Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #1 Skrevet 22. mai 2010 Jeg hadde norskeksamen på fredag (vg3), og er helt fortvilet. Jeg får alltid 5 eller 6 i norsk, men denne gangen bommet jeg på oppgaven. Det var en veldig vanskelig eksamen, og vi kunne bare velge mellom analyse eller kåseri (som er de eneste sjangrene jeg ikke fikser i det hele tatt). Jeg hadde håpet på større variasjon i oppgavene, men nei... Jeg valgte å analysere en sammensatt tekst, men har aldri lært hva dette er. Jeg trodde at sammensatt TEKST betydde at teksten ikke var en spesiell sjanger, men en blanding av to eller flere... Det slo meg ikke at jeg også burde analysere bildene som hørte til teksten. Jeg ble overrasket over hvor bra analyse jeg klarte å skrive, men siden jeg ikke har tatt hensyn til bildene, tror dere jeg stryker? Hvor mye tror dere det trekker ned? Jeg har jobbet hardt hele videregående, og hadde håpet å fullføre med bare 5ere og 6ere. Nå føler jeg bare at alt arbeidet er bortkastet, for hvis jeg stryker eller får 2, så er jeg redd det har ødelagt muligheten min til å komme inn på de studiene jeg ønsker. Beklager all sutringen min, men jeg er så utrolig lei meg. Jeg klarer ikke å sove, og heller ikke å konsentere meg om eksamenene som venter meg de neste ukene... Norskeksamen var utrolig viktig for meg, og jeg klarer ikke å tenke på annet.... Setter utrolig pris på noen oppmuntrende ord. Jeg trenger det virkelig.
Gjesten Skrevet 22. mai 2010 #2 Skrevet 22. mai 2010 Jeg vet ikke hva som kreves, men jeg anbefaler deg å prøve å legge dette fra deg. Det er ikke noe du får gjort med det nå, så prøv å fokusere på eksamnene du har forran deg. Én dårlig karakter ødelegger ikke såå mye. Lykke til med resten
Plutseliten Skrevet 22. mai 2010 #3 Skrevet 22. mai 2010 (endret) Hadde samme eksamen selv, så vet hvor vanskelige oppgaver det var. Valgte ikke den oppgaven du tok, men jeg tror ikke du skal være så redd for å stryke. En sammensatt tekst er jo i og for seg en måte å formidle et budskap på gjennom flere faktorer (bilde, tekst osv). Du sier selv at analysen gikk veldig bra, da har du jo fått frem budskapet og i det hele tatt. Da kan du ikke stryke Kanskje du får nedtrekk på grunn av det, men husk at det skal mye til for å stryke på en norsk skriftlig eksamen.. Skjønner at dette var veldig viktig for deg, det er den nok for mange.. Skulle du få en dårlig karakter kan du alltids ta den om igjen. Jeg går alltid til en eksamen i håp om å kunne fullføre og selv være fornøyd. Jeg vet selv hvor hardt jeg har jobbet og hvor mye jeg har lagt i året (tar det som privatist). Skulle det gå dårlig er det ikke verdens undergang. Gi deg selv et klapp på skulderen uansett - for du har vært flink opp i gjennom (kun 5'ere og 6'ere - sånn sett framstiller du et luksusproblem her).. Så prøv og vær mer positiv. Vet det ikke er lett, men vær stolt av deg selv og se fremover. Nå er du jo ferdig! Fokuser på de siste eksamenene som er foran deg, men ikke vær så streng med deg selv. Sett realistiske mål - da blir du aldri skuffet. Endret 22. mai 2010 av Plutseliten
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #4 Skrevet 22. mai 2010 Tusen takk for oppmuntring. Det hjelper Jeg skal prøve å legge det bak meg, men det er ikke så lett. Jeg må nok bare ta tiden til hjelp. Til høsten skal jeg forresten på utveksling for å lære språk, og er ekstra redd for å stryke mtp. at jeg kanskje ikke kan dra da...
Glynis Skrevet 23. mai 2010 #5 Skrevet 23. mai 2010 For å ha 5/6 i norsk skal du jo faktisk mestre alle sjangre, ikke bare dine favoritter. Uansett synes jeg du skal legge det fra deg. Det høres ikke ut som du stryker uansett, og en dårlig karakter kan du ta opp hvis du trenger den senere. Utveksling blir ikke avblåst av en dårlig eksamenskarakter. Dårlige eksamenskarakterer florerer på videregående, de er kjent som en blanding av reality check og urettferdighet.
