunnen til at det finnes så ufattelig mange måter å trene på er at alle får forskjellig utbytte. Derfor finnes det ingen konkret fasit på hva som vil gjøre deg større, mindre, sterke eller mer utholden. Rep-antallet er veiledene. Veldig mye av treningen er blant annet også pausene, hvor intensivt programmet er, progresjon, mental innstilling/motivasjon, anatomi, gener, hvordan kroppen din produserer hormoner, kosthold, restutisjon og hvilket miljø du trener i. Det som virker for meg, virker kanskje ikke for deg. De fleste har ikke veldig konkrete mål (fordi de gjerne ikke vet hva de vil). Ofte anbefaler man et høy rep-antall til nybegynnere. Det finnes flere grunner til dette, men en av de viktigste er at vektene er lettere slik at det er lettere å gjøre øvelsen riktig og dermed forebygge skader. Etterhvert som man er mer erfaren kan man senke rep-antallet, øke vektene og prøve seg frem med forskjellige typer serier. Mange periodiserer også programmet sitt etterhvert. f.eks 2 uker med 15x2, 2 uker med 10x3 og 2 uker med 5x5. Kort oppsummert: Det finnes mange måter å oppnå suksess. Prøv deg frem, så finner du kanskje din egen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå