Gå til innhold

Parforhold

Steinar40

Anbefalte innlegg

Hvilke fordeler må du få og ha for å ville gå inni i, og være i et parforhold?

Og hvilke ulemper ødelegger alt?

Jeg tenker her på alle typer fordeler og ulemper. I mine øyne er da f.eks kjærlighet en fordel, og mangel på kjærlighet en ulempe.

fordel god side, fortrinn; gagn, nytte f-er og ulemper / framheve f-ene med planen / f-ene ved vår framgangsmåte er mange / oppnå f-er / økonomiske f-er / det ville være en f- å foretrekke / med f- gjerne / ta seg ut til sin f- / det taler til hennes f- det er et pluss for henne / tenke på egen f- / ha, dra f- av / abdisere til f- for sin sønn / dette er bare til f- for deg selv

ulempe vanskelighet, hindring veie fordeler og u-r mot hverandre

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Hvilke fordeler må du få og ha i et parforhold?

Jeg tenker her på alle typer fordeler og ulemper.

fordel god side, fortrinn; gagn, nytte f-er og ulemper / framheve f-ene med planen / f-ene ved vår framgangsmåte er mange / oppnå f-er / økonomiske f-er / det ville være en f- å foretrekke / med f- gjerne / ta seg ut til sin f- / det taler til hennes f- det er et pluss for henne / tenke på egen f- / ha, dra f- av / abdisere til f- for sin sønn / dette er bare til f- for deg selv

ulempe vanskelighet, hindring veie fordeler og u-r mot hverandre

Fordeler jeg må ha i et forhold, er ingen.

Jeg har det veldig bra alene, men det å være gift med mannen min er "prikken over i-en", han tilfører livet mitt "det lille ekstra".

Men jeg ønsker meg tillit, lojalitet, ærlighet og samhørighet.

Ulemper jeg ikke kan leve med: Vold, løgn, alkoholmisbruk, narkotika, redsel, krangling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler jeg må ha i et forhold, er ingen.

Jeg har det veldig bra alene, men det å være gift med mannen min er "prikken over i-en", han tilfører livet mitt "det lille ekstra".

Men jeg ønsker meg tillit, lojalitet, ærlighet og samhørighet.

Ulemper jeg ikke kan leve med: Vold, løgn, alkoholmisbruk, narkotika, redsel, krangling

Mener du virkelig at "tillit, lojalitet, ærlighet og samhørighet" - ikke er et krav men bare et ønske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg traff mannen min for snart 20 år siden - hadde jeg ingen slik "bevisst" formulert liste å gå etter, siden den første fasen i parforholdet først og fremst var drevet av gjensidih forelskelse. Et forhold består av personlighetene til to mennesker, og de verdifulle kvalitetene som tillit, respekt, kjærlighet og omsorg, blir tydeligere etterhvert som en blir mer kjent. Og de kan komme til uttrykk på mange forskjellige måter. Det vet man ikke før man har vært sammen en stund. Jeg har aldri hatt en slik cost-benefit liste i tankene, fordi summen av alle kvaliteter i et forhold blir annerledes enn i matematikken.

Det viktigste "resultatet" er at vi har et godt forhold, vi henger oss ikke opp i masse unødige detaljer, har det moro sammen, vi samarbeider bra, har to flotte barn, ingen av oss er spesielt sjalu, vi har tillit til, og respekt for hverandre og hverandres grenser og kan slappe av ihverandres selskap. Vi anerkjenner at vi på en del områder er ulike og lever bra med det som forener oss. Dette er bra for oss begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Mener du virkelig at "tillit, lojalitet, ærlighet og samhørighet" - ikke er et krav men bare et ønske?

Se på spørsmålet du stiller:

Hvilke fordeler må du få og ha for å ville gå inni i, og være i et parforhold?

En fordel, er å ha noe ingen andre har, eller har mindre av... en fordel er egennyttig.

Egennyttighet er ingen fordel i et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel, er å ha noe ingen andre har, eller har mindre av... en fordel er egennyttig.

Egennyttighet er ingen fordel i et forhold.

Hmmmmmmmm - jeg tenker ikke helt sånn på det.

Hvis vi ser på f.eks kjærlighet som jeg altså ser på som en fordel, så er vel ikke det akkurat noe ingen andre har? Eller har mindre av?

Poenget for meg er jo at jeg får oppleve kjærligheten - som altså er egennyttig for meg - uavhengig av hva alle andre måtte få og ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg traff mannen min for snart 20 år siden - hadde jeg ingen slik "bevisst" formulert liste å gå etter, siden den første fasen i parforholdet først og fremst var drevet av gjensidig forelskelse.

Ja, det kan ha sine fordeler å være ung og dum også ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan ha sine fordeler å være ung og dum også ;) hehe

Tja, på det tidspunktet var jeg hverken ung eller dum. Jeg var 33 år og hadde en solid høyere utdannelse og en ganske solid livserfaring. Poenget mitt var vel bare at - hadde mannen min dengang stilt med en cost-benefit liste før vi etablerte oss, så hadde jeg nok rygget. En del ting var implisitt - sånn som kjærlighet, tillit, respekt etc - men resten av veien har blitt til mens vi har gått, siden et forhold heldigvis ikke er statisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hmmmmmmmm - jeg tenker ikke helt sånn på det.

Hvis vi ser på f.eks kjærlighet som jeg altså ser på som en fordel, så er vel ikke det akkurat noe ingen andre har? Eller har mindre av?

Poenget for meg er jo at jeg får oppleve kjærligheten - som altså er egennyttig for meg - uavhengig av hva alle andre måtte få og ha.

Det er noe med formuleringen din: "hvilke fordeler må du få og ha...."

En fordel er som sagt noe som du har, som andre ikke har, eller har mindre av.

I følge din formulering, blir en fordel noe du har/får, som partneren ikke har/får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på det tidspunktet var jeg hverken ung eller dum. Jeg var 33 år og hadde en solid høyere utdannelse og en ganske solid livserfaring. Poenget mitt var vel bare at - hadde mannen min dengang stilt med en cost-benefit liste før vi etablerte oss, så hadde jeg nok rygget. En del ting var implisitt - sånn som kjærlighet, tillit, respekt etc - men resten av veien har blitt til mens vi har gått, siden et forhold heldigvis ikke er statisk.

Okay, du var relativt ung og dum da i hvert fall ;) hehe

Men jeg er ikke enig med deg i at mannen din - og du selv - ikke hadde noen cost-benefit liste, fordi det har nemlig alle mennesker inni sitt eget hode - forutsatt at man ikke er totalt blåst i hodet selvfølgelig. Noe forsåvidt forelskelsen hjelper godt til med å sørge for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med formuleringen din: "hvilke fordeler må du få og ha...."

En fordel er som sagt noe som du har, som andre ikke har, eller har mindre av.

I følge din formulering, blir en fordel noe du har/får, som partneren ikke har/får.

Vel, det er i hvert fall ikke sånn jeg mener det. Spørsmålet er bare stilt på den måten fordi man ikke kan uttale seg om annet enn sine egne ønsker og krav.

Men gjensidighet er jo da også en klar fordel i et parforhold, og mangel på gjensidighet en klar ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, du var relativt ung og dum da i hvert fall ;) hehe

Men jeg er ikke enig med deg i at mannen din - og du selv - ikke hadde noen cost-benefit liste, fordi det har nemlig alle mennesker inni sitt eget hode - forutsatt at man ikke er totalt blåst i hodet selvfølgelig. Noe forsåvidt forelskelsen hjelper godt til med å sørge for ;)

Du må gjerne kverulere, og nei - jeg var ikke relativt ung og dum!

