Gå til innhold

7 uker 7 kg

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ja, jeg skal på ferie om 7 uker og har virkelig tenkt å se bedre ut til da..

Jeg trener fast og spiser sunt, har holdt på lenge med å prøve å gå ned disse kiloene.

Men nå er det bare 7 uker igjen og svært lite har skjedd...

Om jeg trener mer intenst og virkelig går inn for det, er det mulig å gå ned 1 kg i uken?

Jeg tenker da slik:

svømming 2 timer i uken

løpe 3 timer i uken

styrke annen hver dag

mat:

frokost: havregrøt

lunsj: 2-3 knekkebrød

middag: vanlig porsjon av kjøtt, bulgur e.l, grønsaker

kvelds: 2-3 knekkebrød

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig for oss å si hvordan akkurat din kropp vil reagere på opplegget, og hvor raskt den vil kvitte seg med kilo. Det er absolutt mulig å gå ned 7 kg på 7 uker, men det kan ikke garanteres at du vil gjøre det.

Skrevet

Hei!

Ja, jeg skal på ferie om 7 uker og har virkelig tenkt å se bedre ut til da..

Jeg trener fast og spiser sunt, har holdt på lenge med å prøve å gå ned disse kiloene.

Men nå er det bare 7 uker igjen og svært lite har skjedd...

Om jeg trener mer intenst og virkelig går inn for det, er det mulig å gå ned 1 kg i uken?

Jeg tenker da slik:

svømming 2 timer i uken

løpe 3 timer i uken

styrke annen hver dag

mat:

frokost: havregrøt

lunsj: 2-3 knekkebrød

middag: vanlig porsjon av kjøtt, bulgur e.l, grønsaker

kvelds: 2-3 knekkebrød

Det bortimot heeeelt umulig å miste 7 kg fett på 7 uker. Derimot kan det godt tenkes at du klarer å miste tilsammen 7 kg fett og muskelmasse på 7 uker, da vil sannsynligvis minst 3,5 kg være muskelmasse. Da vil du ha dårligere forbrenning og ha lett for å legge på deg igjen.

Hvis du klarer å gå ned 0,5 kg per uke bør du være glad. Da er det sannsynligvis mest fett du mister.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Begynner du på lavkarbopiss mister du antakelig vann og glykogenlagermasse verdt 7 kilo.

Skrevet

Det bortimot heeeelt umulig å miste 7 kg fett på 7 uker. Derimot kan det godt tenkes at du klarer å miste tilsammen 7 kg fett og muskelmasse på 7 uker, da vil sannsynligvis minst 3,5 kg være muskelmasse. Da vil du ha dårligere forbrenning og ha lett for å legge på deg igjen.

Hvis du klarer å gå ned 0,5 kg per uke bør du være glad. Da er det sannsynligvis mest fett du mister.

Mister nok ikke 7kg fett nei, men ved å gå ned i snitt 1kg i uka så mister man ikke såå mye muskelmasse. Det er fullt mulig å gå ned 7kg på 7 uker, og det er et greit tempo på vektreduksjonen også.

Du kommer kanskje til å ikke gå ned noe/så mye noen uker og mer i andre.

Skrevet

Riktig det som er sagt lenger opp her. Med lavkarbo mister du mye vannvekt og den bidrar sterkt til vektnedgang over et så kort perspektiv.

En kg i uka er vel noe sånt som er maks anbefalt og ja, det er mulig :)

Om kostholdet er riktig for deg, din vekt og aktivitetsnivå er ikke så godt å si for min del.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Begynner du på lavkarbopiss mister du antakelig vann og glykogenlagermasse verdt 7 kilo.

Kroppen har ca 3-450 g karb lagret i form av glykogen i leveren og i musklene. Hvis du brenner bort dette lageret, sier det seg selv at du fortsatt har ganske langt igjen til syv kilo ;)

Ved lavkarbo diett (12- 15 gram netto karbohydrater pr døgn) tømmes glykogenlagrene, det er rett. Det samme skjer under lange, harde treningsøkter (1,5 time eller mer, med hard trening).

Hva brenner kroppen når den ikke lenger har glykogen tilgjengelig? Nei, det er nok ikke vann, som gjest her over mener. Derimot fett.

Ved lavkarbodiett brenner du i større grad fett, og i mindre grad protein (muskler) og glykogen. I tillegg føler de fleste som går på denne dietten seg mette og har lite søtsug, noe som gjør det enklere å holde inntaket av kalorier nede. Ulempen med dietten er at du kan føle deg litt slapp.

Skrevet (endret)

Kroppen har ca 3-450 g karb lagret i form av glykogen i leveren og i musklene. Hvis du brenner bort dette lageret, sier det seg selv at du fortsatt har ganske langt igjen til syv kilo ;)

Ved lavkarbo diett (12- 15 gram netto karbohydrater pr døgn) tømmes glykogenlagrene, det er rett. Det samme skjer under lange, harde treningsøkter (1,5 time eller mer, med hard trening).

Hva brenner kroppen når den ikke lenger har glykogen tilgjengelig? Nei, det er nok ikke vann, som gjest her over mener. Derimot fett.

Ved lavkarbodiett brenner du i større grad fett, og i mindre grad protein (muskler) og glykogen. I tillegg føler de fleste som går på denne dietten seg mette og har lite søtsug, noe som gjør det enklere å holde inntaket av kalorier nede. Ulempen med dietten er at du kan føle deg litt slapp.

Du glemmer at per gram glykogen så bindes det ca 4 gram vann. Gang et halvt kg med fire ganger sin vekt i vann, og vips, du har det initielle tapet av 3-5 kg som lurer folk til å tro at ekstremdietter er lurt.

Å gå ned en kg i uka høres ut som en desperadoplan som vil feile på lang sikt. Og kroppen vil alltid jobbe mot ekstremer, før eller siden. Det er derfor balansert kost, trening og middelveier med en jevn liten negativ energibalanse over tid er det eneste som fungerer. Du kan fint finne studier som viser at de mest hysteriske og idiotiske regimer fører til vekttap over x antall uker-noen få måneder. Du finner ingen som viser at de fungerer overlang tid, dvs over 12-24 måneder. Og samtlige studier viser at de som går på ekstremer ikke har mengder overskudd til å trene hardt (folk flest overvurderer intensiten noe innmari), fordøyelsesproblematikk er vanlig, nedsatt appetitt og lavere aktivitetsnivåer generelt pga mangel på glykogen i kvardagen.

Regner med at du har tenkt å ha kroppen din neste sommer også, så ta vare på den, bygg den opp over tid (syv uker er peanøtter ift til de neste tiår) og ikke torturer den ved å gå på tvers av slik vi er bygget til å leve. Vi er konstruert for å spise god og variert, sunn mat, være masse i bevegelse og være enda mer ute i frisk luft.

Endret av bergans
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du trener fast og spiser sunt ser du sikkert bra nok ut allerede, og jeg kan ikke helt forstå behovet for å gå ned akkurat 7 kg til? Tror det i ditt tilfelle kan ha mer å gjøre med et litt feil selvbilde. Hadde vært noe annet dersom du f eks ikke trente i det hele tatt, men da også mener jeg at det er synd å fokusere på såpass få kilo på kort sikt.

Når det gjelder lavkarbo osv, så tror jeg ikke det er så lurt for en som trener endel allerede (ok med moderat lavkarbo a la Fedon, kanskje du allerede spiser slik ettersom du sier du spiser sunt, men ketolyse osv egner seg vel bedre for de som skal gå ned mye i vekt?)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du trener fast og spiser sunt ser du sikkert bra nok ut allerede, og jeg kan ikke helt forstå behovet for å gå ned akkurat 7 kg til? Tror det i ditt tilfelle kan ha mer å gjøre med et litt feil selvbilde. Hadde vært noe annet dersom du f eks ikke trente i det hele tatt, men da også mener jeg at det er synd å fokusere på såpass få kilo på kort sikt.

Hvorfor må det være selvbildet som det er noe galt med? Fordi vedkommede har hatt problemer med mat tidligere?

Da har jo alle her inne som gnåler om å gå ned 2kg, 5kg osv. problemer med selvbildet egentlig. De fleste som sier dette trener jo og spiser sunnere enn hva godt kan være!

Kanskje alle burde tenke mer på å bli fornøyd med seg selv istedet for å gå rundt å mase om et par kilo!?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må det være selvbildet som det er noe galt med? Fordi vedkommede har hatt problemer med mat tidligere?

Da har jo alle her inne som gnåler om å gå ned 2kg, 5kg osv. problemer med selvbildet egentlig. De fleste som sier dette trener jo og spiser sunnere enn hva godt kan være!

Kanskje alle burde tenke mer på å bli fornøyd med seg selv istedet for å gå rundt å mase om et par kilo!?

Men hvorfor da 7 kg på 7 uker? Jeg mener ikke at det er galt å gå ned litt mer på sikt, men en sånn kortsiktig plan når man ellers påstår at man lever sunt og trener skurrer veldig i mine ører.

Kjenner forøvrig også folk som har gått ned MYE på relativt kort tid, men det har vært fordi de har hatt mye å ta av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...