Gjest SmallTalk Skrevet 23. mai 2010 #6 Skrevet 23. mai 2010 Jeg hadde 5 i nynorsk standpunkt og fikk 2 på eksamen. Ikke veit jeg hvorfor, men jeg antar at jeg hadde bommet på oppgaven. Har du bommet, så får du en 2'er og da får du uansett 4 i snitt dersom du har 6'er i standpunkt. Livet går ikke under selv om man får en dårlig karakter.
Gjest Serena Skrevet 23. mai 2010 #7 Skrevet 23. mai 2010 Jeg trodde at sammensatt TEKST betydde at teksten ikke var en spesiell sjanger, men en blanding av to eller flere... Det slo meg ikke at jeg også burde analysere bildene som hørte til teksten. Jeg ble overrasket over hvor bra analyse jeg klarte å skrive, men siden jeg ikke har tatt hensyn til bildene, tror dere jeg stryker? Hvor mye tror dere det trekker ned? Jeg har jobbet hardt hele videregående, og hadde håpet å fullføre med bare 5ere og 6ere. Nå føler jeg bare at alt arbeidet er bortkastet, for hvis jeg stryker eller får 2, så er jeg redd det har ødelagt muligheten min til å komme inn på de studiene jeg ønsker. Hovedpoenget med en sammensatt tekst er at det er både tekst og bilde. At det to elementene blandes sammen til ett medium..So, det blir som å bare bedømmen manuset og ikke bilde når du analyser film, dæven, den er kjip. Tror allikvel du består når du sier at du er flink i norsk;)
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #8 Skrevet 23. mai 2010 For å ha 5/6 i norsk skal du jo faktisk mestre alle sjangre, ikke bare dine favoritter. Uansett synes jeg du skal legge det fra deg. Det høres ikke ut som du stryker uansett, og en dårlig karakter kan du ta opp hvis du trenger den senere. Utveksling blir ikke avblåst av en dårlig eksamenskarakter. Dårlige eksamenskarakterer florerer på videregående, de er kjent som en blanding av reality check og urettferdighet. Ok, jeg overdrev kanskje litt da jeg sa at jeg ikke mestrer kåseri eller analyse i det hele tatt. Det er mine svakeste sjangre fordi jeg bruker mye lengre tid når jeg skal skrive en av disse. Spesielt i kåseri er det jo viktig å ha flere gode poeng, og det trenger jeg gjerne flere dager på å pønske ut.. Har skrevet begge deler som hjemmeoppgaver før, og fått god karakter:) Og takk forresten, jeg skal prøve å legge hele greien bak meg. Det er jo ikke noe jeg kan gjøre uansett. Tenker jeg tar opp igjen eksamen som privatist om jeg får 2, men gjør det bare for å bevise for meg selv at jeg kan bedre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #9 Skrevet 23. mai 2010 Jeg hadde 5 i nynorsk standpunkt og fikk 2 på eksamen. Ikke veit jeg hvorfor, men jeg antar at jeg hadde bommet på oppgaven. Har du bommet, så får du en 2'er og da får du uansett 4 i snitt dersom du har 6'er i standpunkt. Livet går ikke under selv om man får en dårlig karakter. Huff, det er utrolig kjipt, men da forstår du sikkert hvordan det føles i alle fall. Livet går ikke under, nei, men det er jo surt likevel. Litt dumt at "alt" skulle ødelegges når det virkelig gjaldt. Men livet går videre, du har jo overlevd i alle fall, så da satser jeg på at jeg gjør det og
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #10 Skrevet 23. mai 2010 Hovedpoenget med en sammensatt tekst er at det er både tekst og bilde. At det to elementene blandes sammen til ett medium..So, det blir som å bare bedømmen manuset og ikke bilde når du analyser film, dæven, den er kjip. Tror allikvel du består når du sier at du er flink i norsk;) Ja... det blir jo det. Men jaja, jeg satser på at jeg består. Eller kanskje det er like greit om jeg stryker, da får jeg i alle fall en ny sjanse. Hvordan er rutinene om man stryker, forresten? Får jeg ikke vitnemål? Og er det noen mulighet for at jeg kan klage på dårlig lærer eller noe? Jeg har aldri lært hva en sammensatt tekst er, og det er jo egentlig ikke min skyld. Ingen andre av de jeg har snakket med visste hva det var heller. Utrolig dårlig at jeg kan straffes på eksamen for noe jeg aldri har lært!