Den cost-benefit listen du nevner, skrev jeg i det forrige innlegget - dvs det som er implisitt - dvs kjærlighet, tillit, omsorg og respekt. Hvis slike kvaliteter settes i forgrunnen så er det logisk at det er en del kvaliteter man ikke kan leve med, uten at man nødvendigvis har en liste i hodet som man presenterer for en kommende partner. Man trenger ikke være blåst i hodet selv om man ikke går rundt og spissformulerer slike lister. I vårt forhold får jeg mye - og mannen min får mye av meg. Tilsammen betyr dette at vi har det veldig bra sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri gått inn i et forhold der det ikke var gjensidig kjærlighet mellom partene. Så kjærlighet er en fordel som er en nødvendighet for meg. Ellers er vel en ulempe hvis kjæresten hadde vært voldelig, hatt psykopatiske tendenser osv.

Ellers har jeg ikke så mange krav ift fordeler/ulemper, men ja, et er jo en fordel at man klarer å kommunisere sammen og det er nødvendigvis da en ulempe om man ikke klarer det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjerne kverulere, og nei - jeg var ikke relativt ung og dum!

Den cost-benefit listen du nevner, skrev jeg i det forrige innlegget - dvs det som er implisitt - dvs kjærlighet, tillit, omsorg og respekt. Hvis slike kvaliteter settes i forgrunnen så er det logisk at det er en del kvaliteter man ikke kan leve med, uten at man nødvendigvis har en liste i hodet som man presenterer for en kommende partner. Man trenger ikke være blåst i hodet selv om man ikke går rundt og spissformulerer slike lister. I vårt forhold får jeg mye - og mannen min får mye av meg. Tilsammen betyr dette at vi har det veldig bra sammen.

Inntrykket mitt er faktisk at det er litt tabu å påstå at - "det som er implisitt - dvs kjærlighet, tillit, omsorg og respekt" - er klare fordeler i et parforhold. Vel, egentlig er det absolutte krav selvfølgelig. Men det blir jo faktisk fordeler for den som får det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Fordeler:

- fri tilgang på en kropp å kose med

- noen å dele utgifter med

- noen å hverdags-samtale med

- noen å reise på ferie med

Ser ingen ulemper. Dersom det er ulemper med et forhold, er det ikke liv laga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler:

- fri tilgang på en kropp å kose med

- noen å dele utgifter med

- noen å hverdags-samtale med

- noen å reise på ferie med

Ser ingen ulemper. Dersom det er ulemper med et forhold, er det ikke liv laga.

Herlighet! Du er ikke i et parforhold lenge av gangen forstår jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnonymBruker

Herlighet! Du er ikke i et parforhold lenge av gangen forstår jeg?

Jo. Jeg har vært i parforhold de siste tyve årene. Med samme kvinne.

Kjenner sympati for deg som mener det MÅ være noen ulemper med å være i et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå spurte jeg kona mi om ulempene med å være i et parforhold. Hun så litt uforstående ut og mener det ikke skal være noen ulemper med å være i et parforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Da jeg traff mannen min for snart 20 år siden - hadde jeg ingen slik "bevisst" formulert liste å gå etter, siden den første fasen i parforholdet først og fremst var drevet av gjensidih forelskelse. Et forhold består av personlighetene til to mennesker, og de verdifulle kvalitetene som tillit, respekt, kjærlighet og omsorg, blir tydeligere etterhvert som en blir mer kjent. Og de kan komme til uttrykk på mange forskjellige måter. Det vet man ikke før man har vært sammen en stund. Jeg har aldri hatt en slik cost-benefit liste i tankene, fordi summen av alle kvaliteter i et forhold blir annerledes enn i matematikken.

Det viktigste "resultatet" er at vi har et godt forhold, vi henger oss ikke opp i masse unødige detaljer, har det moro sammen, vi samarbeider bra, har to flotte barn, ingen av oss er spesielt sjalu, vi har tillit til, og respekt for hverandre og hverandres grenser og kan slappe av ihverandres selskap. Vi anerkjenner at vi på en del områder er ulike og lever bra med det som forener oss. Dette er bra for oss begge.

Bra sagt, det er sånn jeg tenker på det også og det var sånn det fungerte i mitt ekteskap og jeg håper jeg vil lykkes med å finne det samme i et eventuelt nytt forhold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Sant det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...