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #11 Skrevet 23. mai 2010 Hvorfor velger du en oppgave du ikke har forutsetninger for å svare på? HVORDAN kan du ikke vite hva en sammensatt tekst er; det fremgår jo av selve "ordet sammensatt", samtdiig som du kunne ta med absolutt alle hjelpemidler til eksamen? Stryk i norsk hovedmål vil medføre at du ikke får vitnemål og GENS, altså må du utsette eventuelle planer ett år.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #12 Skrevet 23. mai 2010 Tror heller du skal la være å tenke på den eksamenen til resultatet kommer. Det er ingen vits i å gå og gruble på noe slikt nå. Ikke ta sorgen på forskudd, det går ofte bedre enn man tror, og alle kan bomme. Det gjorde jeg selv på den ene norskeksamen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #13 Skrevet 23. mai 2010 Hvorfor velger du en oppgave du ikke har forutsetninger for å svare på? HVORDAN kan du ikke vite hva en sammensatt tekst er; det fremgår jo av selve "ordet sammensatt", samtdiig som du kunne ta med absolutt alle hjelpemidler til eksamen? Stryk i norsk hovedmål vil medføre at du ikke får vitnemål og GENS, altså må du utsette eventuelle planer ett år. Jeg svarte på den oppgaven fordi det var den jeg følte jeg hadde best forutsetninger for å svare på. Jeg måtte jo velge noe, og jeg vurderte alle de andre opppgavene også før jeg bestemte meg. Jeg trodde jeg visste hva sammensatt betydde, derfor slo jeg det ikke opp i boken. Det er ikke så lett å "gjette" av seg selv at sammensatt TEKST inkluderer et bilde når jeg aldri har vært borti en sånn oppgave før! Jeg forventer faktisk at jeg skal lære det jeg trenger på eksamen i undervisningen. Uansett, jeg lurte litt på hvorfor de hadde skrevet sammensatt i oppgaven, men tenkte det var fordi teksten ikke hadde noen spesiell sjanger (var satt sammen av flere sjangre = sammensatt)...
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #14 Skrevet 23. mai 2010 Forresten så startet jeg ikke dette innlegget for å diskutere hvor dum jeg var som ikke forstod oppgaven. Jeg lurte bare på om det var stor sjanse for stryk, samt å høre fra andre som har opplevd det samme. Og takk for alle oppmuntring
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #15 Skrevet 23. mai 2010 Det kommer vel anpå hvor streng sensor er, men du har strengt tatt ikke svart på oppgaven, så det kan jo gå dårlig. Jeg har forøvrig 6 på norskeksamen og har aldri hørt om sammensatt tekst engang. Min eksamen er fra reform94 da, vet ikke om det har noe å si.
Gjest Iah Skrevet 23. mai 2010 #16 Skrevet 23. mai 2010 Jeg tviler på at du stryker, hvis du har analysert teksten godt og riktig. Men toppkarakter blir det neppe, siden du ikke har svart på hele oppgaven.
fink Skrevet 27. mai 2010 #17 Skrevet 27. mai 2010 Jeg hadde 5 i nynorsk standpunkt og fikk 2 på eksamen. Ikke veit jeg hvorfor, men jeg antar at jeg hadde bommet på oppgaven. Har du bommet, så får du en 2'er og da får du uansett 4 i snitt dersom du har 6'er i standpunkt. Livet går ikke under selv om man får en dårlig karakter. Dette stemmer ikke lenger. Eksamenskarakteren og standpunktkarakteren skal regnes med som individuelle karakterer i karaktersnittet. Hvis man får 6 både på eksamen og i standpunkt, skal det altså regnes to seksere inn i snittet, ikke en (som før). Men du har helt rett i at livet ikke går under av en dårlig karakter
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #18 Skrevet 27. mai 2010 Jeg hadde norskeksamen på fredag (vg3), og er helt fortvilet. Jeg får alltid 5 eller 6 i norsk, (...) Jeg valgte å analysere en sammensatt tekst, men har aldri lært hva dette er. Jeg trodde at sammensatt TEKST betydde at teksten ikke var en spesiell sjanger, men en blanding av to eller flere... Det slo meg ikke at jeg også burde analysere bildene som hørte til teksten. Da høres det strengt tatt ikke ut som du fortjener verken 5 eller 6 i norsk, i alle fall ikke 6. Om du ikke takler verken kåseri eller analyse, og i tillegg er såpass sjangerforvirret som det virker som du er, så må man tøye strikken langt for å påstå at du innehar "framifrå" kompetanse. Men nok om det. Dersom det du faktisk skrev var bra, så skal det vel noe til for å stryke. Om det går dårlig med norskeksamen på videregående er det ikke verdens undergang...
Meanttobe Skrevet 26. mars 2011 #19 Skrevet 26. mars 2011 Hei..hadde tenkt å komme med et råd, men ser at det er et år siden dette er skrevet...:/ Hvordan gikk det da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå